راه‌اندازی کتابخانه عمومی در روستاها؛ از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی

ایسنا/کردستان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، توجه به راه‌اندازی کتابخانه عمومی در روستاها را از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ذکر کرد و گفت: شوراهای اسلامی، دهیاری‌ها، خیرین و مردم می‌توانند در این زمینه کمک کنند و با معرفی ساختمان‌های قابل استفاده و مورد تأیید نهاد، زمینه راه‌اندازی کتابخانه را در روستاها فراهم کند.

محمد مخدومی، امروز، در نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان اظهار کرد: خوشبختانه دغدغه کتاب و کتابخوانی بین مسئولان این شهرستان وجود دارد و این امر می‌تواند نقطه عطف مهمی برای نیل به اهداف باشد.

وی توجه به راه‌اندازی کتابخانه عمومی در روستاها را از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ذکر کرد و افزود: شوراهای اسلامی، دهیاری ها، خیرین و مردم می‌توانند در این زمینه کمک کنند و با معرفی ساختمان‌های قابل استفاده و مورد تأیید نهاد، زمینه راه‌اندازی کتابخانه را در روستاهای مطبوع خود فراهم کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان حمایت از ناشران و نویسندگان بومی را از اولویت‌های دیگر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان ذکر و بیان کرد: خرید کتاب از نویسندگان و ناشران و توزیع آن در کتابخانه‌ها، برگزاری مراسم رونمایی، نقد و تحلیل کتاب و برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان بخشی از برنامه‌های این نهاد فرهنگی به منظور حمایت از این قشر است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت یک باب کتابخانه عمومی در این شهرستان، اظهار کرد: در این کتابخانه ۸۰۰ نفر عضو هستند و بالغ بر ۲۲ هزار نسخه کتاب در آن نگهداری می‌شود.

توسعه زیرساخت‌ها؛ مهم‌ترین اقدام برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در دهگلان

حمید معتصمی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی دهگلان نیز در این نشست با اشاره به پایین بودن سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان، اظهار کرد: متأسفانه سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی در شهرستان دهگلان مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان با ۶۵ هزار نفر جمعیت دارای یک باب کتابخانه عمومی نهادی با ۲۰۰ متر مربع زیربناست، افزود: این امر برای منطقه‌ای که مملو از افراد نخبه و تحصیلکرده بوده، زیبنده و شایسته نیست.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی دهگلان با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌ها مهم‌ترین اقدام برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه در این شهرستان است، بیان کرد: مسئولان شهرستان به ویژه شهردای، شوراهای اسلامی، دهیاری ها و نهادهای فرهنگی باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کنند و با بسترسازی‌های لازم زمینه را برای راه‌اندازی کتابخانه در شهرها و روستاها فراهم کند.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی کتابخانه عمومی در دهستان‌های بزرگ شهرستان از جمله قروچای، بلدستی، گردمیران و سیس ضروری است و مسئولان باید در این زمینه تلاش کنند.

معتصمی بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت خیرین شهرستان در امر کتابخانه‌سازی تأکید کرد و افزود: خیرین ظرفیت بسیار مهم و مؤثری در توسعه زیرساخت‌ها هستند و می‌توانند در این بخش نیز مشارکت فعال داشته باشند.

حبیب‌الله مشیرپناهی، خواستار حمایت بیشتر مسئولان از کتابخانه‌های عمومی شد و راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید را از نیازهای اساسی شهرستان در حوزه فرهنگ برشمرد.

گفتنی است؛ پرداخت کامل بدهی نیم درصد شهرداری دهگلان به کتابخانه‌های عمومی و مکان یابی برای ساخت کتابخانه جدید از مصوبات مهم جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان بود.

انتهای پیام

صرافی ارز دیجیتال

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی
راه اندازی کتابخانه عمومی
انجمن کتابخانه های عمومی

درخواست حذف خبر:

«آخرین اخبار ایران و جهان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «آخرین اخبار ایران و جهان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۳۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «آخرین اخبار ایران و جهان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غنای فرهنگی جامعه ارتباط مستقیم با غنای کتابخانه های عمومی دارد

ایسنا/لرستان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان، گفت: غنای فرهنگی جامعه ارتباط مستقیم با غنای کتابخانه‌های عمومی دارد.

بهرام ستاری، در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی لرستان، که با حضور اعضا در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه درخصوص فضای کتابخانه‌ای در تنگنا هستیم، یکی‌از نیازهای مهم استان توسعه فضای فیزیکی کتابخانه‌ای در همه شهرستان‌هاست.

وی با بیان اینکه غنای فرهنگی جامعه ارتباط مستقیم با غنای کتابخانه‌های عمومی دارد، افزود: باید همه دستگاه‌هایی که می‌توانند در توسعه کتابخانه‌های عمومی نقش داشته باشند را هماهنگ کرده تا در این روند تسریع لازم و نتیجه مطلوب صورت پذیرد.

ستاری با اشاره به پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد تصریح کرد: با توجه به اینکه کتابخانه مرکزی دارای بخش‌های متعدد و متنوع بوده، در صورت افتتاح یک خدمت خوب به شهروندان است که انتظار داریم دستگاه مجری بدون فوت وقت و تشریفات زمان بر غیر لازم، نسبت به تکمیل این پروژه اقدام کند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان افزود: در اولین فرصت ستاد اوقات فراغت فصل تابستان با محوریت دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری و فرمانداری‌ها در همه شهرستان‌ها تشکیل و ادارات فرهنگی استان عضو این ستاد شده و برنامه‌ریزی لازم جهت استفاده بهینه دانش‌آموزان و دانشجویان از اوقات فراغت انجام شود.

انتهای پیام

راه‌اندازی کتابخانه عمومی در روستاها؛ از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی

دکمه بازگشت به بالا