روش مبارزه با عصبی شدن و بداخلاقی
پرسش : لطفا در مورد روش های مبارزه با حسادت ،تندخویی،عصبی بودن و بداخلاقی کمی توضیح دهید؟
پاسخ : در مورد حسادت قبل از بیان راه کارهاى عملى براى حلّ این مشکل به ذکر چند نکته مىپردازیم: براى بیرون راندن صفات رذیلهاى همچون حسادت و نظایر آن ـ به خصوص وقتى در وجود فرد ریشه دوانده است ـ علاوه بر شناخت و اراده جدى، صبر و مقاومت در برابر مشکلات و سختىهاى درمان نیز ضرورت دارد. انتظار نداشته باشید یک شبه به موفقیت نائل آیید. پیروزى نیازمند گذر زمان است و به تدریج به دست مىآید. نباید در راه مبارزه با این صفت به سستى و خستگى و ناامیدى دچار شوید. ریشه اصلى حسادت ضعف فکرى در نحوه تحلیل امور و بدبینى است؛ یعنى فرد با نگاهى غیر متقن به نظام هستى و خداى متعال، به انکار وسعت فضل و رحمت الهى مىپردازد و فکر مىکند خداوند متعال او را دوست نداشته است. همانطور که در آموزههاى دین ما آمده است، براى جبران ضعف شناختى حسود راههاى متعددى وجود دارد. بخشى از این راهها عبارت است از: T}الف) توجّه به گستردگى و فراوانى نعمتهاى الهى:{T اگر حسود به فراوانى نعمتهاى الهی توجه کند و به نا محدود بودن آن ایمان آورد، بدبینىاش به خوشبینى تبدیل خواهد شد؛ زمینه قناعت ورضایت به آنچه در اختیار او است، فراهم مىآید و از حسادت به نعمتهایى که در دست دیگران است، باز مىماند بنابراین، توصیه مىشوددرباره نعمتهاى بیکران الهى مطالعه و بیشتر دقّت کنید تا به باورى صحیح و شناختى عمیق دست یابید. T}ب) توجه به کمال نبودن امکانات مادّى:{T اگر حسود به این باور دست یابد که صرف داشتن امکانات مادى کمال نیست و نمىتواند انسان را به خوشبختى و سعادت حقیقى برساند، در رفع این صفت زشت مؤثر است.توجّه داشته باشید بدون امکانات رفاهى و مادّى فراوان نیز مىتوان به کمال رسید. در پرتو بردبارى و تحمل محرومیتهاى مادّى مىتوان به مقامات معنوى و حتى مادى دست یافت. T}ج) توجّه به موقعیت و امکانات موجود:{T اگر حسود به آنچه هم اکنون در دست دارد بیندیشد و با خود محاسبه کند چه نعمتهاى زیادى دارم. اگر فلان نعمت را ندارم، در عوض از موقعیتهاى ارزشمند و توانایىها واستعدادهاى دیگر بهره مىبرم و مىتوانم در پرتو تلاش به نعمتهاى دیگرى دسترسى پیدا کنم، به تدریج ریشه حسادت در درونش مىخشکد. بنابراین، توصیه مىشود درباره توانمندىها و شرایط و موقعیتهاى بالفعل خود بیشتر بیندیشید. تصویرى مثبت از خود داشته باشید و با تکیه بر آن به سوى اهداف حرکت کنید. T}د) توجّه به زیانهاى حسادت:{T زیانهاى جسمى و روانى حسادت را مىشناسید و با توجّه به آن به سوى درمان گام برداشتهاید. بنابراین، امید است با توجّه به اینکه نخستین ضربه حسادت بر روان و جسم حسود فرود مىآید،در زیانهاى این بیمارى بیشتر بیندیشید و با این روش در تضعیف فزونتر آن توفیق یابید. اکنون، با توجه به نکات و مطالب فوق، توجه شما را به راهکارهاى عملى زیر جلب مىکنیم: 1 تمرین کنید به حسادت خود ترتیب اثر ندهید؛ مثلاً به جاى اینکه از دیگرى بدگویى کنید، آگاهانه و با توجه کامل از او تعریف کنید. به جای این که در برابر فردى تکبر ورزید، در برابرش متواضعانه رفتار کنید و به او احترام بگذارید. 2 رابطه عاطفى خود را با فرد مورد حسادت خود بیشتر کنید، به او محبت ورزید و در حلّ مشکلات یارىاش کنید. بدین وسیله زمینه روانى مناسبى بین او و شما پدید مىآید و زمینه دوستى شما بیشتر فراهم مىشود. 3 در برابر بدگویىهاى دیگران درباره فرد مورد حسادت مقاومت کنید و اجازه ندهید دیگران درباره افراد به بدگویى و بدبینى روى آورند.