داشتن استاد اخلاق چه فوایدی دارد؟
پرسش : اصولاً استاد اخلاق یعنی چه و به چه دردی می خورد؟
پاسخ : در رابطه با داشتن استاد اخلاق باید به چند نکته توجه کرد: 1- داشتن استاد و راهنما در عرفان , اخلاق و مسیر کمال یک ضرورت است . استاد چندین نقش می تواند ایفا کند: الف ) در سیر و سلوک اخلاقی انسان با مسائل پیچیده و مشکلی روبه رو می شود که استاد پیوسته بیانگر معضلات و مشکلات راه بوده و سالک را ارشاد می کند; وگرنه چه بسا به صورت عقده هایی در دل بماند و عدم حل آنها به تدریج باعث انحراف یا بی تفاوتی انسان گردد. ب ) اطلاعات وسیع و تجارب گسترده استاد, می تواند اطلاع و آگاهی انسان را افزون کند. ج ) وجود استاد و درک محضر او، می تواند ایجاد شوق و انگیزش نماید و هر از چندی انسان شور و نشاط تازه ای پیدا کند. د ) علاوه بر همه اینها وجود استاد می تواند برای اهداف کمالی انسان تجسم عینی داشته باشد و این موضوع نقش بسیار حساسی در پرورش و ترقی انسان خواهد داشت ; چون نفس انسان الهام پذیر است و خواه ناخواه رفتار دیگران در او اثر می گذارد; به ویژه اگر کسی مورد علاقه و محبت او باشد این اثر نافذتر است . بر همین اساس بر انتخاب استاد تأکید بسیار شده است . امام صادق (ع ) می فرماید: H}‹‹ایاک ان تنصب رجلا” دون الحجه فتصدقه فی کل ما قال؛{H مبادا بدون داشتن حجت و دلیل , کسی را برای خود شاخص گردانیده و آن گاه هر چه گفت , او را تصدیق کنید›› V}(وسائل الشیعه , ج 27, ص 126){V. هم چنین در روایت دیگری از امام صادق (ع ) نقل شده است که : H}‹‹ایاک ان تدین بما لاتعلم؛{H بر حذر باشید از این که دیانت خود را بر پایه جهالت قرار دهید›› V}(کافی , ج 1, ص 42).{V احادیث فراوانی در ضرورت وجود استاد و راهنما وجود دارد که قابل توجه و تأمل است: الف) امام سجاد(ع ) می فرماید: H}‹‹هلک من لیس له حکیم یرشده؛{H کسی که حکیم فرزانه ای او را ارشاد نکند, در معرض هلاکت قرار خواهد داشت››. ب ) امام صادق (ع ) می فرماید: H}‹‹من لم یکن له واعظ من قلبه و زاجر من نفسه و لم یکن له قرین مرشد استمکن عدوه من عنقه؛{H کسی که از قلب خویش واعظی و از نفس خویش بازدارنده ای نداشته باشد و هم چنین در کنار خود ارشاد کننده و راهنمایی نداشته باشد, دشمن خود را بر خویش مسلأط ساخته است›› V}(من لا یحضره الفقیه , ج 4, ص 402).{V H}‹‹جالس اهل الورع والحکمه واکثر مناقشتهم فانک ان کنت جاهلا” علموک و ان کنت عالما” ازددت علما؛{H با اهل ورع و حکمت مجالست داشته باش و بسیار با آنها به گفت و گو بپرداز که در آن صورت اگر جاهل باشی به تو آموزش خواهند داد و اگر عالم باشی بر میزان معلومات تو افزوده خواهد شد›› V}(غرر الحکم , ص 429). {V 2- در رابطه با چگونگی ارتباط می توان گفت که شما می توانید ابتدا سراغ استاد شایسته ای را گرفته و نشانی و محل کار و فعالیت او را به دست آورید و با حضور در محافل عمومی استاد, به تدریج خود را به او نزدیک تر سازید و با طرح سؤال و… خود را با او آشنا کنید. سپس با برقراری رابطه نزدیک سعی کنید تا کم کم در محافل خصوصی استاد نیز راه پیدا کنید و بهترین شیوه برای فراگیری از