چیزهای که باعث می شود انسان دنیا و آخرت را داشته باشد
پرسش : چه چیزهایی باعث می شود که انسان هم دنیا را داشته باشد و هم آخرت را؟
پاسخ : قبل از هر چیز بزرگى روح و بزرگوارى شما را جهت انجام وظایف عرفى و شرعى و تلاش براى کسب رضاى خدا را تبرک مىگوییم. آنچه از نامه شما به خوبى به دست مىآید آن است که به این نکته مهم توجه دارید که نباید عرفان و سیر و سلوک، آدمى را از وظایف فردى و اجتماعى دور کند و این همان روش پیامبران و امامان و اولیاء شایسته خداوند است که در مضمون حدیث شریف زیر متجلى است: «کن فى الناس ولا تکن معهم؛ در میان مردم باش ولى هضم در آنان نباش» و از ویژگىهاى ممتاز «امامان» نسبت به برخى «عرفا» آن است که عبادتها و تلاشهاى خودشان را تنها در سیر «من الخلق الى الحق» خلاصه نمىکنند بلکه سیر «من الحق الى الخلق، فى الخلق الى الحق» را نیز دارا مىباشند ودر عین حضور در جامعه به مقام «فناء فى الله» نیز نائل شدهاند. در چنین سیر و سلوکى است که بیشترین مبارزه براى دفع و رفع وسوسههاى شیطانى انجام مىپذیرد و بیشترین فشار را از ناحیه رفتار مردم، انسان سالک باید تحمل کند و تمامى این تلاشها است که وقتى بر مدار حق و اخلاص انجام مىگیرید. موجب سنگینى کفه ترازوى عمل و ایمان مىشود و مصداق این آیه شریفه مىشود که: «فاما من ثقلت موازینه فهو فى عیشه راضیه؛ هر که سنجیدههایش سنگین برآید، پس وى در زندگى خوشى خواهد بود»، V}(قارعه، آیه 6 و 7).{V بنابراین تمامى وسوسهها و غفلتها و محدودیتها، اگر چه از یک سو موجب کندى ظاهرى سیر و سلوک مىشود، ولى از سوى دیگر همچون موانع در میدان رزم است که عبور از آنها انسان سالک را ورزیدهتر مىکند و لذت «وصال» پس از «هجران» را براى آدمى محسوستر مىکند. بنابراین بدون آن که انگیزه خود را نسبت به وظایف فردى و اجتماعى و ادامه تحصیل از دست بدهید. تلاش کنید علاوه بر تداوم تلاوت و تدبر در قرآن و مطالعه سنت و سیره پیامبر و امامان(ع) از ارتباط با بزرگان معاصر و آثار مکتوب اولیاء خدا نیز بهرهمند شوید و با پىگیرى برنامه «مشارطه، مراقبه و حاسبه» در هر شبانهروز طى مراحل سیر و سلوک را براى خود هموارتر سازید. براى تقویت اراده باید دانست که: فرد با اراده کسى است که داراى هدفى معقول بوده و تا موقعى که به آن نرسیده است، از تعقیب آن باز نمىایستد. مشکلات و موانع روانى یا مادى، به اراده و عزم او لطمه نزده و از پیشرفتش جلوگیرى نمىکند. بنابراین در اولین گام، براى رفع اضطراب و کسب روحیه قوى باید هدف و یا اهداف دقیق و مشخص خود را از زندگى یا کارى که مىخواهد انجام دهد، براى خویش ترسیم نماید. طبیعى است این هدف، باید معقول، قابل دستیابى، بدون افراط و تفریط، مطابق توان و استعداد فرد و واقع بینانه باشد؛ نه آن که آرمانى و بلند پروازانه و خارج از توانایىهاى وى باشد. در این صورت در صحنه عمل وقتى با مشکلات و سختىهاى طاقتفرسا و خارج از توان خود، رو به رو شد و با شکستهاى احتمالى به هدف مورد نظر خود دست نیافت؛ ناامید و دلسرد شده و از ادامه کار منصرف مىگردد. هم چنین از انجام کارهاى دیگر منصرف مىشود. و خود را ناتوان وبى اراده تلقّى مىکند. دومین گام، شناخت توانایىها و استعدادهاى نهفته در وجود خویش است. همه ما در وجود خود از استعدادهایى برخورداریم، کافى است این نیروها را بشناسیم و