حکم نگهداری سگ در خانه

حکم نگهداری سگ در خانه
حکم نگهداری سگ در خانه

سوال: حکم نگهداری سگ در خانه چیست؟ نظر مراجع درباره نگهداری سگ در منزل چیست؟ حکم نگهدای سگ زینتی یا خانگی در آپارتمان از نظر اسلام چیست؟

حکم نگهداری سگ در خانه

پاسخکده: قبل از اینکه نظر مراجع تقلید در مورد نگهداری سگ در خانه خدمت شما عرض کنیم لازم مقدمه ای را ارائه دهیم:

نگهداری سگ در دو شیوه متفاوت آن از نظر اسلام دارای دو حکم متفاوت است به این ترتیب که:
الف: گروهی از سگها دارای منافع واقعی برای انسانها بوده و از آنها برای نگهبانی منازل، دام و یا شکار استفاده می شده که اکنون کاربردهای جدیدی همانند جستجوی مواد منفجره، مواد مخدر و نیز عملیات امداد و نجات در زلزله ها و بلایای طبیعی و موارد مشابه دیگری نیز به کاربردهای قبلی سگ ها اضافه گردیده است . و چنین استفاده ای چون داره فایده است از نظر اسلام اشکالی ندراد.
ب: در شیوه ای دیگر، نگهداری سگ توسط انسان، برای استفاده از فواید و منافع آن نبوده بلکه تنها برای سرگرمی و خوشگذرانی می باشد . که متاسفانه این مساله در غرب رواج داشته و به کشور ما هم سرایت کرده است و از نظر اسلام چنین سرگرمی ها که برای انسان هیچ فایده ای ندارد و انسان را از یاد خدا دور می کند نهی کرده است و این موضوع فقط شامل سگ نمی شود و شامل سرگرمی های دیگر مانند قمار و … هم می شود.

در ادامه میتوانید نظر مراجع تقلید را درباره حکم نگهداری سگ در خانه بخوانید.

حکم نگهداری سگ در منزل از نظر مراجع تقلید

1- آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرامه ؟
۲- فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی داره؟ تجهیزات نگهداری سگ خانگی؟

آیت الله خامنه ای:
ج1) نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است.
ج2) به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست.

آیت الله مکارم:
1- نگهداری سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلایی مثل نگهبانی باشد اشکالی ندارد ولی خرید و فروش و نگهداری سگهای زینتی و امثال آن جایز نیست.
2- اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد.

آیت الله سیستانی:
1-خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است.
2- به خودی خود اشکال ندارد

آیت الله شبیری زنجانی:
1. نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد،کراهت شدید دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود.
2. فی نفسه مانعی ندارد.

آیت الله وحید:
خرید و فروش سگِ غیرِ شکارى که باطل است و بنابر احتیاطِ واجب، حرام است.
ا-حرام نیست ولی مکروه است.
2-حرام نیست.

آیت الله فاضل:
1. سگ نجس العین است تمام بدن حتی ناخن ها و موهای سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت طهارت و نجاست اشکال ندارد.
2. چنانچه غرض عقلایی بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد.

4 دیدگاه ، نظر شما چیه؟

  1. آخه حیوون به این نازی چه اشکالی داره که در خونه ازش نگهداری کنیم.

    1. احکام خدا همگی حکمت داره وقتی در اسلام از نگهداری سگ در خانه منع شده حتما یه حکمتی داره، مثل اینکه سگ میکروب های زیادی دارد و به انسان منتقل میشود. خودتون میتونید یه سرچ در گوگل داشته باشید.

  2. آهاننننن اگه سگ جون شما رو نجات بده از زیررر آوارر و … اشکالی نداره ولی اگه با انسان باشه حرامه!!!!!به نظر من که اینا همش چرندیاتی بیش نیست فتواهای صد من یه غاز شما باعث کشتاررر بیرحمانه این مخلوقات باوفای خدا شده این حیوان هم مخلوق و آفریده ی خداوند پاک هست و دارای احترام و حق حیات و زندگی دارد.

    1. مواظب حرف زدنت باااااش.
      احکام خدا ، چرندیات نیست !!!
      حرفهای تو چرندیاته….!!! سگ باااااوفااااااا !!!

دکمه بازگشت به بالا