مضرات اختلاط پسر و دختر در دانشگاه ها
پرسش : نظر شما در مورد مختلط بودن کلاسها و دانشکده چیست؟ چه فایده هایی دارد؟ اگر ندارد پس چرا هست؟
پاسخ : به نظر ما در وضعیت کنونى و با توجه به واقعیات موجود در بسیارى از دانشگاهها مبنى بر عدم رعایت ارزشها و شئونات اسلامى و برخى مشکلات و ناهنجارىهاى ناشى از آن که به هیچ وجه شایسته و زیبنده جو مقدس و محیط علمى دانشگاه نمىباشد، اختلاط پسر و دختر در دانشگاهها مضرات و آفتهایى را به دنبال دارد.. والا صرف وجود دو جنس در کلاس حرام نیست به شرط آنکه دقیقاً هنجارهاى شرعى رعایت گردد. اما بررسى کامل این آفات یا فواید اختلاط نیازمند تحقیقات گسترده جامعه شناختى و نظر سنجىهاى آمارى و… مىباشد که از حوصله یک نامه خارج است لذا ما به اختصار به تعدادى از مهمترین آنها مىپردازیم: الف) بررسى آفات و معایب: قبل از پرداختن به این بخش ذکر این نکته لازم است که معایبى که در ذیل مىآید مبتنى بر پیش فرضهایى مىباشد از قبیل عدم تثبیت کامل این ارزشهاى اسلامى، و عدم نظارت و کنترل و هدایت صحیح از سوى مسؤلان دانشگاه و… مهمترین آثار اختلاط عبارتند از: 1- بوجود آمدن برخى انحرافات جنسى، اخلاقى و اجتماعى در اثر عدم رعایت شئونات اسلامى از قبیل حجاب کامل و… 2- افت تحصیلى در اثر مشغول شدن روح، فکر و قوه خیال دانشجو به… و عدم توجه کافى به مطالب استاد یا مطالب کتاب در زمان مطالعه و… 3- اضطراب و نگرانى ناشى از انگیزش شهوانى و دشوارى ارضاى صحیح و مشروع. ب) بررسى فواید: این بخش نیز مبتنى بر یک پیش فرض مىباشد و آن این که در صورتى که معایب فوق در اختلاط دانشجویان پسر و دختر وجود نداشته باشد یا در حدى که قابل توجه نباشد والا دیگر این فواید در مقابل مشکلات فوق قابل اعتنا نبوده و مسأله مهمتر چشم پوشى از این فواید و حل مشکلات و آفتهاى ناشى از آن مىباشد. در هر صورت مهمترین فوایدى که قابل تصور مىباشد عبارتند از: 1- فواید اقتصادى از قبیل: صرفه جویى در هزینهها و بودجهها، وقت استاد، فضاهاى آموزشى و امکانات دانشگاه و… 2- تمرین تقوا، عفت و پاکدامنى و قرار گرفتن در معرکه کار زار و جهاد جدى با نفس اماره. 3- شناخت روحیات جنسی مخالف و کسب تجربه های علمی و عملی. 4- پیدا نمودن شریک زندگی کفو و هم شأن. ج) بررسى وظایف راهکارهاى مقابله با مشکلات ناشى از اختلاط پسر و دختر در دانشگاه: به طور مختصر مىتوان وظایف و راه کارهاى مقابله با این ناهنجاریها را به دو دسته تقسیم کرد: 1- وظایف و راه کارهاى فردى: دانشجو باید در درجه نخست ارزشها و معارف و احکام اسلامى را به صورت دقیق شناخته و در خود نهادینه سازد رهبر معظم انقلاب در این خصوصى مىفرمایند: «آن چه براى دانشجوها در دانشگاهها مهم است رشد ایمان مذهبى و اندیشه اسلامى در ذهنها و دلهاى آنان است و مسأله رشد و روحیه تعبد در آنان تعبد با استدلال عقلى و گرایش به مسائل عقلائى با اعتقاد به علم و فعالیتهاى علمى و دانشگاهى و دانشجویى هیچ منافاتى ندارد و حقیقتاً براى نظام جمهورى اسلامى و ملت ایران مایه افتخار است که در ایامالبیض ماه رجب در مسجد دانشگاه تهران دانشجوها اعتکاف بکنند این خیلى چیز مهمى است» رسالت دانشجوى مسلمان رهنمودهاى مقام معظم رهبرى در دیدار با تشکلهاى دانشجویى و در درجه دوم پاىبندى در عمل به ارزشها و احکام الهى و سایر وظایف عبادى و از دیگر اموردى که مىتواند در این زمینه مؤثر باشد پیوند دانشجویان با مراکز مذهبى بالاخص علماء دینى مىباشد. 2- وظایف و راه کارهاى اجتماعى: اگر دانشجویان دغدغه صیانت از خود را داشته باشند نمىتوانند نسبت به محیط واطرافیان خود بى تفاوت باشند زیرا نقش محیط غیر قابل انکار مىباشد لذا دانشجویان باید نسبت به تهذیب محیط خود اهمیت داده و سعى در ترویج و گسترش ارزشهاى الهى در محیط دانشگاه خصوصاً در جامعه عموماً داشته باشند و به فریضه امر به معروف و نهى از منکر به زیباترین و مناسبترین روشها عمل نمایند و با اجراى برنامههاى فرهنگى و تفریحى مفید و سالم و سازنده از طریق مراکز موجود در دانشگاهها و جذب سایر دانشجویان اخلاق و رفتار مطابق با ارزشهاى اسلامى در برخورد با جنس مخالف و رعایت حدود و موازین شرعى و.. فلسفه احکام اسلامى آفات و مشکلات فردى و اجتماعى رعایت نکردن موازین شرعى و… را به صورت گسترده نهادینه سازند و خداى ناکرده اگر بعضى موارد یافت شد که دست به برخى اقدامات ناشایست مىزنند از طرق راه کارهاى قانونى مراجعه به مسؤلین دانشگاه و تهیه طومار و… اقدام نمایند.