دلیل توسل به امامان و بوسیدن ضریع ائمه
پرسش : با وجود اینکه ما غیر از خداوند نباید از هیچ کس دیگری کمک بگیریم چرا ما شیعه های می رویم و ضریح امامان و امامزاده هایمان را می گیریم و می بوسیم و کمک می خواهیم؟
پاسخ : «توسل»، در لغت، به معناى تمسک جستن به وسیلهاى براى نیل به مقصود است. از آنجا که خداوند، جهان هستى را بر اساس نظام اسباب و مسببات قرار داده است و فیض خود را تنها از طریق مجارى و اسباب اعطا مىکند «أبى الله ان یجرى الاشیاء الاّ بالاسباب» )++ انسان براى رسیدن به مقصود خویش، باید به اسباب و وسایط متوسّل شود؛ مثلاً اگر بخواهد زمین خشک و بایرى را تبدیل به مزرعهاى سر سبز و یا باغى آباد کند، باید زمین را شخم بزند، نهال یا دانه و بذر درون زمین بکارد، به موقع کود و آب بدهد، به اندازه لازم سم پاشى کند و… اگر مىخواهد به طبقه دوم یا سوم یک ساختمان برسد، باید از پلههاى آن بالا رود، یا سوار آسانسو یا پله برقى شود و همین طور در سایر کارهاى روزمره زندگى، انسان به اسباب و وسایل براى رسیدن به مقصود خود تمسّک و توسّل مىجوید. بر این اساس، توسّل لازمه زندگى انسان در جهان هستى است؛ جهانى که بر آن قانون اسباب و مسببات حکمفرما است. بنابراین، خداوند – که هستى عالم از او است و ادامه هستى و هر حرکت، نیرو و تغییرى وابسته به او و ناشى از فیض او است – خود براى اعطاى فیض خویش، مجارى و اسبابى را قرار داده است. بر همین اساس، خداوند امورى را به عنوان اسباب و وسایل در جهت تقرب ونزدیکى به درگاه خویش و برآمدن حاجات، قرار داده است و ما را امر به توسّل به آن امور کرده است: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیله» ===(مائده (5)، آیه 35.)++؛ «اى مؤمنان: پرواى الهی داشته باشید و به سوى او وسیله تحصیل کنید». با توجه به اطلاق کلمه «وسیله» آیه شریفه، این کلمه معنایى وسیع و گسترده دارد و شامل هر آنچه که صلاحیت نزدیک کردن انسان به پیشگاه خداوند را دارد، مىشود. همچنان که نماز و روزه، احسان به یتیم، دستگیرى از مستمندان، خدمت به خلق خدا و… وسیله تقرب به خداوند هستند؛ استمداد به ارواح مطهر پیامبران و اولیاى الهى نیز وسیله تقرب به خداوند است که در روایات و سیره معصومین(ع) بر آن تأکید شده است. پیامبر اکرم(ص) به شخصى نیازمند – که به ایشان مراجعه کرده بود – شیوه توسل را یاد مىدهد: «اللهم انى اسألک و اتوجه الیک بنبیّک نبى الرحمه…» ===(سنن ابن ماجه، ج 1، ص441؛ مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 138؛ الجامع الصغیر سیوطى، ص 59.)++. و روایات بسیار زیادى که در این زمینه وارد شده است. بنابراین، حقیقت توسل به اولیاى الهى، تمسک به اسباب و وسایل قرب به خداوند است. تمسک به اولیاى الهى، به معناى اعتقاد به استقلال آنان از خداوند، در تأثیر گذارى و برآمدن حاجات نیست؛ بلکه توسل به اولیاى الهى، همراه با این اعتقاد است که تنها خداوند است که مستقل و بى نیاز از غیر، در عالم هستى تأثیر مىگذارد. غیر از او، تأثیرگذارى همه اسباب و وسایل، تحت قدرت و اراده و خواست خداوند و متکى به آن خواهد بود. با توجه به حقیقت توسّل ضرورت آن آشکار مىشود؛ زیرا عالم هستى بر اساس نظام اسباب و مسببات استوار است و تمسک به اسباب و وسایل، براى نیل به مقصود و تحصیل کمالات مادى و معنوى، لازمه این نظام است و خداوند نیز انسان را در جهت کسب کمالات معنویو قرب به درگاه خویش، امر به تمسک به وسایل؛ یعنى، امر به توسل کرده است. در این راستا، علاوه بر اعمال صالح و نیک مثل انفاق به مستمندان خدمت به خلق خدا، برآوردن نیازهاى همنوعان و عباداتى همچون نماز و روزه – که مورد رضایت خداوند و به منظور تقرب به درگاه الهى تشریع شده است – مىتوان به انسانهاى پاک و معصوم و وارستهاى که مرضى خداوند و از مقربان درگاه الهىاند، (همچون انبیاى الهى و به ویژه پیامبر خاتم و ائمه معصومین(ع) توسل جست. در حقیقت توسل به اولیاى الهى، به معناى واسطه (و سبب) قرار دادن آن انسانهاى پاک و مقرب درگاه الهى و طلب دعاى خیر آنان در حق متوسّلان است. گفتنى است علت اینکه خداوند به پیامبران و اولیاى الهى، چنین نقشى را داده تا مردم به آنان به عنوان واسطه و سبب بنگرند، این است که اوّلاً خداوند، با این کار، اولیاى خود را در کانون توجه و اقبال مردم قرار دهد تا در عمل، مردم با مراجعه به آنان و الگوگیرى از آنان، به طریق هدایت و سعادت دست یابند. ثانیاً از آنجا که اولیاى الهى، انسانهایى مثل خود ما هستند، خیلى زود و راحت مىتوانیم با آنان رابطه عاطفى و نزدیک برقرار مىکنیم و همین ارتباط سریع، ما را به این اسوهها نزدیک مىکند و ما را در معرض هدایت آنان قرارمىدهد. =============== بوسیدن حرم مطهر اهل بیت(ع) و کارهایى از این دست، بدان جهت نیست که شیعه براى پیامبر و امامان(ع) درمقابل خدا مقام و ارزش مستقلى را بپذیرد و بدین جهت به آنان احترام بگذارد؛ که اگر چنین بود، چیزى جز شرک نبود؛بلکه دیدگاه شیعه نسبت به ائمه(ع) این است که این بزرگان در مقابل خداوند متعال، از خود هیچگونه استقلالى ندارندو همه عظمت خود را از این گرفتهاند که بندگان شایستهاى براى خدا هستند و در رضاى الهى محو شدهاند. پس چنین انسانهاى بزرگى به خاطر رابطهاى که با خدا دارند سزاوار احتراماند و احترام به ایشان احترام به خداوند و از برترین عبادتهاى الهى است. احترام شیعه به ائمه(ع) هرگز از نوع پرستش نیست بلکه از انواع عبادت خداست، و بوسیدن حرم و… هم به جهت نسبت و رابطهاى است که این حرم با این بزرگان و در نتیجه با خدا دارد. ولى گفتنى است که در تفکر بت پرستان، بتها از احترام مستقلى برخوردارند و بتپرستان به عنوان عبادت درمقابل آنها فروتنى مىکنند. علاوه بر این که هر عاقلى مىفهمد که بتهاى سنگى و چوبى ساخته دست خود انسان شایستگى هیچگونه احترام ندارد.