حداکثر استفاده از دوره جوانی
پرسش : چگونه می توانم از این اندک جوانی که مانده حداکثر استفاده را در راه رسیدن به محبوب کنم؟
پاسخ : در پاسخ به این سؤال نیز از نهجالبلاغه حضرت امیر(ع) بهره مىگیریم. یکى از نامههاى مفصّل نهجالبلاغه، نامهى حضرت على(ع) به فرزندش امام حسن مجتبى(ع) است. مراجعه به این نامه براى کشف بسیارى از مسائل جوانان و نوجوانان ما را کفایت مىکند. و این نامه به عنوان عالىترین سند تربیتى قشر نوجوان و جوان به حساب مىآید. چون شکل و محتوایى مفصّل دارد و مجموعهى گرانقدرى است که شاید تا حال چندان هم به آن توجه نشده است. جامعیت و ارزشمندى این نامه را مىتوان با توجه به چند نکته احراز نمود و سپس به کار گرفت. اول آن که خود حضرت در مقدّمه نامه خطاب به امام حسن(ع) مىفرماید: من هر آن چه براى تو لازم است، در این جا آوردهام و گزیدهاى از حاصل تجارب خودم را که تو را بىنیاز مىکند از این که دوباره آنها را تجربه نمایى، همه آنها را براى تو آوردهام. دوم آن که شکل و قالب این نامه، منحصر به فرد است، چرا که به صورت وصیت نامه از سوى حضرت به عنوان پدر براى فرزند خویش نگاشته شده است و طبعاً شامل مهمترین رهنمودهایى است که براى یک جوان مورد نیاز است. نکته سوم به نحوهى دستهبندى محتواى این نامه نورانى برمىگردد که آن چنان در بخشهاى گوناگون تقسیم شده است که جوانب متعدد بحث درباره نسل جوان را شامل مىشود. موضع امیرمؤمنان(ع) نسبت به جوان و نوجوان که از این نامه استنباط مىشود، این است که بهترین مخاطب براى تعلیم و تربیت دینى و آمادهترین نسل براى تهذیب نفس و تزکیه روح همین نسل نوجوان و جوان است. این جمله حضرت H}«انّما قلب الحدث کالارض الخالیه مااُلِقى فیها من شىءٍ قبلَته ؛ {Hقلب نوجوان و جوان همانند زمین بکر و آماده کشت است، هر بذرى در آن افکنده شود آن را مىپذیرد» سند محکمى است که نوجوانان و جوانان کاملاً مهیّا و آماده براى پذیرش و به کارگیرى پیامهاى تربیتى و اخلاقى و دینى هستند. از همین جا نکات و مطالب نظرى، کاربردى و عملى را شروع مىکنیم. الف) انتخاب استادى اخلاقى و تربیتى براى جوان ضرورى است. شخصى که جوان با او تفاهم داشته باشد. چون یکى از مقدمات ضرورى تهذیب و تربیت، انتخاب استاد راه یا «راهبر» است(V}الگوى مناسبى که براى شروع کار مىتوانیم پیشنهاد بدهیم این است که از کتاب شریف «شرح چهل حدیث» امام راحل(ره) استفاده نمائید{V. عامل بعدى دوست است. دوست خوب در تربیت نوجوان و جوان تأثیر خوب دارد و دوست بد تأثیر بد؛ به قول سعدى: P}تو اول بگو با کیان زیستى(یا با کیان دوستى){E}پس از آن بگویم که تو کیستى{P شاخصه بعدى خودسازى تفکّر است. ممکن است انسان از پدر و مادر بد یا خوب، اساتید خوب یا بد، جامعه بد یا خوب، دوستان بد یا خوب و… برخوردار باشد. ولى وقتى بالغ و عاقل شد باید خودش فکر کند و خودش را بسازد. «آرزو» و «خیال» دو عامل غفلت و تباهى جوان است که باید از این دو براى تهذیب نفس بهره گرفت. P}جوان آرزوها فراوان کند{E}همى هر چه خواهد به وهم آن کند{P (فرّخ خراسانى) در ادامه سخن ما پیامهایى را که از این استخراج و استنباط کردهایم، سلسلهوار ارائه مىدهیم و تحقیق و پژوهش کامل را به شما واگذار مىکنیم(V}این نامه را به خوبى بررسى کنید. پیامهاى آنها را استخراج نموده و در دفترى ثبت کنید. البته این کار را به تدریج انجام دهید و در هر مرحله به عمل نیز بکوشید. انشاءالله حشر و نشر شما با این وصیتنامه زیاد شود{V. 1ـ انسان و حوادث روزگار: از پدرى فانى که اعتراف به گذشت زمان دارد… به فرزند آرزومند و آزمند چیزى که به دست نمىآید. روندهى راهى که به نیستى ختم مىشود… پس از ستایش پروردگار همانا گذشت عمر و روى آوردن به آخرت، مرا از یاد غیر خودم بازداشته و تمام توجه مرا به آخرت کشانده است… 2ـ مراحل خودسازى؛… پیوسته به یاد خدا باش، دلت را با یاد خدا زنده کن… هواى نفس را با بىاعتنایى به حرام بمیران، جانت را با یقین نیرومند کن… و با یاد مرگ آرام کن…. در دیار مردگان گذر کن و بیندیش که آنها چه کردند؟ 