چگونه تمرکز حواس داشته باشیم
پرسش : یکى از مشکلات من این است که اصلاً تمرکز حواس ندارم، هنگام نماز خواندن و درس خواندن اصلاً نمىتوانم به یک مسأله بیندیشم و زود حواسم پرت مىشود، چه کنم؟
پاسخ : P}هرگز حدیث حاضر غایب شنیدهاى{E}من در میان جمع و دلم جاى دیگر است {P دوست عزیز! پاسخ به این پرسش را با یک سؤال آغاز مىکنم: T}تمرکز حواس چیست؟ {T یکى از مهمترین عوامل یادگیرى و یاد سپارى و باز یافت اطلاعات، تمرکز حواس است. اساس تمرکز حواس هماهنگى ذهنى است، یعنى اراده معطوف به هدف؛ و به زبان سادهتر، به خود یاد آورى کنیم چه کار یا هدفى را پى مىگیریم. پاسخگو خود به یاد دارد این مسأله در عبادت و نیایش بارها برایش اتّفاق افتاده است. هرگز فراموش نمىکنم، حدود 22 سال پیش وقتى نوجوان بودم، عدم حضور قلب در نماز یا نداشتن حواس متمرکز بر عبادت نگرانم مىساخت. این مشکل را با بزرگى که مدرّس قرآن بود، در میان گذاشتم. فرمود: قبل از نیت و تکبیره الاحرام، به خود تلقین کن در این لحظات در برابر مهمترین کار قراردارى و باید آن را در مدّت معیّن و شرایط خاص به نحو احسن انجام دهى. در وسط عبادت و نماز هم چند بار به خودیاد آورى کن. بعد از مدتى این رفتار یا تلقین درونى مىگردد. سپس تمرین دوم را انجام بده و آن تامل بر کلمات و عبارات نماز یا دعا است. بنده سالها است از این تجربه گرانبها استفاده مىکنم و لذّت مىبرم. نتیجه بحث تا اینجا چنین است: اگر ما حواس خود را براى انجام کارى هماهنگ کرده، به آن کار معطوف کنیم، تمرکز حواس ایجاد کردهایم و هر چه تمرکز بیشتر باشد، یادگیرى دقیقتر و کاملتر و ماندگارتر خواهد بود. تمرکز کم به گسستگى مطالب و بىنظمى ذهنى و آشفتگى روانى و فراموشى مىانجامد. T}عوامل ایجاد تمرکز حواس{T 1. قصد تا انگیزه و نیاز به چیزى نباشد، تمرکز حواس و توجّه به آن امر دقیق نخواهد بود. براى آن که به چیزى توجّه پیدا کنیم، باید انگیزهاى نسبت به آن در ما پدید آید. در خصوص امور درسى و تحصیلى مقاصدى چون پیشرفت، موفقیت، رقابت سالم، اتمام تحصیل، یافتن شغل، مقام و منزلت اجتماعى، رفع نیازهاى مادّى زندگى، ازدواج و… مىتواند موجب تمرکز حواس گردد. 2. زمان و مکان و شرایط مطالعه مطالعه منظم در زمانهاى تعیین شده در مکان ویژه این کار، به شرط تداوم، در ایجاد تمرکز تأثیر به سزا خواهد داشت. وقتى در مکان تعیین شده یا مثلاً پشت میز کار خود قرار گرفتیم، به آرامى تمرکز در ما شکل مىگیرد. البتّه اگر شرطهاى زیر رعایت شود: الف) لَم ندهیم. ب) از شل شدن بیش از حد عضلات جلوگیرى کنیم. ج) از لباس خواب و راحتى بهره نگیریم. د) ارتباط خود را با دنیاى خارج قطع کنیم. ه’) گرماى مکان مطالعه را طبیعى و متوسط نگهداریم. و) از سر و صدا دورى کنیم. ز) از برنامههاى تلویزیونى دور بمانیم. 3. پرهیز از خیالبافى خیالبافى، غرق شدن در خاطرات گذشته و یاد کرد مشکلات از عوامل مُخلّ تمرکز است و سراغ مطالعه گرانى مىآید که مجال لازم را به آنها مىدهند. عبادت ارجمند و مطالعه هدفمند اجازه خیالبافى نمىدهد. 4. تعارض انگیزهها براى داشتن تمرکز حواس، باید به بلا تکلیفى خود پایان دهیم؛ از میان انگیزههاى مختلف و متنوعى که ما را احاطه کردهاند، با انتخاب درست، یکى را برگزینیم و بقیه را به حاشیه ذهن برانیم. 5. مرور ذهنى مرور فعالیت قبل از انجام آن که اصطلاحاً نقشه ذهنى خوانده مىشود، تمرکز زا است؛ چنان که آغاز کار با اضطراب و بدون برنامه و مقدمه تمرکز زدا است. وقتى سیر فعالیت علمى را در ذهن به سرعت مرور مىکنیم، آموختهها و اطلاعاتِ نهفته در حافظه دراز مدّت به صفحه هشیار حافظه حاضر مىشوند و در نتیجه براى تمرکز حواس در یادگیرى، آمادگى فزونتر به دست مىآوریم. تمرینات تقویت حافظه و تمرکز بسیار سومند است. این تمرینات بارها در کارگاههاى فراوان به فراگیران آموزش داده شده و به رضایت بسیار آنها انجامیده است. مطالعه آن مىتواند خوانندگان را در موفقیت بیشتر تحصیلى یارى دهد. در این نوشتار یاد کرد نکات زیر کافى مىنماید: الف) متخصصان فراروان (Meracognation) معتقدند بهترین روش، براى یادگیرى بهتر و دقّت بیشتر، برخورد سؤالى با موضوع، متن یا محتواى مورد مطالعه است. ب) تمرکز، تابع مستقیم نوع حافظ است. در مقاله شمارههاى بعدى پرسمان از انواع حافظه بحث خواهد شد. ج) مطالعه چند کتاب در این زمینه سودمند است؛ از جمله کتاب مدیریت زمان، اثر لوتار جى سى ورت (ترجمه توکلى نیا) و کتاب 57 راه براى تقویت حافظه