تفاوت دیه اقلیت های مذهبی و دینی
پرسش : در مورد تفاوت دیه اقلیت های مذهبی با دیگران و مبانی و پایه های دینی آن توضیح دهید؟
پاسخ : T}نکته اول: اهمیت جان انسانها از نظر اسلام{T اصل مهمى که در اسلام به آن توجه شده و در قرآن کریم به عنوان یک قانون براى تمام انسانها در تمام دورهها قرار داده شده است احترام به جان هر انسانى و حق حیات اوست. قرآن کریم پس از آنکه جریان کشته شدن هابیل توسط قابیل را بیان مىکند مىفرمایدV: «به همین جهت بر بنى اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس انسانى را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روى زمین، بکشد چنان است که گویى همه انسانها را کشته و هر کس انسانى را از مرگ رهایى بخشد چنان است که گویى همه مردم را زنده کرده است.» V}(مائده (5)، آیه 32){V آمدن نام بنى اسرائیل هم در این آیه به این جهت است که اولین بار این حکم الهى در آن قوم تثبیت شد چون قتل و خونریزى مخصوصا قتلهایى که از حسد و برترىطلبى سرچشمه مىگیرد در میان آنها فراوان بوده و هم اکنون نیز قربانیان بىگناهى که به دست آنها کشته مىشوند کم نیستند.V}(تفسیر نمونه، مکارم شیرازى، ج 4، ص 357، دار الکتب الاسلامیه، چاپ هفتم، 1361 ش).{V بنابراین بر اساس این قانون الهى اصل اولى این است که خون همه انسانها محترم است و هیچ کس بدون جهت قانونى حق تعرض به احدى را ندارد تا بدانجا که اگر کسى انسانى را بکشد گویا حیات بشریت را مورد تهدید قرار داده است. T}نکته دوم: اهمیت اسلام به حفظ حقوق هموطنان غیرمسلمان{T پیامبر گرامى اسلام(ص) در ابتداى تشکیل حکومت اسلامى، با اهل کتاب ـ خداپرستان غیر مسلمان ـ قراردادهاى همکارى متقابل منعقد نمود و بر اساس آن احترام به حقوق آنان را به عنوان یک قانون در حکومت اسلامى قرار داد. V}(تاریخ سیاسى اسلام، سیره رسول خدا(ص)، رسول جعفریان، ص 385، چاپ اول، مهر 1373). {V پس از آن نیز همواره در احکام و قوانین اسلامى براى چنین افرادى که قصد جنگ و تعرض به مسلمانان نداشتند حقوق اجتماعى قرار داده شد. و بر طبق این قوانین دولت اسلامى متعهد مصونیت مطلق و همه جانبه آنهاست و جان و مال و ناموس آنان مورد حمایت و حفاظت کامل دولت اسلامى مىباشد و هر فرد مسلمان یا غیرمسلمانى که مرتکب قتل یا جرح و یا آزار هموطن خود گردد مطابق قوانین قضایى و جزایى اسلام به مجازات خواهد رسید. V}(حقوق اقلیتها، عباسعلى عمید زنجانى، ص 136، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، پاییز 1362). {V در مورد اموال هموطنان غیرمسلمان باید این نکته را اضافه کنیم که مقصود تنها کالاها و اجناسى که از نظر قانون اسلام ارزش مالى دارد نیست بلکه شامل هر آنچه که آنان مطابق مقررات خود براى آن ارزش مالى قائلند نیز مىشود مگر آنکه قانون خاصى در این جهت وضع شده باشدV}(همان، ص 139).