فواید و مضرات آشنای جوانان با مسائل جنسی
پرسش : آشنایی جوانان با مسائل بلوغ جنسی چه فواید و ضررهایی دارد؟
پاسخ : در زمینه تربیت جنسی، نوجوانان و جوانان و آشنایی آنان با مسائل مربوط به امور جنسی در سطح جهانی، نظرات گوناگونی وجود دارد. برخی از آنها به ویژه عده ای معتقدند که باید جلوی تمام تحریم های جنسی گرفته شود و آزادی جنسی در مدارس و اجتماع برقرار باشد و مسائل مربوط به بلوغ جنسی و اطلاعات مربوط به آن بدون هیچ حد و مرزی در اختیار جوانان باشد. توصیه این گروه آن است که باید عقاید مربوط به شرم و اخلاق از میان برود. در برابر این ها گروهی قرار دارند که مسأله جنسی و غریزی را با شرم یاد کرده و اصرار دارند برای حفظ ارزش و قداست بشری ضروری است که اصلا نامی از آن به میان نیاید. ولی واقعیت این است که آموزش امور جنسی و دادن آگاهی های لازم در این رابطه از مسائل ضروری و مورد نیاز خانواده هاست. آموزش جوانان درباره چگونگی رفتار صحیح جنسی و بیماری های ناشی از انحرافات جنسی دارای اهمیت زیادی است. شواهد گوناگونی حاکی از آن است که مردم و به خصوص نوجوانان و جوانان در این مورد اطلاعات درستی ندارند و منابع یادگیری رفتار جنسی در بین آنان منابع قابل اطمینانی نیست. معمولا آن چه جوانان در این باره می دانند اطلاعات خیابانی است که از این یا آن فرد غیر صلاحیت دار آموخته اند. نه پدر و مادرها، نه مدرسه و دانشگاه، نه رسانه های گروهی و نه مطلعین دینی، عموما هیچ مطلب مهمی در این باره به جوانان نمی آموزند. حتی جنبه های بهداشتی و چگونگی مقابله با بیماری های عفونی مقاربتی و ایدز نیز به آنها آموخته نمی شود. آموزش های انحرافی کانال های تلویزیونی ماهواره ای و فیلم ها و مجلات مبتذل و غیر اخلاقی، خطر شیوع ایدز و بیماری های ناشی از رفتارهای نادرست جنسی را افزایش داده است. باید با آموزش صحیح به نوجوانان و جوانان، در ضمن دروس بهداشت و فیزیولوژی بدن و روان شناسی و تربیت بدنی و امور خانواده و اخلاق و تعلیمات دینی و یا از طریق برنامه های ویژه توسط تیم های متشکل از پزشک و روانشناس و متخصصین علوم تربیتی و دینی و اخلاقی، زمینه مناسبی برای مقابله با این خطر ها فراهم شود. بدیهی است تا در مورد امور مربوط به امور جنسی آگاهی های مورد نیاز به جوانان داده نشود، آمادگی لازم برای مقابله با انحرافات جنسی و مفاسد و عواقب سوء ناشی از آن و نیز بیماری های مختلف جنسی و راه های انتقال آن حاصل نخواهد شد. پدران و مادران شرعا وظیفه دارند آداب اسلامی را در این رابطه به فرزندانشان بیاموزند و آنها را در این رابطه تقویت کنند تا شیادان و آلودگان نتواند فرزندان آنها را بفریبند و آنها را به وادی فنا و سقوط بکشانند. در امر پرورش و تربیت و آموزش جنسی نوجوانان و جوانان باید به چند مسأله توجه کافی داشت: 1. در دادن اطلاعات: الف) این مسأله مهمی است که فرزندان و جوانان ما بدانند در چه وضع و موقعیتی هستند و در رابطه با زندگی شخصی شان چگونه موضع بگیرند و به چه صورت و شیوه ای از خود و عفت و شرافت و شخصیت خود دفاع و حراست کنند. خطر روابط ممنوع و معاشرت های آلوده باید از دوران کودکی به دختران و پسران آموخته شود. پدران باید محرم راز پسران خود باشند و در این زمینه رابطه