شوهرم زود عصبانی میشود
پرسش : همسرم 31 سال دارد. او بسیار خانواده دوست است و تمام سعی خود را می کند که زندگی خوبی برای من و پسر 4 ساله ام فراهم کند ولی عیب بزرگ وی این است که زود عصبانی می شود و کنترل خود را از دست می دهد طوری که در این موقع نماز خود را هم نمی خواند وقتی به او می گویم شما برای ما عصبانی می شوی آیا با خدا هم دعوا داری می گوید دست خودم نیست و هر بار با یک ببخشید گفتن کار پایان می یابد ولی باز روز از نو و روزی از نو .خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید به ایشان چطور می توانم کمک کنمí
پاسخ : رفتار شما با وى باید به گونهاى باشد که تحت تأثیر اخلاق، عواطف و نحوه برخوردتان قرار گیرد به افکار و اندیشههاى شما – به عنوان یک فرد نماز خوان مذهبى – علاقهمند شود و با نفوذ در قلب و دل او، بتوانید تغییرى در فکر واندیشه وى ایجاد کنید؛ بنابراین ما در اینجا به برخی راهکارهایی که می توان میزان تأثیرگذاری فرد روی دیگران را افزایش داد اشاره می کنیم و امید است با عمل به آن راهکارها بتوانید در وی نفوذ کنید. مسأله تأثیرپذیرى یا تأثیرگذارى به توانها و قابلیتهاى انسان در ابعاد مختلف بستگى دارد. مهمترین امورى که در تاثیرگذارى دخالت دارد ویژگىهاى روحى از قبیل اراده استوار، اخلاق نیکو، حسن معاشرت و توان علمى بالا است. تاثیر پذیرى مثبت تا حدودى به این امور و نیز به میزان انعطاف پذیرى و حقیقتطلبى شخص ارتباط دارد؛ چنان که تاثیرپذیرى منفى از ضعف آگاهى و اراده برمىخیزد. بنابراین، هر اندازه در تقویت اراده و گسترش صفات حسنه و خلق و خوى پسندیده و افزونسازى آگاهىهاى خود، به ویژه در زمینه مسائل دینى و فرهنگى و اجتماعى، تلاش کنید به تدریج توان تاثیرگذارى بیشترى خواهید یافت. تأثیرگذارى مهارتى است که به تدریج حاصل مىشود و در تحقق آن باید تأثیرگذار و تأثیرپذیر ضمن برخوردارى از آمادگى لازم و شرائط کافى در فضاى روانى مناسب قرار گیرند. رعایت اصول و نکات زیر در افزایش میزان تأثیرگذارى شما سودمند مىنماید: 1. کار خود را با تحسین و قدردانى صمیمانه از طرف مقابل شروع کنید. 2. با اندکى تفحص و جست و جو، برنامه خود را با برجسته کردن یک یا چند نکته مثبت و ارزشمند در طرف مقابل و تحسین صادقانه از وى به خاطر وجود آن امر مثبت آغاز کنید. 3. چنانچه اشتباه و لغزشى در طرف مقابل مشاهده کردید، وى را مورد انتقاد و سرزنش مستقیم قرار ندهید. 4. قبل از انتقاد از دیگران درباره اشتباهات خود حرف بزنید. 5. بکوشید شنونده خوبى باشید و دیگران را تشویق کنید درباره خود براى شما حرف بزنند. 6. صمیمانه دیگران را دوست داشته باشید و محبت باطنى خود را به آنها اعلام کنید. 7. به دیگران اعتبار بدهید و کارى کنید احساس کنند مهم هستند. 8. در خصوص کار مورد نظرتان میل شدید در طرف مقابل ایجاد کنید؛ به عبارت دیگر، فضاى روانى لازم را براى انجام آن عمل فراهم آورید. 