{V از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمودند: «آگاه باشید کسى که بر معاهدى ـ همپیمان غیرمسلمان ـ ستم کند و یا پیمانش را بشکند و یا او را به کارى بیش از قدرت و امکانش وا دارد و یا از او چیزى بدون رضایت خاطرش بگیرد من در روز باز پسین او را به محاکمه و بازخواست خواهم کشاند» V}(همان، ص 138){V T}نکته سوم: ماهیت احکام و قوانین اسلام{T با اندک تأملى در قوانین و مقررات اسلامى به این حقیقت مىرسیم که اسلام دینى است جامع که براى کوچکترین تا بزرگترین مسائلى که یک انسان در جهان هستى ممکن است بدان نیاز پیدا کند قانون وضع کرده است. و قوانین آن ساخته فکر بشر نیست که در آن خطا و اشتباه رخ بدهد و یا توجه به دوره و جامعهاى خاص زمینه ساخت آن قوانین باشد که با تغییر آن جامعه و یا محیط و یا دوره نیاز به قوانین جدید داشته باشیم بلکه قوانین اسلامى نشأت گرفته از سرچشمه وحى است که هرگز اشتباهى در آن رخ نمىدهد و کلامى است براى تمام انسانها در تمام دورانها و قوانین الهى بر اساس مصالح و حقائقى است که ممکن است بشر با فکر محدود خود نتواند آن را دریابد. برای آگاهی بیشتر نگاه کنید: قرآن کریم، سوره نجم (53)، آیه 4 و 3. T}نکته چهارم: مسأله تفاوت دیه مسلمان با غیر مسلمان{T یکى از مقررات مفصل اسلام قانون دیات مىباشد. چنان که گفتهاند در شریعت یهود قانون دیه وجود ندارد اما در مسیحیت وجود دارد و الزامى است V}(مبسوط در ترمینولوژى حقوق، محمدجعفر جعفرى لنگرودى، ج 3، ص 1996، چاپ اول، 1378 ش، کتابخانه گنج دانش).{V اسلام ضمن امضاى نهاد دیات آن را بر نظام خاصى مبتنى کرد و مقدار آن را به طور دقیق مشخص و تعیین نمود V}(ماهیت حقوقى دیات، سید منصور میرسعیدى، ص 18 و 19، چاپ اول، پاییز 73 ش، نشر میزان).{V یکى از احکام مقرر در دیات، لزوم متساوى بودن جانى و مجنى علیه در دین براى یکى بودن دیه پرداختى مىباشد که بر اساس آن اگر هر دو آنها مسلمان و یا غیرمسلمان باشند دیه آنها یکى است. V}(تحریر الوسیله، امام خمینى(ره)، ج 2، ص 468، مؤسسه نشر اسلامى، قم 1363 ش).{V اما اگر مسلمانى غیرمسلمانى را بکشد مقدار دیه او کمتر از دیه یک مرد مسلمان است V} (همان، ج 2، ص 503).{V البته در این جهت دیگر فرقههاى اسلامى نیز همین عقیده را دارند V}(دیه، عوض احمد ادریس، ترجمه علیرضا فیض، ص 184 و 183، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، تهران، 1377 ش).{V البته برخى از فقهاى بزرگ ما این حکم را در همه احوال یکى ندانستهاند بلکه آن را متغیر و تابع شرایط گوناگون دانستهاند که در بعضى مواقع دیه چنین شخصى همسان با دیه یک فرد مسلمان خواهد بودV}(جواهر الکلام، محمدحسن نجفى، ج 43، صص 41 ـ 38، دار الکتب الاسلامیه، چاپ سوم، بهار 62).{V علاوه بر آن برخى از فقهاء مقدار این دیه را در اختیار حاکم دولت اسلامى قرار دادهاند که به صلاحدید خود مىتواند آن را برابر با دیه قتل مسلمانان قرار دهد V}(شرایع الاسلام، محقق حلى، ج 4، ص 1018، نشر استقلال، چاپ امیر قم، چهارم، 1373 ش، مقاله دیه اهل ذمه و شهروندان غیرمسلمان، سید محمود هاشمى شاهرودى، فصلنامه فقه اهل بیت(ع)، شماره بیست و هشتم (زمستان 380)، ص 53 و 54).