براى رسیدن به هدف، آنها را به کار گیریم. سومین گام، برنامهریزى است. باید براى تمام کارها و فعالیتهاى شبانهروزى، برنامهاى مدوّن و منظم داشته باشید. بدین منظور از جدولى استفاده کنید که در ستون افقى آن، ساعات شبانهروز و در ستون عمودى، ایام هفته را یادداشت کرده و تمام کارهاى روزانه را در آن درج کنید (از خواب و استراحت تا عبادت، ورزش، مطالعه و…). هر فعالیتى را در زمان خاص خود در جدول بنویسید و هیچ زمانى را بدون کار خالى نگذارید. هر روز صبح با نگاهى به آن برنامه، به اجراى دقیق آن بپردازید و شبها قبل از خوابیدن، آن را محاسبه و ارزیابى کنید؛ شایسته است همچون یک محاسبهگر جدى و قاطع، فعالیتهاى روزانه و میزان موفقیت خود در انجام دادن کارها را بررسى کنید. در صورت موفقیت خود را تشویق کنید و در صورت تخلّف از برنامه و سهلانگارى در اجرا، خود را تنبیه نمایید. چهارمین گام، تلقین است. تلقین به خود در تقویت اراده اثر قابل ملاحظهاى دارد. بنابراین هر روز جملاتى را به خود تلقین کنید؛ مانند: «من اراده لازم براى انجام کارهایم را دارم» هیچ چیزى نمىتواند ارادهام را متزلزل کند»، «آنچه را که به نظرم انجام دادنى است انجام مىدهم، هیچ قدرتى نمىتواند مرا از آن باز دارد»، «اراده من هر روز محکمتر مىشود»، «بر من لازم است که موفق شوم؛ زیرا موفقیت از آنِ نیرومندان است» و… پنجمین گام، توجه به تدریجى بودن تقویت اراده است. براى به دست آوردن ارادهاى قوى و محکم، تدریجى بودن آن و نیاز به تمرین و ممارست امرى لازم و ضرورى است. گمان نکنید مىتوانید به طور دفعى و بدون هیچ تلاشى، به آن دست یابید. بنابراین به راه کارهاى عملى زیر توجّه نموده، به آنها عمل کنید: 1. هر روز صبح حداقل 20 دقیقه به طور مرتب و در ساعتى معین ورزش کنید؛ 2. سحرگاهان یا صبح گاهان، هرگاه که بیدار شدید بى درنگ برخیزید و از رختخواب بیرون روید. حتّى اگر خواب آلودگى مزاحمتان است، از اتاق بیرون روید و قدرى نرمش کنید تا خواب آلودگى از بین برود؛ 3. در صورت امکان، چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده، نماز شب بخوانید و اگر در آن وقت بیدار نشدید، قضاى آن را به جا آورید؛ 4. مقید باشید هر روز تعداد آیات معینى را قرائت کنید؛ مثلاً 30 تا 50 آیه و در صورت تمایل در هفتههاى بعد به میزان آن بیفزایید؛ 5. کارهایى را که به عهده مىگیرید ناتمام رها نکنید و آنها را به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید. 6. هرگز در کارها ناامید نشوید و با حالت تهاجمى براى پىگیرى و به انجام رساندن کارهاى ناقص و ناموفق، جدیت به خرج دهید. در جلد دوم طرائف الحکم، چاپ اول، ص 21 از حضرت امیرالمؤمنین(ع) روایت شده که حضرت پیغمبر(ص) هر موقع که اضطراب و اندوهى بر آن حضرت روى مىداد این دعا را مىخواند: H}«یا حى یا قیوم، یا حیا لایموت، یا حى لا اله الا انت کاشف الهم مجیب دعوه المضطرین، اسألک بان لک الحمد لا اله اله الا انت، المنان، بدیع السموات والارض، ذوالجلال والاکرام رحمان الدنیا والاخره و رحیمها رب ارحمنى رحمه تغنیى بها عن رحمه من سواک یا ارحم الراحمین»{H؛V} (داروخانه معنوى، رضا جاهد، انتشارات هاتف، چاپ دهم 1378، ص 67).