تنگاتنگی با فرزندان پدید آورند و گفتنی های لازم را در جهت حفظ خود از خطر و رعایت عفت و پاکدامنی به پسران بگویند. از سنین نوجوانی پدر باید شیوه غسل را به پسر بیاموزد و در اوان بلوغ و احتلام، حالت ها و وقایع این دوران را به او تفهیم نماید و احکام شرعی غسل و چگونگی آن را به فرزندش بیاموزد. مادر باید از طریق پدر، درباره دگرگونی حالات پسر و غسل و احتلام و جنابت او با خبر شود و از قبل لباس و جامه زیر او را جدا و حتی محل خواب او را تفکیک نماید. ب ) آگاهی از خطرات وامراض: در طول جریان تربیت و رشد، پدران و مادران باید به فرزندان خود تفهیم کنند چه خطراتی در انتظار آنها است. در سر راه خانه تا مدرسه و برعکس چه آلودگی هایی ممکن است برایشان پدید آید. چه افرادی در سر راه شان ممکن است سبز شوند و چه رسوایی هایی برایشان به وجود آورند. بخشی از آگاهی هایی که باید به نوجوانان و جوانان به طور مستقیم یا غیر مستقیم داده شود درباره بیماری های مقاربتی است. این گونه مسائل باید به گونه ای به آنها تفهیم شود که احساس نفرتی از آن در دل ها پدید آید و از فرجام آن نگران و بیمناک شوند و ضرورت حفظ خود را از آلودگی ها به خوبی دریابند و این آموزش ها بهتر است در لابه لای داستان ها و اتفاقاتی که برای دیگران پیش آمده بیان شود تا مایه عبرت و پند آنها گردد. 2. تقویت ایمان و اخلاق: بخشی از آموزش هایی که در زمینه تربیت جنسی باید مورد نظر باشد، آموزش هایی در رابطه با تقویت ایمان و اخلاق است. پرورش ایمانی و اخلاقی می تواند در حفظ فرزندان و جوانان از خطرات و تأمین سعادت آنها خیلی مؤثر باشد. بخشی از این آموزش ها باید در رابطه با حجب و حیای متعادل و موزون و عاقلانه باشد. از علل انحرافات در کودکان گاهی حجب و حیای شدید و زمانی هم جرأت و جسارت و بی پروایی فوق العاده است. 3. اشباع کردن از محبت: از مسائل مهم در امر تربیت نوجوان و جوانان، اشباع کردن آنها از محبت به ویژه در زمان کودکی آ نها است. اشباع نشدن آنها موجب پیدایش نارسایی ها و کمبودهای عاطفی است که موجب هر نوع اختلال است و زمینه ساز بسیاری از انحرافات جنسی جوانان است و اثر آن تا پایان عمر در افراد باقی می ماند و کودکانی که از محبت سیراب نشده اند در همان اوان و یا در نوجوانی و جوانی به شدت در معرض خطرند. البته زیاده روی در محبت و وابستگی شدید کودکان به پدر و مادر نیز موجب نوع دیگری از خطر است. پس باید فرزندان را به گونه ای متعادل اشباع کرد تا دچار لغزش و خطر نشوند. 4. آمادگی برای زندگی: به تدریج که پسران و دختران رشد می کنند و بزرگ می شوند باید با دنیای متفاوت زندگی زن و مرد و به وظایفی که این دو در زندگی دارند آشنا شوند. البته این به معنای بیدار کردن نیرو و قوه خفته و نهفته جنسی نمی باشد، بلکه هدف آن است که پیش از این که فرزندان ما به فکر مسأله ای بیفتند و یا چیزی را از زبان دیگران بشنوند باید به گونه ای سالم و معقول و همراه با وقار و عفت و منطقی، خطرات احتمالی و انحرافات را از آنان دور کرد. بررسی ها نشان می دهد که طرح این گونه مسائل در قالب هایی مناسب و همراه با وقار و اخلاق که از هر نوع وقاحت دور باشد از طرف افراد دلسوزی چون پدر و مادر، از لغزش های آینده آنها جلوگیری خواهد