چرا اطلاع رسانی شیعه در مورد مذهب و امام زمان کم است

پرسش : چرا اطلاع رسانى شیعه و ایران در مورد مذهب خود و تشریح ظهور امام زمان این قدر ضعیف است یقینا ایران میتواند زمینه ظهور را فراهم کند اگر خوب اطلاع رسانى کند در جهان … نظر شما چیست ؟
پاسخ : بهترین و لایق‏ترین افراد براى تبلیغ و ترویج یک اندیشه، معتقدان به آن اندیشه مى‏باشند. انسانى که درستى و حقانیت و استوارى اعتقادات و باورها و بینش با منطق و برهان برایش ثابت گشته و در عمل و برنامه بر طبق آن عمل نموده و یا حداقل چنین کوششى داشته است و از نتایج شیرین مادى و معنوى آن بهره‏من گشته است نمى‏تواند در انتشار آن و رساندن محتوا و اهداف و پیام‏هاى آن بى تفاوت باشد. متأسفانه اطلاع رسانى درباره حقانیت شیعه در خورد این مکتب متعالى و سعادت بخش نمى‏باشد. و این امر نه فقط به خاطر دشمنى به خواهان و مانع تراشى مخالفان شیعه و وجود تبلیغات غیر واقعى بر علیه این آیین و تشویش اذهان مردم جهان نسبت به این مکتب اصیل و ریشه‏دار بلکه به خاطر کوتاهى و سستى و عمل نمودن به وظایف خطیرى است که بر عهده ما شیعیان مى‏باشد و بدان معترضیم. هر چند کم نیستند افارد متعهد و مخلصى که تلاش شبانه‏روزى در راه شناساندن این مکتب پاک دارند ولى در مقایسه با انبوه مراکزى که افکار آلوده و عقاید خرافى و اعتقادات کفرآمیز خود را به اطلاع جهانیان مى‏رسانند، رقم بزرگى نمى‏باشد. درست است که اندیشه پیروزى نهایى نیروى حق و صلح و عدالت بر نیروى باطل و ظلم، گسترش جهانى ایمان اسلامى، استقرار کامل و همه جانبه ارزش‏هاى اسلامى، تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایده ال و آرمانى، و بالاخره اجراى این ایده و باور عمومى و انسانى به وسیله شخصیتى مقدس و عالى قدر که در روایات متواتر اسلامى از او به تهدى موعود تعبیر شده است، اندیشه‏اى است که کم و بیش هم فرق و مذاهب اسلامى با تفاوت‏ها و اختلاف هاییبدان موفق و معتقدند، زیرا این اندیشه، به حسب اصل و ریشه، اندیشه‏اى قرآنى است در درون فطرت همه انسان‏ها دارد، ولى به هر حال تبیین و تشریح همه جانبه و عمیق و درست این اندیشه را باید از مذهب شیعه درخواست نمود، چون عقیده به وجود مهدى موعود – عج – و امام زنده غایب هر چند عقیده‏اى اسلامى است ولى به طور زنده و ملموس و برجسته در مذهب تشیع مطرح است و از ارکان مذهب امامیه به شمار مى‏رود. این شیعیان هستند که از این اندیشه تابناک و عقیده امید آفرین برخوردارند و در همین عصر تاریک، عصر درخشان حکومت توحید را در مغز خویش مجسم نموده، در انتظارش به سر مى‏برند و خودشان را براى چنین انقلاب جهانى آماده مى‏سازند. انتظار چنین عصرى طلایى و به تعبیر روایات انتظار فرج یکى از بزرگترین راه‏هاى موفقیت مى‏باشد و هر گروهى که چراغ امید در دلشان خاموش گشت و سپاه یأس و ناامیدى کشور دلشان را اشغال نمود، هرگز روى سعادت و موفقیت را نخواهد دید. لیکن افرادى که در انتظار موفقیت و فرج هستند باید تا سرحد قدرت بکوشند و راه‏هاى