چرا عرفا از الفاظ عاشقانه استفاده می کنند
پرسش : چرا عارفان پاکدل از الفاظ و اصطلاحات عاشقانه – آن هم از نوع عشق مجازى – کمک مىگیرند؟ به بیان دیگر چرا در عرصه معانى فرا عقلى و حسّى، از این صورهاى محسوس بهره مىگیرند؟
پاسخ : این بهرهگیرى عللى دارد که به سه مورد مهمّ اشاره مىشود: T}یک.{T هرگاه راه شناخت «سرچشمه هستى»، عشق به هستى بخش باشد؛ طبع قضیه ایجاب مىکند که عارفان راستین در اشعار و غزلیات خویش، از الفاظ رایج در میان عاشقان مجازى بهره گیرند. البته میان این دو نوع عشق، فاصلهاى بى پایان هست؛ ولى چون هر دو به ظاهر در وادى واحدى گام برمىدارند – هرچند مقصدشان مختلف است – ایجاب مىکند که در تبیین مقاصد خویش، از الفاظى مانند «رخ»، «زلف»، «خط» و «خال» بهره گیرند. T}دو.{T این نوع بهرهگیرى – که همگى از قبیل تمثیل و کنایه است – به سخن «زیبایى و ظرافت» مىبخشد و در نتیجه شعر عارف، تأثیر دلنشینى در شنونده پدید مىآورد. این روش منحصر به عارف نیست؛ بلکه هنرمندان و سرایندگان شعر و ادب نیز در پیامهاى خود از تشبیه و تمثیل استفاده مىکنند. T}سه.{T عارفان راستین معتقدند: مفاهیم و معانى فراحسى و عقلى، در قالب الفاظ نمىگنجد و الفاظ توانایى حکایتگرى مفاهیم عالى را – که به شهود آنان رسیده است – ندارند؛ از این جهت آنان به ناچار حقایق عرفانى را با رمز و اشاره بیان مىکنند تا در مدت کم و با به کارگیرى الفاظ کوتاه، عالىترین حقایق را به مخاطب منتقل کنند. P}سخن عشق نه آن است که آید به زبان{E}ساقیا مىده و کوتاه کن این گفتوشنود{P V}حافظ.{V گاهى عارفان با استفاده از چنین الفاظ و عباراتى، مطالب و اسرار خویش را از نظر نامحرمان در پس اصطلاحات نگاه مىدارند. P}هاتف ارباب معرفت که کسى{E}مست خوانندشان گهى هشیار{P P}از «مى» و «جام» و «شاهد» و «ساقى»{E}وز «مغ» و «مغبچه» و «بت» و «زنّار»{P P}قصد ایشان نهفته اسراریست{E}که نمایان کنند، گاه اظهار{P V} هاتف اصفهانى.{V گفتنى است اگر گاهى اشعارى زننده از برخى عارفان گزارش شده است، باید آنها را با مبانى اعتقادى و به اصطلاح «محکمات» آراىشان سنجید و به صرف چنان ابیاتى، نباید آنان را متهم کرد: به هر حال براى درک مفاهیم عالى اشعار عارفان حقیقى، باید دو کار انجام داد: 1. باید از اصطلاحات عرفانى آگاه بود و با عرفان نظرى و مبانى آن آشنا شد؛ زیرا هر علمى و هر دانشمندى، براى خویش اصطلاحى دارد و باید کلمات و گفتارهاى آنان، مطابق اصطلاحات خاص هر علم توضیح داده شود. 2. غزلیات و اشعار متشابه را با کلید محکم، تفسیر نمود و مسلماً این نوع تفسیرها، کار یک فرد عادى و به دور از عرفان نظرى و اصطلاحات عرفانى نیست و اشخاص عادى باید این مرحله را با خضر زمان خویش طىّ کنند.V}نگا: شریعه خرد، صص 59 – 72؛ خدمات متقابل اسلام و ایران، صص 268 – 275. براى آشنایى با اصطلاحات خاص عرفا خواندن سه کتاب ذیل سودمند است: الف. شیخ محمد لاهیجى، مفاتیح الاعجاز در شرح گلشن راز. ب. محسن فیض کاشانى، رساله مشواق. پ. استاد فاطمى نیا، فرجام عشق.{