تقویت اراده انسان برای شوق عبادت
پرسش : «شوق عبادت» و «طلب خدا» چگونه در نهاد آدمى ایجاد و تقویت مىشود؟
پاسخ : «اراده» بر اثر شدّت یافتن به مرحله «شوق» مىرسد و به عبارت دیگر «شوق» همان «اراده موکد» است.V}مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعى)، ج11، ص323.{V بر این اساس اگر انسان بخواهد به عبادت و تسبیح حق شوق داشته باشد، باید اراده خویش را نسبت به مطلوب ازلى، تقویت کند و این از چند راه حاصل مىشود: T}یکم.{T از آنجا که یکى از ارکان اراده، علم به مراد و مقصود است،V}همان، ص315.{V هر چه این معرفت و دانستن تقویت شود، اراده آدمى نسبت به مراد خویش، قوىتر خواهد شد. این «اراده قوى» همان شوقى است که نسبت به معبود حقیقى در انسان پدید مىآید. از این رو تقویت معرفت خداوند متعال و توسعه و تعمیق بخشیدن آن در فکر و جان، شوق آدمى را به عبادت و تسبیح او ایجاد و تقویت مىکند. T}دوم.{T عارفان واصل – بر اساس آیات و روایات – پس از توبه، گام بعدى در سلوک معنوى را «طلب» و «خواستن» دانستهاند؛ یعنى، سالک باید بخواهد و در طلب مقصود درآید و اگراین طلب در انسان ضعیف باشد، شوق آدمى نیز در عبادت و تسبیح او ضعیف مىگردد. P}شب مخسب و روز هم چیزى مخور{E}کاین طلب در تو پدید آید مگر{P V} منطق الطیر، عطار.{V و اساس امر در مقام «طلب حقیقى» خود را شکستن است؛ یعنى، سالک باید بداند که طالب حضرت حق، باید از «خویش»، منسلخ گردد تا به مطلوب نایل آید و این طلب حقیقى جز با مجاهدت و کوشش به دست نمىآید. بنابراین تلاش در به دست آوردن «طلب راستین» و تداوم بخشیدن به آن در وجود خویش، گام بعدى در ایجاد و توسعه شوق عبادت و تقدیس حق است. P}ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست{E}عاشقى شیوه رندان بلاکش باشد{P V}حافظ.{V T}سوم.{T ترک جدّى هواها و شهوات نفسانى، ضرورى است؛ زیرا وقتى هواى غیر به هواى حضرت معبود کنار زده شد، هواى جناب او جایگزین هواى غیر، در دل سالک خواهد بود. البتّه ترک هواها و مشتهیات نفسانى، به سادگى انجام نمىپذیرد و کار آسانى نیست. این امر به جاى خود، ریاضت مشروع است؛ البته بسیار طولانى و سخت. از این رو توصیه بسیارى از دل سوختگان، براى آسان شدن این عمل این است که به طور دائم باید از جناب او مدد گرفت و از خدا صبر و تحمل در این راه طلب نمود. از امامان معصومین«علیهم السلام» نیز باید بهره گرفت و شفاعت آنان را به دست آورد تا در این عمل مشکلها حل و سختىها آسان گردد، زیرا آنان واسطههاى فیض الهىاند. P}تسبیح و خرقه لذت مستى نبخشدت{E}همّت در این عمل، طلب از مىفروش کن