{V T}نکته پنجم: توجیه تفاوت{T با صرف نظر از مطالبى که گذشت و با فرض وجود چنین تفاوتى آیا مىتوان براى آن از آیات و روایات توجیهى یافت؟ در پاسخ باید گفت که برخى از آیات قرآن که در صدد معرفى دین اسلام و تطبیق آن با ادیان دیگر هستند بیان گر این مطلب هستند که دین اسلام تنها دین پذیرفته شده و پسندیده نزد خداوند مىباشد «ان الدین عندالله الاسلام» V}(آل عمران (3)، آیه 19).{V و اینکه با ظهور اسلام تمام ادیان حتى دیگر ادیان الهى که خداوند در زمانهاى سابق براى بشریت فرستاده بود ملغى گردیده و اگر کسى بخواهد نجات و رستگارى را دریابد باید به دین اسلام بگرود «هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدین کله و کفى بالله شهیدا ؛ او خدایى است که رسول خود را با قرآن و دین حق به عالم فرستاد تا او را بر همه ادیان دنیا غالب گرداند و بر حقیقت این سخن گواهى خدا کافیست»V}(فتح (48)، آیه 28){V «و من یبتغ غیرالاسلام دینا فلن یقبل منه؛ و هر کس غیر از اسلام دین دیگرى را اختیار کند هرگز از او پذیرفته نیست» V} (آل عمران (3)، آیه 85){V و در آیهاى دیگر خداوند کفار اهل کتاب را مورد عتاب قرار مىدهد که شما در عین آگاهى به حقانیت دین اسلام آن را نپذیرفتید «ان الدین عندالله الاسلام و ما اختلف الذین اتوا الکتاب الا من بعد ما جاءهم بغیا بینهم و من یکفر بآیات الله فان الله سریع الحساب؛ همانا دین پسندیده نزد خداوند اسلام است و اهل کتاب در آن راه مخالفت نپیمودند مگر پس از آنکه به حقانیت آن آگاه شدند و این خلاف را از راه رشک و حسد در میان آوردند و هر کس به آیات خداوند کافر شود بترسد که محاسبه خدا زود خواهد بود» V}(آلعمران (3)، آیه 19) {V با توجه به این دسته از آیات مىتوان گفت چنین احکامى با فرق گذاشتن بین کافر و مسلمان و امتیاز دادن به فرد مسلمان در صدد توجه دادن به عزت و برترى دین اسلام و باطل بودن هر آئینى جز آن مىباشد و طبعا فرد مسلمان به سبب عقیده سالم و صحیحش از فرد کافر امتیاز و برترى پیدا مىکند. پس طبق منطق قرآن کفار در هیچ زمینهاى نباید هم شأن مسلمانان قرار داده شوند بلکه همواره باید مسلمانان از آنان برترى داشته باشند چون دین حق اسلام است و این حقیقت باید در هر زمینهاى آشکار باشد. چنانکه امام باقر(ع) فرمودند: «خداوند بزرگ به خاطر مسلمان شدن ما جز بر عزت و افتخار ما نیافزود»V}(وسائل الشیعه، حر عاملى، ج 26، ص 12،)ح 4، چاپ آلالبیت، سوم، 1416 ق). {V و نیز پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «اسلام به شخص مسلمان جز خیر و نیکى نمىافزاید»V}(همان، ص 14، حدیث 10).