سیر و سلوک و ریشه های اعتقادی قوی
پرسش : اگر ریشههاى اعتقادى در انسان قوى و محکم نباشد و ایمان ضعیف باشد، آیا با این حالت مىتوان سیر و سلوک معنوى کرد و این ریشههاى اعتقادى را نیز در خود قوى کرد یا نه؟
پاسخ : روش عملى هر انسانى در زندگى، مبتنى بر یک سلسله اصول فکرى و عقیدتى مختص او است. به بیان دیگر، روش کلى عمل هر کسى، از اصول فکرى و عقیدتى وى سرچشمه مىگیرد. از همین رو آنچه براى هر انسانى اصالت دارد، همان اصول فکرى و عقاید او است و روش عملى و اعمال و حرکات، فرع بر این اصول است. P}اى برادر! تو همه اندیشهاى{E}مابقى تو استخوان و ریشهاى{P P}گر گل است اندیشه تو گلشنى{E}ور بود خارى تو هیمه گلخنى{P V} مثنوى معنوى، دفتر 2، ابیات 277 – 288.{V از این رو، هر چه عقاید و اعتقادات انسان، قوىتر و مستحکمتر و هر چه آنها در دل و جان آدمى ریشهدارتر باشد؛ اعمالش متقنتر، نیکوتر و صحیحتر خواهد بود. اندیشمندان سیر و سلوک با توجه به این حقیقت، گام اوّل در سلوک را «ایمان» و تصحیح اعتقادات دانسته و آن را ورودى مهم و اصیل براى طى طریق تلقى کردهاند.V}نگا: رساله فى السیر و السلوک، ص 43 – 74.{V بنابراین اگر اعتقادات و ایمان آدمى – اگر چه در قالبى کلى و به صورت اجمالى – محکم نباشد، نمىتواند قدم به منازل بعد بگذارد. امّا از آنجا که ایمان، صرف علم و معرفت نیست؛ بلکه علمى است که به زیور تسلیم آراسته شده و التزام قلبى و تسلیم درونى نیز با آن معرفت توأم است؛ قطعاً هر سلوک عملى که به طهارت و تزکیه قلب منجر گردد، در توسعه و تعمیق ایمان مؤثر خواهد بود؛ از این رو گفتهاند: ایمان، عملزا و عمل، ایمان افزا است. البته زمانى عمل صالح پدید مىآید که ایمان در حد قابل پذیرش وجود داشته باشد و هنگامى عمل صالح موجب افزایش ایمان مىشود که با سلوک عملى و تهذیب نفس، همراه گردد.