چرا برخی احکام حرام بعد از مدتی حلال میشوند مثل شطرنج و بیلیارد
پرسش : چرا برخی احکامی که حرام هستند در طی چند سال به حلال تبدیل می شوند. به عنوان مثال بازی بیلیارد و… که پس از مدت زمانی جوانان را به قمار و سرگرمی بیهوده سوق می دهد لطفا علتش را توضیح دهید؟
پاسخ : فتاوای مراجع تقلید در مورد بازی بیلیارد :
آیات عظام: امام، فاضل، تبریزى، صافى، خامنهاى و مکارم: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، بازى با آن جایز نیست هر چند بدون برد و باخت باشد. V}(امام، استفتائات، ج 2، مکاسب محرمه، س15؛ آیت الله خامنهاى، اجوبه الاستفتاآت، س1125 و 1119 و 1116؛ آیت الله فاضل، سایت، قمار، س47؛ آیت الله مکارم، استفتاآت، ج 1، س540 و ج 2، س733 ؛
آیت الله تبریزى، سایت؛ آیت الله صافى، جامع الاحکام، ج 1، س1041.){V آیات عظام بهجت و وحید: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب بدون برد و باخت هم جایز نیست. V}( آیت الله بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م9 ؛ آیت الله وحید، التعلیقه على منهاج الصالحین، ج 3، م19.){V
آیت الله سیستانى اگر در نظر عرف محل وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب بدون برد و باخت هم جایز نیست. ( آیت الله سیستانى، سایت، قمار، س2.)
مگر این طور نیست که احکام دین ثابت است و به فرموده خود پیامبر اسلام «حلال محمد(ص) حلال الى یوم القیامه و حرامه حرام الى یوم القیامه» در بیان احکام الهى چند نکته را باید در نظر داشت: 1. احکام الهى مبتنى بر مصلحتها و مفسدهها مىباشد اما باید دانست که گستره مصالح و مفاسد شامل ابعاد جسمى و روحى و اجتماعى و سرانجام انسان در آخرت مىباشد. 2. احکام الهى براى پاسخ گویى به نیازهاى بشر مىباشد و نیازهاى بشر دو گونه است: ثابت و متغیر براى نیازهاى ثابت احکام ثابت و براى نیازهاى متغیر احکام متغیر وضع مىشود این بدان جهت است که نه وضع قانون ثابت نسبت به موضوعات متغیر منطقى است و نه وضع قانون متغیر و گوناگون براى همه موضوعات متغیر ممکن است چرا که روز به روز قانون جدید و بلاتکلیفى مواجه خواهیم شد. قوانین ثابت بیشتر در جنبه عبادات و مسائل شخصى رخ مىنماید و قوانین متغیر معمولاً در جنبه مسائل اجتماعى بروز مىکند که از آن به احکام حکومتى تعبیر مىکنیم. ناگفته نماند احکام حکومتى و کلیه احکام متغیر باید در یک چهار چوب خاصى و حتما منطبق بر اصول کلى بینشهاى اسلامى صورت پذیرد لذا همان احکام متغیر باز مبانى ثابت دارند مانند تحقق عدالت حفظ حقوق عامه مردم و عنصر زمان، مکان، مصلحت جامعه اسلامى از مؤلفههاى مهم تأثیر گذارى در تشخیص و تعیین این احکام مىباشند. 3. احکام ثابت خود دو دسته است: الف. احکام اولیه مانند حرمت بى حجابى، حرمت خوردن گوشت مردار، وجوب خواندن نماز به شکل صحیح. ب. احکام ثانویه که به دلیل وضعیت خاص مثلاً جهل و نادانى یا اضطرار و ناچارى یا اجبار و اکراه دیگرى، مصلحت شخصى افراد مجوز تخلف از احکام اولیه است مثلاً مصلحت شخصى فرد بیمار اقتضاء مىکند که در ماه مبارک رمضان وجوب روزه گرفتن را ترک کند یا به جاى وضو تیمم بگیرد و یا حتى براى حفظ جان خود حکم حرمت سرقت را نادیده بگیرد البته این مجوز تا وقتى است که این عناوین اضطرار و اکراه و جهالت باقى باشد و در همان حد نیز اجازه تخلف از احکام اولیه است. بنابراین نقش عنصر مصلحت چه در احکام اولیه (که همان احکام بر اساس مصالح و مفاسد پى ریزى شدهاند) و در احکام ثانویه (که به خاطر مصلحت عارضى، احکام اولیه لازم الاجراء نیست) و چه در احکام حکومتى که مصلحت جامعه اسلامى(و نه مصلحت اشخاص و افراد) لحاظ مىشود یک امر عقلى و شرعى است. چنانکه رسول خدا(ص) با اینکه گوشت الاغ مکروه است و مسلمانان در یکى از جنگها به خاطر شدت گرسنگى از آن ارتزاق مىکردند به لحاظ بیم بر جاماندن اسباب و وسایل جنگى و صدمه دیدن توان رزمى سپاهان خوردن گوشت الاغ را به حکم حکومتى حرام نمودند. اما درباره بازى شطرنج و پاسور و بیلیارد باید دانست؛ به طور کلى در اسلام بازى با آلات قمار حرام است و حکم به حرمت بازى با پاسور از باب آن است که به عنوان یکى از ابزارهاى قمار شناخته مىشود. بنابراین تا زمانى که به این عنوان شناخته مىشود، حکم آن حرمت خواهد بود.