کرد. در واقع آموزش این مسائل توسط والدین و مربیان دلسوز به خاطر جلوگیری از بدآموزی و سوء استفاده در این زمینه است. والدین برای برخی از آموزش ها می توانند از وجود معلمان و مربیاین که مجهز به تعالیم و ضوابط اخلاقی و انسانی بوده و بدآموز و منحرف کننده نباشند، استفاده کنند. آموزش هایی که به فرزندان و جوانان و نوجوانان در رابطه با زندگی غریزی و جنسی شان داده می شوند ممکن است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم باشد. در آن چه که مربوط به دستورات و تعالیم شرعی است سعی بر این است که مستقیما مطالب به آنها آموخته شود همان گونه که در رساله های عملی مراجع تقلید وجود دارد ودر آن چه که ناشی از تحریکات و کنجکاوی ها است باید سعی شود راه و روش غیر مستقیم به کار بسته شود. مثلا برگزاری جشن تکلیف برای دخترها و پسرها و تبریک وقت بلوغ آنها نوعی از آموزش های غیر مستقیم است. باید توجه داشت که آموزش مستقیم نیازمند پختگی و توانایی و تیزهوشی و دلسوزی خاصی است، چون از یک طرف باید آگاهی های لازم را به فرزندان داد و از طرفی دیگر باید مراقب بود این امر سبب بیداری زودرس و بی موقع جنسی نگردد و موجب تحریکات زیانبار و باز شدن بیش از حد ضرورت چشم و گوش آنها نگردد. ضوابط کلی در پرورش جنسی عبارتند از: 1. تعدیل: براساس تعالیم اسلامی مسأله غریزه را نباید طرد کرد ولی باید کوشید که به آن پر و بال نیز نداد؛ یعنی اصل به تعدیل است. باید سعی کرد این غریزه بی موقع بیدار نشود و بی قید و شرط اعمال نگردد و تابع هوا و هوس فرد نباشد. حتی در مسأله ازدواج که در بین بسیاری از انسان های روی زمین، مبنای کار فرو نشاندن التهاب و آتش غریزه است در اسلام اهداف دیگر هم وجود دارند که زمینه را برای تعدیل غریزه فراهم می آورند. 2. هدایت: میل جنسی از عمومی ترین میل ها و از انگیزه های مهم زندگی است ولی امکان انحراف آن از مقصد و هدف اصلی خود زیاد است. به همین خاطر بخشی از تلاش های والدین و مربیان امور تربیتی باید در جهت پاسخ به ندای فطرت، اجرای سنت اسلامی، ارضای تکمیل و تکامل زوجین، تداوم و بقای نسل، رسیدن به رحمت و مودت و در مجموع یافتن آرامش و سکون برای امکان دستیابی به اندیشه ای است که آدمی را به لقا و قرب پروردگار نزدیک سازد. 3. پیشگیری: اسلام توصیه های فراوانی جهت جلوگیری از انحرافات غریزی و جنسی وارد شده که خودداری از نگاه به نامحرم و رعایت پوشش مناسب و خلوت نکردن با نامحرم و چشم پوشیدن از دیدن صحنه ها و عکس های مبتذل و رعایت موازین در روابط پدران و مادران و صدها دستور و حکم دیگر همگی جهت پیشگیری از این انحرافات و آلودگی ها است. 4.درمان: در صورت بروز غفلت و پیدایش انحراف در این زمینه، باید سعی در درمان آن نمود و همه امکانات و زمینه ها را در این راه بسیج نمود. در طریق درمان باید از همه شیوه های مشروع سود جست مثل اعمال محبت، هدایت و راهنمایی، ملاحظات واخلاق، اخطار و انذار، تهدید و تنبیه و راه های دیگر استفاده نمود تا انحراف و آلودگی در افراد تثبیت و ریشه دار نگردد. برای آگاهی بیشتر ر.ک: 1. رشد جسمی و جنسی در نوجوانی، دکتر حسین لطف آبادی، ص 86 2. خانواده و مسائل جنسی کودکان، دکتر علی قائمی، بخش 12، تربیت جنسی کودکان و نوجوانان، ص 250