چرا امامان استغفار و توبه می کردند
پرسش : استغفار ائمه(ع) برای چه مواردی بوده است؟
پاسخ : استغفار و توبه داراى مراتب و درجاتى متناسب با عاملان آن است. توبه گنهکاران از گناه است و توبه اهل سلوک از پرداختن به غیر خدا و توجه به غیر حق. توبه و استغفار واصلان و اولیاى کمل الهى نیز مرتبهاى دارد فوق همه اینها. آنان چون مستغرق در ذات جمیل الهی اند و توجه به مقام ربوبى – که کمال مطلق است – دارند، وقتى به خود واعمال خویش مىنگرند؛ با تمام عظمت و بزرگى آن اعمال، آنها را در برابر عظمت بى نهایت الهى بسیار کوچک و مایه سرافکندگى و شرمندگى مىبینند. مانند آنکه مهمترین دارایىاش مقدارى آب گلآلود بود و آن را براى سلطان هدیه برد و چون فر و شکوه شاهى را بدید از آنچه آورده بود سخت شرمسار و سرافکنده گردید. آرى امام على(ع) همان عبادتى را که افضل از عبادت ثقلین است در برابر جمال و جلال الهى، برگ سبز درویش مىبیند و سر به زیر مىافکند و این خود یکى از عالىترین مراتب عبودیت مطلقه و فناى فى الله است. از طرف دیگر امام راحل در کتاب «آداب الصلاه» در شرح حدیث نبوى «لیغان على قلبى وانى لاستغفرالله کل یوم سبعین مره» فرمودهاند: براساس توحید ناب تمام هستى آینه و مرآت تجلى پروردگار است و ائمه هدی(ع) در همه هستى – از جمله انسانها – خدا را مىدیدهاند، ولى برخى از آنها (مانند ابوجهلها و ابوسفیانها) مرائى کدرند و بر قلب پیامبر(ص) زنگار مىزدند. از این رو حضرتش براىزدودن این زنگار استغفار مىفرستد. مسأله محجوبیت نفس نیز در مورد آنان در همین راستا قابل تفسیر است، گرچه نسبت به دیگران اشکال دیگرى دارد. به عبارت دیگر حجاب، عیب نفس و … نسبت به مراتب کمالى افراد متفاوت است. معناى دیگر حجاب نفس نیز قصور ذاتى براى نیل به مرتبه غیب الغیوب است؛ چنان که پیامبر(ص) فرمودند: «ما عرفناک حق معرفتک».