رسیدن به هدف را هموار سازند و براى بهره بردارى از مقصد خود را آماده سازند. حضرت صادق(ع) فرمود: حکومت آن محمد(ع) بى شک برقرار خواهد گردید. پس هر کس علاقمند است از اصحاب و یاران قائم ما باشد، باید کاملاً مراقبت کند. تقوا و پرهیزکارى را شیوه خود قرار دهد. خود را به اخلاق نیک انسانیت مزین سازد و بعد در انتظار فرج قائم آل محمد عج باشد هر کس براى ظهور قائم ما، این چنین آمادگى و انظتار داشت ولى توفیق نصیبش نگشت و قبل از ظهور آن حضرت، اجلش فرا رسید، به اجر و ثواب یاران آن جناب نایل مى‏گردد، سپس فرمود: کوشش و جدیت کنید و امیدوار فرج و موفقیت باشید. اى گروهى که مورد توجه خدا هستید. موفقیت و پیروزى گوارایتان باد. V}(غیبت نعمانى، ص 106، دادگستر جهان، ابراهیم امینى، ص 16، چاپ 18، 1378){V. اسلام به حدى به موضوع آمادگى مسمانان اهمیت داده که امام صادق(ع) در روایتى مى‏فرماید: خودتان را براى ظهور قائم مهیا و آماده سازید هر چند به ذخیره کردن یک نیز باشد (بحارالانوار، ج 52، ص 366). خداوند مقرر فرموده: که اوضاع آشفته جهان به وسیله مسلمانان اصلاح شود. دستگاه ظلم و ستم برچیده شود، کفر و مادى‏گرى ریشه‏کن گردد. دین مقدس اسلام همگانى شود و هیچ شخصى با اطلاعى در این جنت تردید نمى‏کند که چنین انقلاب بزرگ جهانى، صلاحیت و شایستگى لازم داشته، بدون تهیه مقدمات امکان وقوع ندارد. با توجه به مطالب مذکور، مسلمانان باید پرچمدار آن انقلاب جهانى باشند و نسبت به تهیه مقدمات و اسباب آن هیچ گونه کوتاهى و سستى نباید روا دارند. ما یقین داریم روزى خواهد آمد که حکومت اسلام، عالم را اداره کند و وحدت ادیان، وحدت حکومت‏ها، وحدت نظام‏ها و قوانین عملى گردد. خوشتختانه طرفداران اصل این وحدت‏ها هر روز در میان جامعه بشر بیشتر مى‏شود و اندیشه تشکیل حکومت و جامعه به میان آمده و سازمان‏ها و مجامع بین‏المللى به اهم وحدت و براى ایجاد رابطه بین تمام ملت‏هاى جهان، تأسیس شده است که هر چند این مجامع و سازمان‏ها بیشتر با هدف اغفال و فریب دادن مردم و اغراض سیاسى مى‏باشد ولى به هر حال کاشف از این است که یک اتحاد عمومى و وحدت اجتماعى و دینى و سیاسى، خواسته روح و فطرت بشر است و همین حرکات مجازى مقدمه حرکات واقعى و آمادگى حقیقى بشر براى حوکومت جهانى اسلام است. V}(رجوع کنید به امامت و مهدویت، آیه الله صافى گلپایگانى، ج 3){V. سابق بر این که فکر تشکیل جامعه جهانى کمتر مطرح مى‏شد و به تعالیم اسلام در این زمینه کمتر توجه مى‏شد، براى این بود که با وسایل ارتباط سابق، تشکیل جامعه جهانى را بسیار دشوار و بلکه ناممکن مى‏شمردند؛ ولى امروز که در اثر انفجار اطلاعات و پیشرفت در فن آورى، جهان به صورت یک دهکده در آمده و مردم جهان و امثال اهل یک محله و یک خانواده قرار داده است؛ زمینه تشکیل یک حکومت جهانى در سایه تعالیم مترقى و جامع اسلام را نیز فراهم کرده و هر چه علم و صنعت و فن آورى پیشرفت و ترقى بیشترى نماید، زمینه اجراى احکام عالى اسلام نیز آماده‏تر و بشارت‏هاى اولیاى