جایگاه واقعی زن
پرسش : زن چه زمانی به جایگاه واقعی خویش می رسد؟
پاسخ : اگر زن، خویش را در آیینه گوهر وجودى اى که خداوند به وى عطا کرده است نظاره کند، هرگز در حسرت جایگاه اجتماعى مرد زبان به شکوه نمىگشاید. اینکه هیچ پیامبر و معصومى از غیر زن زاده نمىشود و در مکتب غیر مادر رشد و نمو نمىکند، از جایگاه محورى زن در حیات دینى و اجتماعى بشر خبر مىدهد. یکى از بزرگان عرفان جایگاه دینى زن را چنین به تصویر کشیده است: «زن به لحاظ داشتن قدرت خالقیت که تنها از صفات خاص خداوند سبحان است، براى رسیدن به کمال مستعدتر است». جایگاه اجتماعى زن، در منظر یکى از شخصیتهاى جهانى این گونه است: «زن با یک دست گهواره و با دست دیگر تاریخ بشریت را حرکت مىدهد». وجود این دو ویژگى، زن را در دو بُعد عرفانى و اجتماعى به رقیبى بلامنازع مبدل ساخته است؛ به گونهاى که اگر مردان جایگاه واقعى زن در کائنات را در مىیافتند، بدان رشک مىبردند. به نظر مىرسد، بشریت به خصوص جهان غرب جایگاه رفیع زن را درنیافته است و نمىخواهد حق وى را حتى به شکل صورى به وى باز گرداند. به راستى چند درصد از وکلا، معاونان و رؤساى جمهور کشورهاى غربى زن هستند و در دایرهاى محدودتر چند درصد از نیروهاى سازمانهاى بین المللى را زنان تشکیل مىدهند؟ مقام و جایگاه زن تنها در حکومت امام زمان)عج( شناخته مىشود. در این حکومت است که زن به جایگاه حقوقى و حقیقى خود دست مىیابد. در این حکومت نگرش مردان به زنان دگرگون مىشود؛ شعور فکرى زن بدانجا مىرسد که به «زن بودنش افتخار مىکند» و هرگز خود را با مرد نمىسنجد. نقش حکومت اسلامى قبل از بر پایى حکومت مهدى – عجل اللّه فرجه الشریف – باروَر ساختن باوَر زن به خویش، رهانیدن وى از سرابهاى کاذب ایسمها و ایستها و اعطاى حقوق اجتماعى به وى تا مرز آسیب ندیدن گوهر وجودى او است. در حکومت مهدى – عجل اللّه فرجه الشریف – از سویى نگرش جامعه به زن و از سوى دیگر نگرش زن به خود تغییر مىیابد. حکومت مهدى)عج( به لحاظ فراگیر بودن، امنیت شغلى براى زن را فراهم مىآورد و زن در سایه سار این امنیت نگرش و امنیت کارى، از توان عینیت بخشیدن به ایدهها و اندیشههایش بهرهمند مىشود. زن در حکومت مهدى – عجل اللّه فرجه الشریف – به جایگاه رفیع و واقعى خود دست مىیابد. شاید رمز رجعت زنان بزرگِ موحد و حضور آنان در ساختار حکومتى مهدى – عجل اللّه فرجه الشریف -، شکوفا ساختن استعدادهاى آنان باشد؛ استعدادهایى که در حکومتهاى دیگر توان بروز نیافتند. رجعت 400 زن در کنار 800 مرد با حضرت عیسى – علیه السلام – و نیز رجعت زنانى چون امایمن، حبابه و البیه، سمیه، و امخالد در این راستا قابل تحلیل مىنماید. گذشته از رجعت این زنان که بىشک در حکومت امام زمان – عجل اللّه فرجه الشریف – از جایگاه محورى و مسؤولیتهاى کلیدى برخوردار خواهند بود، وجود 50 زن در میان 313 تن یاور امام عصر – عجل اللّه فرجه الشریف – که هر یک در عبودیت، زهد و پارسایى و خلاقیت و کارآمدى سر آمد افراد بشرند و روایات آنها را امیران مىخوانند، نشان دهنده رسیدن زن به جایگاه حقیقىِ خود است. امام باقر – علیه السلام – در تفسیر آیه 148 سوره بقره به جابر بن یزید جعفى در خصوص یاران حضرت مهدى – عجل اللّه فرجه الشریف – مىفرماید: H}«و یجیىء و اللّه ثلاث ماٌه و بضعه عشر رجلاً فیهم خمسون امراه یجتمعون بمکه على غیر میعاد قوعاً کقزع الحزیف یتبع بعضهم و هى الایه التى قال اللّه أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ».{H سوگند به خداوند، سیصد و سیزده تن که پنجاه نفر از آنان زنند، بىهیچ قرار قبلى در مکّه گرد مىآیند و این است معناى آیه شریف: هر کجا باشید، خداوند شما را حاضر مىکند؛ زیرا او بر هر کارى توانا است.(3) به امید آن روز V}……………….( منابع)…………….. 1) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، ج 20، ص 36، اسلامیه، تهران. 2) کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، مقدمه، انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه مدرسین، قم. 3) بحارالأنوار، ج 52، ص 223.{V ر.ک: 1. روان شناسی زن در نهج البلاغه، خانم معین الاسلام 2. بررسی پاره ای شبهات پیرامون زن در نگاه امام علی(ع)، علی سائلی