3ـ در اخلاق اجتماعى به نیکىها امر کن و خود نیکوکار باش. در این فراز امیر مؤمنان(ع) از تساهل و تسامح پرهیز مىدهد. در دیدگاه آن حضرت همهى اقشار جامعه نسبت به هم مسؤولیت کامل دارند. با دست و زبان بدىها را انکار کن و بکوش تا از بدکاران دور باشى… شناخت خود را درباره دین به کمال برسان، خودت را به استقامت کردن در برابر مشکلات عادت بده، که شکیبایى در راه حق عادتى پسندیده است… 4ـ در تربیت تو شتاب کردم، پیش از آن که دل تو سخت شود و عقل تو به چیز دیگرى مشغول شود… 5ـ در آغاز تربیت، تصمیم گرفتم تا کتاب خداى توانا و بزرگ را همراه با تفسیر آیات به تو بیاموزیم، و شریعت اسلام و احکام آن را از حلال و حرام، به تو تعلیم دهم و به چیز دیگرى نپردازم. اگر چه مخاطب این نامه امام حسن مجتبى(ع) فرزند دلبند مولا على(ع) است، ولى حضرت امیر پدر همهى شیعیان است. بیاییم مردوار وصایاى این پدر روحانى و دینى را اول بخوانیم و بعد به تدریج به کار بندیم V}(نهج البلاغه، نامه 31). {V P}همّتم بدرقهى راه کن اى طایر قدس {E}که دراز است ره مقصد و من نوسفرم{P (حافظ (علیهالرحمه« ضرورىترین نیازهاى یک دانشجو عبارت است از: 1- نیاز علمى، 2- نیاز روحى. بهترین راه گذراندن اوقات فراغت جوانى بر حسب این دو نیاز ضرورى باید ترسیم گردد. 1- نیاز علمى، خود، زیر مجموعهاى دارد که مهمترین آنها چند چیز است: الف) آشنایى با اصول اعتقادات و معارف اسلام، اگر در این باب زمینه قبلى ندارید از کتابهاى آقاى محسن قرائتى استفاده کنید. ایشان در توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد بحث کردهاند، ولى بعد از یک مطالعه سریع و گذرا حتماً با کتابهاى استاد شهید مرتضى مطهرى و استاد محمد تقى مصباح یزدى و مثل این بزرگان انس بگیرید. ب) آشنایى با احکام واجب و حرام. احکام شرعى که مورد ابتلاء مىباشد مىتوانیداز رساله مرجع عالى قدر خود و نیز براى آشنایى با گناهان بزرگ به کتاب گناهان کبیره شهید عبدالحسین دستغیب رجوع کنید. ج) فراگیرى تخصص، هر دانشجویى در همان رشته و گرایش خود دروس تخصصى را خوب فراگیرد و از بر باد دادن فرصت جوانى و دل ندادن به دروس پرهیز کند. از موسى بن جعفر (ع) قال النبى (ص) «من تعلم فى شبابه کان بمنزله الرسم فى الحجر و من تعلم و هو کبیر کان بمنزله الکتاب على وجه الماء» امام موسى بن جعفر از پدران خود (ع) فرمود که پیامبر (ص) فرمودند: هرکس در جوانى خود علم بیاموزد چونان نگاشته بر سنگ باشد و آن که در بزرگسالى بیاموزد همچون نوشتن بر روى آب باشد. د) آشنایى با سیاست در مسائل سیاسى باید به حدى برسید که با اطمینان و قاطعیت بتوانید دوست را از دشمن جدا سازید یکى از سفارشهاى مقام معظم رهبرى همین دشمنشناسى است خیلى باید مواظب بود که خود را در دامن جریاناتى نیندازید که هدایتگرش دست شوم و اشارت عنود دشمن است در این باب از مطبوعات مختلف استفاده کنید و از شخصیتهاى دلسوز پرمایه و اسلام شناس نیز بهرهمند گردید گفتهها را از دقت بگذرانید که آیا ارزشهاى اصیل اسلامى و خط امام راحل (ره) را احیاء مىکند و یا بر عکس ارزشها را به باد استهزاء مىگیرد. 2- نیاز روحى، که خود نیز زیر مجموعهاى دارد که مهمترین آنها چند چیز است: الف) انس با عبادت (مستحباتى که نشاطآور است به اندازه حال انجام گیرند). ب) ورزش براى یک جوان و فعالیت بدنى لازم است تقریباً هر روز یا حداقل یک روز در میان بیست دقیقه ورزش کنید تا علاوه بر قدرت جسمى نشاط روحى هم داشته باشید. ج) مطالعه کتب اخلاقى، این خود یک نیاز روحى ضرورى است که باعث تحریک بر عمل هم مىشود، ارتباط با علماى اخلاق در همین راستا مىباشد. د) مهرورزى با دوستان هدایتبخش، ارزشهایى چون عدالت، انصاف، همکارى، فروتنى، اخلاص، یکرنگى و وفاى به عهد.