{V در پایان براى تقویت ارتباط با خدا توجه شما را به یک راهکار مهم معنوى جلب مىکنیم. در روایات آمده است که: در دل آدمى دو گیرنده و گوش وجود دارد. یکى صداى رحمان را مىشنود که آدمى را دعوت به تقوا و خیر و صلاح و ایمان مىکند و گوش دیگر نداى شیطان را دریافت مىکند. در آیات قرآن نیز این مطلب آمده است که: «فالهمها فجورها و تقویها؛ راه فجور و تقوا هر دو به انسان نمایانده شده تا وى کدام یک را در خود تقویت نموده و برگزیند». شاید بارها این تجربه براى شما تکرار شده باشد که هنگام انجام کار نیکى و یا برخاستن براى نماز شب، دو نیروى تشویقکننده و بازدارنده به سراغ شما مىآید و براى لحظاتى با خود درگیرى درونى پیدا مىکنید. اینجا همان مرحله تصمیمگیرى است که کدام سو را انتخاب کنید. مطمئن باشید اگر به هاتف رحمانى پاسخ مثبت دهید، رفته رفته نیروى معنوى شما تقویت مىشود و الهامات رحمانى بیشتر رو به سوى شما مىآید و اوهام شیطانى سریعتر از شما دور مىشود. این همان است که از آن به «جهاد اکبر» یاد مىشود و این همان دوام ذکر در طول شبانهروز مىباشد بدون این که از تحصیل و کار و روابط با دیگران کنارهگیرى کرده باشید. چنین زندگى، شیوه اولیا خداست که در عین حضور در عرصههاى مختلف زندگى و جامعه همیشه در درون با خدا و شیوه اولیا خداست که در عین حضور در عرصههاى مختلف زندگى و جامعه همیشه در درون با خدا و فرشتگان رحمانى در ارتباطند و بدون گوشهگیرى و ایجاد حساسیت، سیر و سلوک معنوى خود را طى مىکنند. در نتیجه بر پایداری بر صراط مستقیم، آن چه لازم است این است که انسان باید دائما در حال مراقبه از نفس خویش باشد و لحظهاى زمام نفس را به دست شیطان ندهد. غرور و اطمینان به نفس، خود زمینهساز گمراهى و اغواى آن مىشود. پیامبر اکرم(ص) در نمازهاى خود این دعا را مىفرمود: H}«الهى لا تکلنى الى نفسى طرفه عین ابدا؛{H خداوندا مرا لحظهاى به خودم وا مگذار» وقتى یکى از همسرانش با اشاره به مقام بلند حضرت نزد خدا از او علت این دعا را پرسید، حضرت فرمود: خداوند برادرم یونس را لحظهاى به حال خود واگذاشت و آمد به سر او آنچه که آمد. بنابراین بهترین راه براى عاقبت به خیر شدن مراقبت دائم از نفس خویش است یا به عبارت دیگر مطمئنترین راه و روش، ایمان و عمل صالح است. خداوند در سوره العصر مىفرماید: «به عصر قسم که انسانها همه در زیانند . مگر کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایى و استقامت توصیه نمودهاند». ایمان اولین و اساسىترین و محکمترین ریسمان نجات است و مطمئنترین ضامن عاقبت به خیرى مىباشد.H} «عن ابى عبداللّه(ع)… و قال فى قوله عزّ وجلّ «فقد استمسک بالعروه الوثقى» قال: هى الایمان باللّه وحده لاشریک له…››{H. عمل صالح رکن دیگرى است که انسان را از خسران، زیان و عاقبت به شرى نجات مىبخشد، چنان که سوره العصر بدان گواهى مىدهد و در حدیثى از امیرالمؤمنین على(ع) وارد شده: H}«انکم ان اغتنمتم صالح الاعمال، نلتم عن الاخره نهایه الآمال؛{H تحقیقا چنین است که اگر شما اعمال صالح را مغتنم شمرید به آن غایت بلند آرزوهاى اخروى خواهید رسید»، V}(الغرر والدرر، باب العمل، به نقل از سرالاسراء، استاد على سعادتپرور، ج 2، ص 209).{V بنابراین با دو بال ایمان و عمل صالح باید از پستى خسران و عاقبت به شرى، به بلنداى رضوان، عرفان و عاقبت به خیرى پرواز کرد. براى آگاهى بیشتر ر.ک: 1- راه گریز از شور بختى، انتشارات الزهرا. 2- تقوا، شهید عبدالحسین دستغیب.