دین به وقوع نزدیکتر مى‏شود. به تدریج موقعیت‏ها و قدرت‏هاى محلى و فردى در دنیا رو به ضعف گذارده و عموم ملت‏ها، به طور مستقیم یا غیر مستقیم در تعیین سرنوشت دنیا دخالت مى‏نمایند و نظامات و قوانین منطقه‏اى از بین مى‏رود و تنها نظامى که مى‏تواند جایگزین تمام این نظامات شود و همه را به طور عادلانه اداره نماید، نظام اسلامى است. پس عالم خود به خود به سوى هدف‏هاى اسلام گام برمى دارد و این اختلاف نظامات، قوانین، سیستم‏هاى اجتماعى و سیاسى را پشت سر مى‏گذارد و یک تفاهم عمومى اسلامى به وجود خواهد آمد و ظلم و ستم و تجاوز و افراط و تفریط پایان خواهد یافت. البته این به این معنا نیست که ما در زمینه اطلاع رسانى و ابلاغ پیام مهدویت و معرفى شخصیت و ویژگى‏ها و صفات و کمالات امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف، سستى و کوتاهى نماییم بلکه به این معنا است که اداره الهى و رخدادهاى عالم و حوادثى که در جهان اتفاق مى‏افتد، بشر را به سوى این هدف والا حرکت مى‏دهد ولى تلاش و کوشش و تبلیغ و روشنگرى و پیام رسانى ما در تسریع این روند نقش فراوانى دارد و جهان را به آن جامعه آرمانى و ایده‏آل که آروزى همه پیامبران و امامان و بندگان پاک خداوند بوده، نزدیکتر مى‏سازد. باید توجه داشت که اطلاع رسانى و تبلیغ این عقیده پاک و سعادت آفرین هر چند بسیار مهم و ضرورى است ولى مهمتر از آن دنباله روى و پیروى معتقدان به این باور و این امام از آن پیشواى عالى مقام است که بعنرین نوع تبلیغ به شمار مى‏آید. چون وقتى دیگران ببینند که معتقدان به این عقیده در عمل به آن پاپیند و متعهد مى‏باشند و به دنبال رضایت و خشنودى آن قبله دل‏ها مى‏باشند خود به خود جذب این عقیده مى‏گردند و از پیروان آن مى‏گردند. ولى اگر خود شیعیان در عمل این باور را زیر پا بگذارند و براى آن احترام و ارزشى قائل نباشند هر قدر هم که در اطلاع رسانى قوى و کوشا باشند، عمل منفى و خلاف این باور از طرف آنها باعث رسیدن دیگران و فاصله گرفتن آنها از این عقیده مى‏گردد. به همین دلیل است که در روایات فراوانى امامان معصوم علیهم السلام از شیعیان خواسته‏اند در زمان غیبت به سلاح علم و معرفت و ایمان و تقوا و استقامت مجهز گردند و عملاً مبلغ این عقیده باشند. در روایتى از امام کاظم – علیه السلام – چنین آمده است: H}«طوبى لشیعتنا المتمسکین بحبنا فى غیبه قائمنا، الثابتین على موالاتنا و البرائه من اعدائنا، اولئک منا و نحن منهم، قد رضوا بنا ائمه و رضینا بهم شیعه، فطوبى لهم! هم و اله معنا فى درجتنا یوم القیامه»{H ؛ V}(اثباره الهداه، ج 3، ص 427){V یعنى: «خوشا به حال شیعیان ما، آنان که در زمان غیبت قائم ما به ریسمان محبت ما چنگ زده و بر دوستى‏ها و دشمنى با دشمنان ما استوار و ثابت قدم مى‏باشند. اینان از ما و ما از آنهاییم. آنها از پیشوایى ما خرسندند و ما از دنباله رو شیعه بودن آنها. خوشا به حال آنها، به خدا سوگند، آنها در روز قیامت با ما هم رتبه و هم درجه مى‏باشند.
دکمه بازگشت به بالا