{V و نیز امام صادق(ع) فرمودند «اسلام در حقوق فرد مسلمان همواره عزت و زیادتى افزوده است» V}(همان، ص 15، حدیث 14){V مسألهى دیهى مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان از دیدگاه علماى شیعه امامیه و اهل سنت، مورد اختلاف است. از دیدگاه اهل سنت، دیهى مسیحی و یهودى با دیه زرتشتى فرق دارد و در دیهى مسیحى و یهودى هم اختلاف نظر دارند. برخى از آنان دیهى این دو امر را یک سوم دیهى مسلمان مىدانند، برخى یک دوم دیهى مسلمان گفتهاند، برخى دیهى آن دو را دیهى کامل مىدانند و برخى هم مىگویند: اگر کسى مسیحى یا یهودى را به عمد بکشد باید دیهى کامل بدهد و اگر به خطا بکشد باید نصف دیهى مسلمان، دیه بدهد و در مورد زرتشتیان، مالکىها و شافعىها گفتهاند که دیهى آنان هشتصد درهم است( V}مفتاح الکرامه، ج 21، ص 176، چاپ اول، دارالتراث، لبنان، بیروت، 1418 ق{V). از دیدگاه اکثریت علماى شیعهى امامیه، دیهى اهل کتاب (مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان) هشتصد درهم است( V}جواهر الکلام، ج 43، ص 38؛ تحریرالوسیله، ج 2، ص 559، مسأله 30؛ وسائل الشیعه، ج 19، ص 160، باب 13 از ابواب دیات النفس{V). و بر اساس برخى از روایات، در زمان پیامبر هم دیه اهل کتاب هشتصد درهم بوده و با دیه مسلمان یکسان نبوده است. دیهى مسلمان بر اساس درهم، ده هزار درهم است (000/10) V}تحریر، ج 2، ص 55، م 1{V). سماعه بن مهران از امام صادق(ع) چنین نقل کرده است: پیامبر اسلام(ص)، خالد بن ولید را به بحرین فرستاد، خالد خون عدهاى از اهل کتاب را ریخت و به پیامبر(ص) نامه نوشت. در آن نامه به اطلاع پیامبر رسانید که گروهى از یهود و نصارا را کشتم و براى اولیایشان هشتصد درهم دیه دادم. گروهى از زرتشتیان را هم کشتم. ولى به آنان چیزى ندادم. چون درباهى آنان چیزى به من نگفتهاید. پیامبر اسلام در جواب نامهى خالد نوشت: دیهى رزتشتیان مانند دیه مسیحیان و یهودیان است و آنان اهل کتاب هستند V}(وسائل الشیعه، ج 19، ص 161، باب 13، ح 7، ابواب دیات النفس){V. این روایت، به روشنى مىفهماند که در زمان خود پیامبر اسلام هم دیهى اهل کتاب با مسلمان فرق داشت. در برخى از روایات آمده است که دیه اهل کتاب، با دیه مسلمان فرق ندارد. ابان بن تغلب از حضرت امام صادق(ع) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: دیهى یهودى، نصرانى و مجوسى، مانند دیهى مسلمان است V}(وسائل الشیعه، ج 19، ص 163، باب 14، ح 2){V. از نظر شیخ طوسى، این روایت مربوط به کسانى است که عادت به کشتن اهل کتاب دارند. اگر کسى عادت به کشتن اهل کتاب داشته باشد باید دیهى کامل بدهد تا دست به این عمل نزند V}(جواهر، ج 43، ص 39){V. در روایتى آمده است که از حضرت امام صادق(ع) از قتل اهل کتاب سؤال شد. آن حضرت فرمود: قتل اهل ذِمّه (اهل کتاب) کار سختى است و مردم آن را تحمل نمىکنند. پس باید به اولیاى مقتول، عینِ دیهى مسلمان را بدهد تا این قاتل دست از کشتن مردم عراق و اهل کتاب بردارد. اگر بنا باشد مسلمان بر اهل کتاب خشم بگیرد، او را بکشد، زمینهاى او را تصاحب کند و هشتصد درهم به اولیایش بدهد. در این صورت، کشتار در میان اهل کتاب بیشتر مىگردد V}(وسائل الشیعه، ج 19، ص 163، باب 14، ح 1){V. در میان بزرگان شیعه، شیخ صدوق، در مورد روایات دیه، نظر خاصى دارد. براى اطلاع مىتوانید به کتاب من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 91، چاپ آخوندى، چاپ پنجم، 1390 ه ق مراجعه کنید.