استاد این است که از قبل سؤالات مناسبی آماده کنید و هنگامی که به محضر استاد رسیدید آنها را با او در میان بگذارید, مطمئن باشید که از این طریق به نتایج فراوانی دست خواهید یافت . P} این سخن شیر است در پستان جان{E}بی کشنده خوش نمی گردد روان{P P}مستمع چون تشنه و جوینده شد{E}واعظ ار مرده بود گوینده شد{P P}مستمع چون تازه آید بی ملال{E}صد زبان گردد به گفتن گنگ و لال{P V}(مولوی ){V 3- برای استفاده از محضر استاد به چند نکته باید توجه داشت : الف ) در این رهگذر از وقت خویش سرمایه گذاری نموده و حوصله به خرج دهید. ب ) اشتیاق به فراگیری از استاد را در خودتان بیشتر کنید. ج ) در محضر استاد با تواضع و فروتنی برخورد نمایید. د ) پیوسته به جهل و نقص خود در درون اعتراف کنید و درصدد فراگیری و تکامل باشید. ه’ ) استاد ممکن است در ابتدای امر زیر بار نرود و شما باید با متانت استقامت کنید. گاهی استاد با امتناع خویش، در صدد امتحان شاگرد برمی آید و می خواهد میزان اشتیاق و جدی بودن او را محک بزند. در این جا باید با ظرافت تمام برخورد کنید و تشنگی و جدیت خود را به استاد ثابت کنید. و ) استاد ممکن است در خلال فراگیری و درس انسان را مورد عتاب قرار دهد. در این جا نیز نباید زود برنجید و از عتاب او دلسرد شوید و…. در این صورت بهره ای که از محضر آن استاد خواهید برد, برای شما بسیار ارزشمند خواهد بود. P} عتاب یار پری چهره عاشقانه بکش{E}که یک کرشمه تلافی صد جفا بکند{P P}طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق لیک{E}چو درد در تو نبیند کر ادوا بکند{P V}(حافظ){V ز ) به طور کلی در ایجاد ارتباط با اساتید وزین و بزرگوار ممکن است با ناملایماتی رو به رو شوید, ولی هیچ یک از اینها نباید شما را دلسرد کند. شما بدانید که استقامت لطیف و پایداری ظریف شما در گرفتن نتیجه بسیار مؤثر خواهد بود. نقش استاد در سیر و سلوک بسیار تعیین کننده است و عرفا به آن تأکید فراوان کردهاند. بدون داشتن استاد، قدم نهادن در مسیر سلوک مىتواند آفتهایى براى انسان داشته باشد که گاهى جبرانناپذیر است. مانند وارد آوردن فشار بیش از حد بر خود و خروج از تعادل روحى و روانى بر اثر ریاضتهاى شدید و غلبه اوهام بر ذهن انسان یا گرفتار شدن در دام کبر و عجب و یا عدم تشخیص القائات شیطانى از الهامات غیبى و آفات و مفاسد دیگر که هر یک از آنها براى سقوط معنوى انسان کافى است. البته در سیر و سلوک کار اصلى را خود سالک انجام مىدهد او استاد نقش یک راهنماى با تجربه را دارد که از این راه آگاهى دارد و از خطرات و خصوصیات آن مطلع است و وسیله حرکت را به خوبى مىشناسد و آن را در اختیار سالک قرار مىدهد. گاهى انسان سالک نیازمند ذکر خاصى است تا حالت و مقام معنوى خاصى در او ایجاد شود که استاد آن را تشخیص مىدهد. همچنین مراقبتهایى که سالک باید انجام دهد که داراى مراتب مختلف است تشخیص آن با استاد است. اگر مراقبه سالک بیش از توان روحى و معنوى او باشد نمىتواند دوام بیاورد و از ادامه راه منصرف خواهد شد. فوائد وجود استاد فراوان است و به همین اندازه اکتفا مىشود. البته این بدین معنا نیست که