بدین وسیله زمینه بروز حسادت و نگرش منفى به دیگران در ذهن از میان خواهد رفت. عصبانیت مىتواند عوامل گوناگونى داشته باشد از جمله: 1- حسادت، 2- کمحوصلگى و کمظرفیتى، 3- ضعف و ناتوانى مزاج، 4- عدم اعتماد به نفس و خودکمبینى، 5- حساسیتهاى افراطى، 6- منفىبافى و سوء ظن به دیگران، 7- همانندسازى و تقلید از والدین، همسالان و همکلاسان و… اما دلیل آن هر چه که باشد، با راهکارهایى که ارائه مىشود، تا حدود زیادى مىتوان از آن پیشگیرى نمود: 1- هنگامى که عصبانى مىشوید، در خودتان یک تغییر حالت فیزیکی ایجاد کنید؛ مثلاً مقدارى قدم بزنید و سعى کنید در آن لحظات تصمیم نگیرید و اگر آب در دسترس شماست، مقدارى آب خنک میل کنید و دست و صورت خود را با آن شستشو دهید. 2- اگر امکان دارد، هنگام عصبانیت یا بىحوصلگى و کسالت، یک دوش آب ولرم بگیرید. 3- چند لحظه دراز بکشید و چشمان خود را ببندید و همه ماهیچههاى خود را شل کنید تا آرامش عضلانى پیدا کنید و فکر خود را از آنچه موجب عصبانیت شما شده است منصرف کنید و به عضلات بدن خود تمرکز یابید. 4- به خودتان تلقین کنید که اتفاق خاصى نیفتاده است؛ مگر آسمان به زمین آمده؟ بقیه در چنین مواردى چه مىکنند؟ آیا همه عزا مىگیرند؟ هر کسى به کارى مشغول مىشود و اعتنایى به این گونه موارد نمىکند. 5- همیشه فضاى ذهنى و روانى خود را براى شنیدن و دریافت رفتارهاى نابجا و خلاف انتظار آماده سازید و به این معنا که همیشه این انتظار را داشته باشید تا دیگران با شما به بدترین شکل برخورد داشته باشند و خود را براى تحمل آن آماده کنید. 6- اگر برخى موارد سریع سخن گفتید و عجولانه تصمیم گرفتید و رفتار نابجا از شما سرزد سریع خود را سرزنش و حتى در لفظ اظهار پشیمانى نمایید و وعدهها و قولى که با خود داشتید را در ذهن خویش حاضر سازید. 7- از خود ارزندگیهاى نابجا و شخصیت قائل شدن بیش از اندازه براى خود اجتناب ورزید و تنها هنجارها را رعایت کنید و لذا به سراغ رفتارهاى متواضعانه همانند تقدم در سلام، همنشینى مناسب با افراد پایینتر، ابراز ارادت به کوچکترها، مصافحه و احوالپرسى با دیگران به خصوص طبقه پایینتر، تفریح و صحبت با دیگران اقدام کنید. 8- ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله» را زیاد بر زبان جارى سازید و سوره والعصر را زیاد بخوانید و تکرار اذکار: «استغفرالله ربى و اتوب الیه» و «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم». 9- به هنگام احساس عصبانیت، سریع تغییر وضعیت و موقعیت دهید و از آن محیط دور شوید مثلاً اگر در منزل این حادثه رخ داد لباس پوشیده و منزل را ترک کنید. 10- وقتى که با امور عصبانیت آفرین مواجه هستید براى مدتى (حدود 10تا 15 دقیقه) راه دریافتهاى حسى خود را سد سازید مثلاً جلوى گوش خود را بگیرید و چشمان خود را ببندید و سر خود را پایین اندازید تا دریافتهاى عصبانیت را تحت کنترل شما در آیند و موجب تحریک بیشتر شما نشوند. 11- اگر رفتار و یا صفتى که در شخصى هست موجب عصبانیت شما شده است آن رفتار را شوخى تلقى کرده و به شکلى خود را از تیررس آنها دور در نظر بگیرید یعنى به گونهاى از مخاطب در نظر گرفتن خویش در برابر رفتارهاى دیگران پرهیز کنید مثلاً از مشاهده کسى که فحش مىدهد با خود بگویید مخاطب او من نیستم و در این هنگام از صحنه دور شده و راه دریافتهاى حسى را سد سازید تا بیشتر مورد هجوم قرار نگیرید. 