برنامه عملی برای خودسازی
پرسش : بنده جوانی هستم که مساله خود سازی را تا حدودی دوست دارم یک برنامه عملی به من پیشنهاد کنید؟
پاسخ : خودسازی و تزکیه نفس مهمترین و اساسی ترین وظیفه یک مسلمان است که با عزم و اراده ای استوار و کوششی پی گیر انجام پذیر است. اهمیت این موضوع را می توان از سوره «شمس» فهمید که خداوند پس از یازده قسم می فرماید رستگاری و خوشبختی فقط در سایه خودسازی حاصل می شود. در این مسیر دو کوشش به طور موازی و همزمان باید انجام پذیرد: T}الف) جهاد علمى:{T در این راستا انسان باید آگاهى و معارف خویش را با مطالعات دینى در بعد عقاید، اخلاق، احکام و دستورات الهى افزون سازد، تا با بصیرت و شناخت و آگاهى در راه خداوند قدم نهد و در صراط مستقیم گام بردارد. چه این که بدون آن انسان دچار قشرىگرى، درویشمآبى و صوفى مسلکى خواهد شد. T}ب) جهاد عملى:{T در این زمینه انسان باید: 1- در وهله اول بکوشد واجبات الهى را بدون اندک کم و کاست انجام دهد و از محرمات و معاصى با تمام وجود چشم پوشد. 2- در مرتبه دوم به مستحبات و نوافل بپردازد و از مکروهات دورى گزیند. 3- در مرتبه سوم تمامى اوصاف رذیله را از خویش دور سازد و خود را به زیور اخلاق حسنه وملکات فاضله بیاراید. 4- در مرحله چهارم باید از آنچه او را از خدا دور مىدارد – هر چند مباح باشد. دورى گزیند و سراپاى وجود خویش و همه اعمال خود را الهى کند. حتىخواب و خوراک و لباس خویش را براى خدا وطبق آنچه او مىپسندد انجام دهد. براى انجام این امور اولین چیزى که سالک نیاز دارد تنبه و بیدارى وتوجه و مراقبت دائمى نسبت به خود و افعال و احوال خویش و از همه مهمتر حضور قلب و توجه به معبود در نماز است. در این زمینه توصیه مىشود کتابهاى ذیل را مطالعه و از آنها استفاده کنید: 1ـ معاد شهید آیت الله دستغیب 2ـ چهل حدیث امام خمینى (ره) 3ـ آداب الصلاه امام خمینى (ره) 4ـ نقطههاى آغاز در اخلاق اسلامى مهدوى کنى 5ـ هزار و یک نکته حسنزاده آملى پیامبر اکرم(ص) فرمود: H}من اَخلَص للّه اربعین صباحا جرت ینابیع الحکمه من قلبه الى لسانه{H. مقصود از این سخن آن است که اگر کسى در چهل روز تمام رفتار و فعالیتها واندیشههایش را براى رضاى خدا و در راستاى خشنودى او انجام دهد و نه تنها هیچ گناهى انجام ندهد، بلکه هیچ سخنى و کارى بدون قصد قربت نداشته باشد، پاداشى که خداوند به او عنایت مىکند آن است که پردهها و حجابها را از مقابل دیده و گوش او بر خواهد داشت تا حقایقعالم را بشنود و ببیند، و هنگامى که حقایق عالم و حکمتهاى خلقت را شناخت، قلب او آیینه حکمت الهى مىشود و آن حکمت همچون آب زلال کوثر بر زبان او جارى شده و دیگران را از عطش معنوى نجات خواهد داد. P}آب کمجو تشنگى آور به دست {E}تا بجوشد آبت از بالا و پست{P P}تو به هر حالى که باشى مى طلب {E}آب مى جو دائما اى خشک لب{P P}کان لب خشکت گواهى مىدهد{E}کو به آخر بر سر منبع رسد{P اگر در منطقهاى که هستید از استادان اخلاق کسى یافت مىشود در صدد جستوجو برآیید. شایسته است استاد اخلاق از ابعاد فراوانى برخوردار باشد که با اختصار به برخى از آنها اشاره مىشود: T}اول: نکات مربوط به شخص اوست نظیر:{T 1- برخوردار از آراستگى ظاهر باشد؛ 2- خودساخته و مهذب باشد؛ 3- وقار و ادب در وجودش نمودار باشد؛ 4- زهد و ساده زیستى را رعایت نماید؛ 5- بهره کافى از حکمت و معارف داشته باشد. T}دوم: نکات مربوط به محتواى سخن اوست نظیر:{T 1- آموزنده و مفید باشد؛ 2- در انتخاب و گزینش خوشذوق باشد؛ 3- نظم و تناسب در کلام را رعایت کند؛ 4- عباراتش بلیغ و رسا باشد؛ 5- تعبیراتش خوش آهنگ، نرم و دلنشین باشد؛ 6- استوار و توجیهپذیر باشد؛ 7- در مجموع جذّاب و گیرا باشد؛ 8- و در نهایت در انسان انگیزش ایجاد کند. در صورتى که دسترسى مستقیم به چنین استادانى ندارید، از آثار مکتوب بزرگان بهرهمند شوید.