آیا طی الارض واقعیت دارد
پرسش : آیا «طىّ الارض» واقعیت دارد؟ چگونه با تحلیلهاى علمى سازگار است؟
پاسخ : درباره «طىّ الارض» و تحلیل عقلانى آن از سوى دانشمندان، نظریات گوناگونى ارائه شده است. یکى از آن نظریهها، نظریه اعدام و ایجاد است که از ناحیه محىالدین بن عربى ابراز شده و بزرگانى نیز آن را پذیرفتهاند. طبق این نظریه، شخص خود را در مکان مبدأ «اعدام» و در مکان دلخواه «ایجاد» مىکند. اصل این معنا مبتنى بر حرکت جوهرى فلسفى یا مسأله تجدّد امثال عرفانى است. بر اساس «تجدّد امثال» تمام موجودات – اعم از مادى و غیرمادى – و بر اساس حرکت جوهرى فقط موجودات مادى، بر خلاف ظاهر ثابت و آرامشان، هر لحظه معدوم گشته و در لحظه بعدى با فیض جدید موجود مىشوند. به دیگر عبارت موجودات دم به دم فیض وجود را از مبدأ هستى، دریافت کرده و بدین وسیله استمرار و بقاى خویش را تأمین مىکنند، به نحوى که اگر براى یک لحظه فیض وجود از آنها دریغ گردد و این امدادهاى پى در پى به آنها نرسد، همگى در حالت عدم، باقى خواهند ماند. جهت وضوح مطلب، توجه به روشنایى به ظاهر مستمر ولى سیّال لامپ برق مفید بلکه لازم است. در این مثال لامپ برق، هر لحظه با دریافت انرژى جدید از مبدأ اصلى روشن مىشود و اگر براى یک آن، جریان برق قطع گردد و نیروى جدید نرسد، لامپ خاموش مىشود و فضا در تاریکى فرو مىرود. به تعبیر بهتر لامپ برق هر لحظه و هر آن – به اقتضاى تاریکى ذاتى خود – خاموش گشته و در آن و لحظه بعدى، با دریافت انرژى جدید روشن مىشود. و بدین ترتیب روشنایى به ظاهر مستمرّ آن ادامه مىیابد؛ ولى چونکه این خاموش شدن سریع صورت مىگیرد، ما آن را احساس نمىکنیم؛ بلکه روشنایى لامپ را یک روشنایى ثابت تلقى مىنماییم. موجودات عالم نیز همین گونهاند؛ در هر لحظه معدوم مىشوند و در لحظه بعد، با فیض جدید موجود مىشوند ولى از آنرو که این موجود و معدوم شدن، سریع محقق مىشود آن را احساس نمىکنیم بلکه وجود اشیا را یک وجود ثابت و مستمر مىبینیم. حال انسانى که بر «طىّ الارض» قدرت دارد، در حقیقت ظرف «ایجاد» خود را از ظرف «اعدام» خویش جدا مىسازد و در یک آن، خود را از نقطهاى به نقطه مورد نظر – بدون آنکه در دیگر موجودات تحوّلى رخ دهد و ملاکهاى مکانى و زمانى آنها تغییر کند – منتقل مىسازد. این انسان اگر «طىّ الارض» هم نمىکرد هر آن و هر لحظه اعدام و ایجاد مىشد. وقتى هم که چنین مىکند، باز هم اعدام و ایجاد مىشود؛ لکن با این تفاوت که ظرف ایجادش با ظرف اعدامش فرق مىکند. پیشتر در همان مکان که «اعدام» مىشد، ایجاد مىگشت؛ ولى حالا که طى الارض کرده، در مکان مبدأ «اعدام» و در مکان دیگرى «ایجاد» مىشود. این خلاصه تحلیلى است که مىتوان از «طىّ الارض» بر اساس نظریه محىالدین بن عربى ارائه کرد.