9. با دیگران چنان رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند. 10. نظرها و دیدگاههاى خویش را بر دیگران تحمیل نکنید؛ زیرا مردم سخن تحمیل کنندگان عقیده را نمىپذیرند؛ با کسى که چون سرپرست با آنها رفتار کند، دوستى نمىورزند و به او اعتماد نمىکنند. علاوه بر آنچه گفته شد براى ترغیب و تشویق به نماز، بایستى زیر بناهاى فکرى فرد را مورد بررسى قرار داده و در اصلاح آن کوشید. دیدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستى، انسان، معاد و… امورى است که داراى نتیجه مستقیم بر عملکرد فرد است. پس باید به تقویت و اصلاح این مبانى کوشید. اگر خلأ عمدهاى که موجب ترک نماز شده، مشکل فکرى است و در فلسفه نماز دچار اشتباه شده و آن گاه نتیجه نادرستى گرفته است به پر کردن این خلأ فکری بپردازید و راه اصلاح وى نیز تصحیح اندیشه ایشان است که البته کار آسانى هم نیست و نیازمند فرصتى طولانى و نیز استفاده از روشهاى اصولى و تدابیر خردمندانه است. براى نمونه باید با زبانى خوش و همراه با محبت به ایشان تفهیم کرد که: نماز اولاً، نیاز روحى و روانى هر انسانى است زیرا آدمى بدون یاد خدا گم گشتهاى حیران در ظلمت سراى جهان است A}الا بذکر اللّه تطمئن القلوب{A،V}(رعد، آیه 28){V بالاخره رابطه این انسان با آفرینش چیست. آیا مىتواند در قبال آن بىتفاوت باشد، نماز پاسخى به این نیاز فکرى و این سئوال اساسى انسان است. ثانیا، نماز دعوت کننده انسان به خیر است. نمازهاى پنجگانه همانند چراغهایى هستند که در مسیر طولانى و پیچ در پیچ و ظلمانى زندگى مسیر انسان را مشخص مىسازند و او را به راه مىخوانند تا اسیر دیو و دد نگردد و متاع خویش را به دزدان واننهد. ثالثا، نماز زیر بناى تشکیل جامعه اسلامى و تشکل آن است. هنگامى که در ساعات معین همه مسلمانها رو به یک قبله مىایستند و با اذکار و حرکاتى معین به درگاه خدا عبادت مىکنند. عالىترین هماهنگى عمیق در پرتو عبادت الهى در مسلمانان شکل مىگیرد و…. نماز، عملى است که در مجموعه عقیده توحیدى، داراى معنا و فلسفه است. پس در آغاز بایستى این مجموعه شناخته شود تا نماز جایگاه خود را در ذهن و اندیشه فرد باز نماید. در بینش توحیدى اسلام و دیگر ادیان الهى، انسان موجودى است که به سوى کمال و لقاى پروردگار در حرکت است. «انا للّه و انا الیه راجعون ؛ از خدائیم و به سوى او باز مىگردیم». حال در این مسیر، ابزارهایى به مدد انسان مىآید، تا او از فراموش کردن مسیر و هدف باز دارد که از مهمترین آنها «نماز» است. «اقم الصلوه لذکرى ؛ نماز را براى یاد من بپا دار». آدمى بدون نماز راه را گم خواهد کرد. نمازهاى پنج گانه همانند چراغهاى برق هستند که مسیرى طولانى و پر خطر را روشن کردهاند تا کسى راه را گم نکند و به بیراهه و سقوط کشانده نشود. آنچه که موجب مىگردد و برخى از نماز، رویگردان باشند و یا نسبت به آن تساهل کنند، ندانستن فلسفه نماز و یا درکى غلط از آن است. برخى چنین مىپندارند که نماز انسان، نیازى را از خداوند برطرف مىکند که البته خیالى واهى است. خداوند نیازى به هیچ مخلوقى ندارد. ازاینرو آنچه که به عنوان عبادات بر آن تأکید شده، جملگى در جهت کمال انسان است. نماز داراى آثار و فلسفههاى متعدد دیگرى نیز هست که باید با مطالعه در این زمینه سعى کنید آمادگى بیشترى براى مقابله با چنین افکارى در خود پدید آورید کتابهاى زیر در مورد نماز توصیه مىشود. – راز نماز محسن قرائتى – راز نماز بىآزار شیرازى – پرواز در ملکوت امام خمینى – از ژرفاى نماز آیتالله خامنهاى – این است نقش عبادات محمد باقر صدر براى آگاهى بیشتر ر.ک: 1. آیین دوست یابى، دیل کارنگى 2. دوستى و دوستان، سید هادى مدرسى 3. دوستى در قرآن، محمدى رى شهرى