مضرات اختلاط پسر و دختر در دانشگاه ها

پرسش : نظر شما در مورد مختلط بودن کلاسها و دانشکده چیست؟ چه فایده هایی دارد؟ اگر ندارد پس چرا هست؟
پاسخ : به نظر ما در وضعیت کنونى و با توجه به واقعیات موجود در بسیارى از دانشگاهها مبنى بر عدم رعایت ارزشها و شئونات اسلامى و برخى مشکلات و ناهنجارى‏هاى ناشى از آن که به هیچ وجه شایسته و زیبنده جو مقدس و محیط علمى دانشگاه نمى‏باشد، اختلاط پسر و دختر در دانشگاهها مضرات و آفتهایى را به دنبال دارد.. والا صرف وجود دو جنس در کلاس حرام نیست به شرط آنکه دقیقاً هنجارهاى شرعى رعایت گردد. اما بررسى کامل این آفات یا فواید اختلاط نیازمند تحقیقات گسترده جامعه شناختى و نظر سنجى‏هاى آمارى و… مى‏باشد که از حوصله یک نامه خارج است لذا ما به اختصار به تعدادى از مهمترین آن‏ها مى‏پردازیم: الف) بررسى آفات و معایب: قبل از پرداختن به این بخش ذکر این نکته لازم است که معایبى که در ذیل مى‏آید مبتنى بر پیش فرضهایى مى‏باشد از قبیل عدم تثبیت کامل این ارزش‏هاى اسلامى، و عدم نظارت و کنترل و هدایت صحیح از سوى مسؤلان دانشگاه و… مهم‏ترین آثار اختلاط عبارتند از: 1- بوجود آمدن برخى انحرافات جنسى، اخلاقى و اجتماعى در اثر عدم رعایت شئونات اسلامى از قبیل حجاب کامل و… 2- افت تحصیلى در اثر مشغول شدن روح، فکر و قوه خیال دانشجو به… و عدم توجه کافى به مطالب استاد یا مطالب کتاب در زمان مطالعه و… 3- اضطراب و نگرانى ناشى از انگیزش شهوانى و دشوارى ارضاى صحیح و مشروع. ب) بررسى فواید: این بخش نیز مبتنى بر یک پیش فرض مى‏باشد و آن این که در صورتى که معایب فوق در اختلاط دانشجویان پسر و دختر وجود نداشته باشد یا در حدى که قابل توجه نباشد والا دیگر این فواید در مقابل مشکلات فوق قابل اعتنا نبوده و مسأله مهمتر چشم پوشى از این فواید و حل مشکلات و آفتهاى ناشى از آن مى‏باشد. در هر صورت مهمترین فوایدى که قابل تصور مى‏باشد عبارتند از: 1- فواید اقتصادى از قبیل: صرفه جویى در هزینه‏ها و بودجه‏ها، وقت استاد، فضاهاى آموزشى و امکانات دانشگاه و… 2- تمرین تقوا، عفت و پاکدامنى و قرار گرفتن در معرکه کار زار و جهاد جدى با نفس اماره. 3- شناخت روحیات جنسی مخالف و کسب تجربه های علمی و عملی. 4- پیدا نمودن شریک زندگی کفو و هم شأن. ج) بررسى وظایف راهکارهاى مقابله با مشکلات ناشى از اختلاط پسر و دختر در دانشگاه: به طور مختصر مى‏توان وظایف و راه کارهاى مقابله با این ناهنجاریها را به دو دسته تقسیم کرد: 1- وظایف و راه کارهاى فردى: دانشجو باید در درجه نخست ارزش‏ها و معارف و احکام اسلامى را به صورت دقیق شناخته و در خود نهادینه سازد رهبر معظم انقلاب در این خصوصى مى‏فرمایند: «آن چه براى دانشجوها در دانشگاهها مهم است رشد ایمان مذهبى و اندیشه اسلامى در ذهن‏ها و دل‏هاى آنان است و مسأله رشد و روحیه تعبد در آنان تعبد با استدلال عقلى و گرایش به مسائل عقلائى با اعتقاد به علم و فعالیت‏هاى علمى و دانشگاهى و دانشجویى هیچ منافاتى ندارد و حقیقتاً براى نظام جمهورى اسلامى و ملت ایران مایه افتخار است که در ایام‏البیض ماه رجب در مسجد دانشگاه تهران دانشجوها اعتکاف بکنند این خیلى چیز مهمى است» رسالت دانشجوى مسلمان رهنمودهاى مقام معظم رهبرى در دیدار با تشکل‏هاى دانشجویى و در درجه دوم پاى‏بندى در عمل به ارزش‏ها و احکام الهى و سایر وظایف عبادى و از دیگر اموردى که مى‏تواند در این زمینه مؤثر باشد پیوند دانشجویان با مراکز مذهبى بالاخص علماء دینى مى‏باشد. 2- وظایف و راه کارهاى اجتماعى: اگر دانشجویان دغدغه صیانت از خود را داشته باشند نمى‏توانند نسبت به محیط واطرافیان خود بى تفاوت باشند زیرا نقش محیط غیر قابل انکار مى‏باشد لذا دانشجویان باید نسبت به تهذیب محیط خود اهمیت داده و سعى در ترویج و گسترش ارزشهاى الهى در محیط دانشگاه خصوصاً در جامعه عموماً داشته باشند و به فریضه امر به معروف و نهى از منکر به زیباترین و مناسب‏ترین روشها عمل نمایند و با اجراى برنامه‏هاى فرهنگى و تفریحى مفید و سالم و سازنده از طریق مراکز موجود در دانشگاهها و جذب سایر دانشجویان اخلاق و رفتار مطابق با ارزشهاى اسلامى در برخورد با جنس مخالف و رعایت حدود و موازین شرعى و.. فلسفه احکام اسلامى آفات و مشکلات فردى و اجتماعى رعایت نکردن موازین شرعى و… را به صورت گسترده نهادینه سازند و خداى ناکرده اگر بعضى موارد یافت شد که دست به برخى اقدامات ناشایست مى‏زنند از طرق راه کارهاى قانونى مراجعه به مسؤلین دانشگاه و تهیه طومار و… اقدام نمایند.

دکمه بازگشت به بالا