مگر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و ائمه دیگر در خواب بعضی از علمای بزرگ شیعه نیامده اند و در زمینه هایی آنها را راهنمایی کرده اند پس چرا در خواب یا بیداری علمای سنی و وهابی را راهنمائی نمی کنند تا به حقانیت شیعه پی ببرند اگر نمونه های در این رابطه هست ذکر کنید و اگر نیست کاملاً توضیح دهید.

مگر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و ائمه دیگر در خواب بعضی …

سوال

مگر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و ائمه دیگر در خواب بعضی از علمای بزرگ شیعه نیامده اند و در زمینه هایی آنها را راهنمایی کرده اند پس چرا در خواب یا بیداری علمای سنی و وهابی را راهنمائی نمی کنند تا به حقانیت شیعه پی ببرند اگر نمونه های در این رابطه هست ذکر کنید و اگر نیست کاملاً توضیح دهید.

پاسخ

در پاسخ به این سؤال لازم است در ابتدا به این نکته اشاره گردد که خداوند متعال برای هدایت انسانها در راه صحیح و صراط مستقیم حجّتهایی همچون قرآن، سنت و عقل را قرار داده است. و راجع به مسأله امامت و سرپرستی جامعه اسلامی و دیگر معتقدات نیز دلایل فراوانی در منابع اسلامی که مورد اتفاق شیعه و سنی می باشد، ذکر شده که همگی مؤید دیدگاه شیعه می باشند.
و لکن بسیاری از علمای اهل سنت و خصوصاً‌ فرقه وهابی با پذیرش وجود چنین دلایلی غیر قابل خدشه در متون اسلامی باز هم از باورهایی که از نیاکان شان به ارث برده اند، دست بردار نیستند. آیا حجت و دلیل بالاتر و گویاتر و رساتر از حدیث شریف ثقلین می توان پیدا نمود که هم در متون روایی معتبر سنی و هم شیعه باشند صحیح آمده است و تمام علمای اهل حدیث فریقین به صحت آن اعتراف نموده و از طرفی هیچ کس تا حال در سند آن خدشه وارد نشده است.
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در این حدیث شریف به صراحت می فرماید: من در میان شما دو امانت گرانبها می گذارم یکی کتاب خدا و دیگری عترت من است شما مادامی که به این دو تمسک می جوئید گمراه نمی شوید و این دو یادگار من هیچ گاه از هم جدا نمی شود تا در کنار حوض بر من وارد شوند.[1]
این حدیث بصورت گسترده نقل شده، ابن حجر یکی از علمای مهم اهل سنت می گوید، پیامبر در آخر حدیث افزود: این علی است که پیوسته با قرآن است و قرآن نیز با علی ـ علیه‎ السلام ـ همراه است و از هم جدا نیستند.[2]
همچنین روایات متواتر دیگر مانند حدیث «غدیر»[3]، «منزلت»[4]، مواخات،[5] وجود دارند بنابراین حجّت برای هدایت همه انسانها و خصوصاً فرق اسلامی در متون معتبر مسلمانان وجود دارد. و برای هدایت آنها کافی است. و لکن بر اثر عواملی به این حجت ها عمل نمی شود و اگر عمل می شد دیگر نیاز به هدایت و راهنمائی آنها از طریق خواب دیدن پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ لازم نبود.
اما راجع به هدایت از طریق خواب دیدن پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و یا امامان معصوم دو دیدگاه در میان علمای شیعه وجود دارد.
مرحوم ملااحمد نراقی یکی از علمای بزرگ شیعه راجع به موضوع خواب می فرماید: بعضی از علمای امامیه قول و فعل معصوم را که در خواب صادر شوند حجت دانسته اند، اما اکثریت قریب به اتفاق علما برخلاف این قول مشی نموده است آنچه بر عدم حجیّت آن دلالت دارد یکی اصل است و دیگری اخبار.
در روایت حسنه، ابراهیم بن هاشم وارد شده که امام صادق ـ علیه‎ السلام ـ در جواب سائل که از افسانه خواب ابی بن کعب سؤال نموده فرمود: امر دین عزیزتر و والاتر از این است که بخواهیم با خواب آن را سامان دهیم. آنچه مسلم است حجیّت کلام معصوم است. در بیداری و وضع عادی نه در خواب[6] مرحوم میرزای قمی نیز در کتاب «قوانین» مسئله را طرح نموده و حجیّت آن را مردود دانسته است.[7]
کوتاه سخن اینکه خواب یکسان و یکنواخت نیست، برخی از آنها حق و رحمانی است که مخصوص انسانهای پاک و شایسته می باشد و هر کس نمی تواند به آن مقام برسد برخی دیگر باطل و شیطانی است در هر صورت تشخیص حق از باطل آنها کار مشکل است.
بنابراین یکی از شرایط خوابهای رحمانی و صحیح تصفیه باطن و مشی در راه صحیح و صراط مستقیم است. از آنجایی که علمای اهل سنت و وهابی ها برخلاف مکتب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ قدم برداشته و قول پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ را در مسأله مهم ولایت و امامت قبول نکرده اند و همچنین در بسیاری از معتقدات و احکام برخلاف روش ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ رفته اند. و حجیت های الهی را در این زمینه نادیده گرفته اند. لذا هیچگاه توفیق دیدن پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ را در خواب پیدا نخواهند نمود که از آن طریق هدایت شوند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. پیشوائی از نظر اسلام، آیت الله سبحانی.
2. وهابیت مبانی فکری و کارنامه عملی، آیت الله سبحانی.

پی نوشت ها:
[1] . ابن حنبل، احمد، مسند احمد، بیروت، دار صادر، بی تا.
[2] . هیثمی، ابن حجر، صواعق المحرقه، ص 135، قاهره، مکتبه القاهره، بی تا.
[3] . قزوینی، محمد بن یزید، سنن ابن ماجه، ج 1، ص 45، بیروت، دارالفکر.
[4] . ترمذی، محمد بن عیسی، سنن ترمذی، ج 5. ص 302، بیروت، دارالفکر، 1403.
[5] .
[6] . نراقی، ملااحمد، مناهج الاحکام، آخر بحث خبر واحد، بی نا، بی تا.
[7] . قمی، میرزا ابوالقاسم، قوانین، ص 496، رحلی، بی تا، بی نا.

مگر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و ائمه دیگر در خواب بعضی از علمای بزرگ شیعه نیامده اند و در زمینه هایی آنها را راهنمایی کرده اند پس چرا در خواب یا بیداری علمای سنی و وهابی را راهنمائی نمی کنند تا به حقانیت شیعه پی ببرند اگر نمونه های در این رابطه هست ذکر کنید و اگر نیست کاملاً توضیح دهید. / مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم

دکمه بازگشت به بالا