انسان بدون استاد هرگز نمىتواند به سعادت برسد، بلکه عمل به دستوراتى که به صورت کلى و عمومى در قرآن کریم و روایات آمده است و عمل خالصانه و تقوا داشتن و پاک بودن و وظیفه خود را به نحو شایسته انجام دادن و احترام به والدین همگى زمینهساز سعادت انسان مىباشند و کم نبودهاند بندگانى که از این راهها به قرب الهى رسیدهاند و شایسته لطف ویژه خداوند گشتهاند. دسترسى به استاد سیر و سلوک از طریق کسانى میسر است که در این راه گام برداشتهاند و اساتید این راه را مىشناسند لذا پرسش از اهل سلوک و تحقیق از آنان مىتواند استاد مناسب را براى انسان آشکار سازد. البته شناخت کامل استاد سلوک براى سالک میسر نیست زیرا شرایط استاد کامل طبق آنچه بزرگان این راه گفتهاند بسیار نادر است و تشخیص آن هم از افق فهم افراد مبتدى خارج است. لذا تنها راه شناخت استاد سلوک، تأیید افراد سالک و شهرت خوب استاد در بین سالکین است و نیز تأییدى که استاد سلوک از استاد خود دارد و از طرف او اجازه راهنمایى سالکین یافته است. اما با این همه باید دقت نمود که استاد سیر و سلوک نباید سر سوزنى از دستورات شرع تخطى نماید که در این صورت نمىتواند به او اعتماد کرد. براى اطلاع از شرایط استاد سلوک به کتاب سیر و سلوک علامه بحرالعلوم به همراه تعلیقه مرحوم علامه محمد حسین حسینی تهرانى مراجعه فرمایید. و نکته مهم در این رابطه این است که کسانى که به اسم ارشاد و هدایت و داشتن منصب استادى در راه معنویت، جوانان را فریب داده و آنان را از مسیر حق منحرف کرده، در طول تاریخ اندک نبودهاند. کسانى که خود بویى از حقیقت و بندگى خداوند نبردهاند و قدمى در این راه برنداشتهاند و با کتاب و سنت آشنایى ندارند و تنها به قصد منافع دنیوى و کسب شهرت و دکان باز کردن خود را استاد راه معرفى کرده و دلهاى پاک و با صفا و خداجوى جوانانى را که به دنیال نداى فطرت خدایى در جستجوى حقیقت مىباشند، منحرف نمودهاند. بنابراین نمىتوان به سادگى و بدون تحقیق کافى و اطمینان به کسى سرسپرد و او را به عنوان استاد انتخاب نمود. پس در سیر و سلوک ملازمت با دستورات شرع مقدس اساس کار می باشد از آیه شریفه سوره عنکبوت استفاده می شود: هر کس در راه رسیدن به رضایت و خشنودی الهی تلاش کند، خداوند او را به راه های خود هدایت می نماید «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا ان الله لمع المحسنین» و کسانی که در راه ما مجاهده کنند، ما به سوی راه های خود هدایتشان می کنیم و خدا همواره با نیکوکاران است. این که می فرماید بعد از مجاهده و تلاش، مؤمن مشمول هدایت الهی می شود اشاره به این است که خداوند اسباب و وسایل هدایت و به عبارتی سیر در طریق صراط مستقیم را برایش فراهم می نماید یکی از این وسایل، همان استاد و مرشد است که طبق وعده الهی نصیب تلاشگران خواهد شد. قدم های نخستین این راه، عهد و پیمان و سپس مراقبت و محاسبه می باشد. وقتی از آیت الله بهجت (دامت برکاته) پرسیده شد استادی به ما معرفی کنید فرمودند: «به هر آنچه می دانید صحیح است عمل کنید اگر دیدید در سیرتان وقفه ای رخ داده است بدانید از دانسته های خود عدول نموده اید».