12- براى توجیه رفتارهاى خلاف انتظارى که از دیگران سر مىزند توجیه مناسب داشته باشید و آنها را مقصر تلقى نکنید تا موجب شود به خود اجازه عکس العمل بدهید مثلاً بگویید خودم از این فرد بدتر رفتار مىکنم او اشتباه گرفته مقصر نیست اشتباه من باعث رفتار نامناسب او شده است. 13- به نظرات و عقاید دیگران احترام قائل شوید و به دیده احترام به آنها بنگرید و حتى محترمانه با آنها رفتار کنید. 14- در برخى کارهاى مهم با مشورت خواستن از دیگران تصمیمات خود را استحکام بخشید و از اقدامات عجولانه و خام بپرهیزید. 15- بیشتر با افراد حلیم صبور و غیرعصبى و خوشبین معاشرت کنید و از دوستى و حرفشنوى افراد تند مزاج پرهیز کنید. 16- همیشه خودتان و رفتارتان را درست و صحیح تلقى نکنید و احتمال خطا در کارهاى خود را بدهید. 17- سعى کنید به عنوان تمرین گاهگاهى با افرادى که سلیقه آنها را نمىپسندید برخورد کوتاه مدت داشته باشید و با صاحبان دیگر انتظار مراوده کوتاه مدت داشته باشید. 18- موارد فوق را در برنامهاى منظم با درج موارد آن در یک جدول و نمره دادن به عملکرد خود و رعایت این امور سعى در تقلیل موارد تخلف داشته و همت خود به افزایش صبر و تحصیل سعه صدر معطوف بدارید. برای اصلاح عادات بد اخلاقی باید در دو بعد نظری و عملی تلاش کرد. بعد نظری: باید در آن آثار سو اخلاق بد و نتایج نامطلوب و زیانبار فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی اندیشه کرد و به اصطلاح باید عاقبت اندیشی نمود. مرد آخر بین مبارک بنده ای است. اگر انسان به ارزش های وجودی خود پی ببرد و متوجه گوهرهای ارزنده درون خود گردد و بفهمد تا چه مرحله ای می تواند پیش رود و درک کند جایگاه او از فرشتگان مقرب الاهی نیز می تواند فراتر باشد، آن گاه خود را رایگان نمی فروشد و کشور وجودش را تسلیم سپاه صفات بد و اخلاق ناپسند نخواهد کرد. اگر فردی درک کند، عادات و اخلاق بد، روح ملکوتی او را آلوده می سازد و سعادت جاوید و ابدی را از او سلب می کند و با این اخلاق و اعمال در واقع وجود خود و شخصیت حقیقی خود را می سازد و سپس با همین اخلاق بد محشور می گردد و این اخلاق و رفتار هرگز از او جدا نمی شود و همنشین دایمی او است مسلما در اخلاق و اعمالش تجدید نظر می کند و به فکر اصلاح می افتد پس مرحله اول شناخت درست و واقعی آثار اخلاق و اعمال بد است که فهم آن به منزله نیمی از درمان و اصلاح آنها است. بعد عملی: چون اخلاق بد به تدریج و به طور نامحسوس کشور ارزنده وجود انسان را اشغال کرده اند، نمی توان این مهمانان نامبارک و بد قدم را یک دفعه و ناگهانی از خانه بیرون کرد. بلکه باید به تدریج و با مدارا و دقت به این کار اقدام کرد. مراقبت از اعمال و اخلاق به طور پیوسته و محاسبه نفس و حساب کشیدن از فرد، در کم رنگ شدن و ریشه کنی صفات و اخلاق بد نقش اساسی دارند. هر اقدامی در این راه ، گامی به سوی پیروزی و رسیدن به هدف است. به طور مثال در مورد صفت زشت تکبر: اگر انسان آثار سو تکبر را مورد مطالعه قرار دهد که از جمله آلودگی به کفر و شرک و محروم شدن از علم و دانش و زمینه فراهم شدن برای بسیاری از گناهان دیگر و تنفر مردم و دور شدن آنها از فرد متکبر است ، قدری به خود می آید و در فکر درمان آن می شود. سپس در مقام عمل با تواضع در عمل (هر چند در ابتدا به صورت مصنوعی و غیر واقعی باشد) و سلام کردن به دیگران و نشست و برخاست با فقرا و ضعیفان و امتیاز قایل نشدن برای خود، کم کم تواضع را عادت خود و سپس آن را در وجودش ریشه دار و به صورت ملکه در می آورد و سایر عادات و اخلاق بد نیز به همین ترتیب ولی به تدریج و بامدارا قابل درمان و معالجه است. شرکت در مراسم مذهبی و مراسم دعا و توسل و تلاوت قرآن کریم و نیز معاشرت با دوستان صلاح و با تقوا و با اخلاق و مطالعه سیره امامان (علیهم السلام) و اخلاق بزرگان از علمای دین در رفع مشکل و اصلاح فرد تأثیر به سزایی دارند.