آخرین جزئیات از خرید با کالابرگ/با کالابرگ چه کالاهایی و چگونه می‌توان خرید؟

یک نماینده مجلس خاطر‌نشان کرد: در پی اجرای طرح هوشمندسازی ارائه نان حدود ۳۰ درصد درخواست کاذبی که برای نان داشته‌ایم، از بین رفته است که در نهایت ۳۰ الی ۴۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آرد و گندم کشور به همراه خواهد داشت.

محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو  با ایلنا، درباره این که مجلس منتظر اعلام نظر دولت درخصوص اجرای پایلوت‌های انجام شده در خصوص کالابرگ است تا درباره این امر تصمیم‌گیری کند، گفت: منظور از کالابرگ الکترونیکی همان کارت‌های یارانه‌ای است که امروز در آن‌ها یارانه نقدی واریز می‌شود که بعدها اگر دولت زیرساخت‌ها را آماده و فراهم کرد، این‌ها را به کالابرگ‌ها اختصاص دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز هم در فروشگاه‌ها با همین یارانه‌ها افراد خرید می‌کنند منتها چون در همان کارت یارانه قبلی واریز می‌شود، می‌توانند نقدی هم دریافت کنند.

وی افزود: در ادامه طرح این است که این کارت یارانه، یارانه کالایی شود یعنی افراد با این کارت‌ها کالاهای مورد نیاز خانواده‌شان را در فروشگاه‌هایی که دستگاه کارتخوان برای این کارت‌ها اختصاص داده می‌شود، خرید کنند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو خاطرنشان کرد: دادن کالابرگ به هیچ عنوان در خرید کالاهای عمومی محدویت ایجاد نمی‌کند که به طور مثال فقط شامل مرغ، روغن و امثال این‌ها باشد بلکه اشخاص می‌توانند هر کالایی که مورد نیازشان است را از حبوبات گرفته تا گوشت و لبنیات و شوینده‌ها خریداری کنند.

وی تاکید کرد: یارانه که برای جبران کاهش قدرت خرید مردم است امروز به صورت نقدی داده می‌شود، فردا اگر زیرساخت‌هایش آماده شد به صورت کالابرگ‌های الکترونیکی داده می‌شود که اتفاقا می‌تواند باعث یک رقابت سالم بین فروشگاه‌ها شود به طوری که فروشگاه‌ها می‌توانند تخفیف‌های خوبی مانند کارت حکمت به خریداران خود دهند.

میرتاج‌الدینی درباره رصد مجلس روی هوشمندسازی ارائه نان گفت: به شخصه خودم این موضوع را پیگیری کرده‌ و مسئله را مورد ارزیابی قرار داده‌ام. بله؛ بعضی از اشکالات در شروع کار وجود داشته و طبیعی هم هست تا یک روشی راه بیفتد دارای ایراد و اشکال است.

وی ادامه داد: ایراداتی که در این زمینه وجود داشت؛ از جمله زمان پخت و پز نانوایی‌ها در بعضی از شهرها بود که کم شده بودند و ما به فرمانداران توصیه کردیم زمانی که درخواست‌ها از سوی مردم زیاد است، زمان پخت را طولانی و یا تمام وقت کنند تا مشکلی پیش نیاید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارزیابی که داشتیم نشان می‌داد این روش، روش خوبی در کنترل مصرف گندم و جلوگیری از فساد است و کاهش چشم‌گیری را در این زمینه داشته‌ایم و از در خواست‌های غیرضرور در این زمینه جلوگیری شده است.

وی افزود: حدود ۳۰ درصد درخواست کاذبی که برای نان داشته‌ایم، از بین رفته است که در نهایت ۳۰ الی ۴۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آرد و گندم کشور به همراه خواهد داشت./لیلنا

 

صرافی ارز دیجیتال

منبع: فردا

کلیدواژه: کالابرگ
فروشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«آخرین اخبار ایران و جهان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا
منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «آخرین اخبار ایران و جهان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۱۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «آخرین اخبار ایران و جهان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان به هر خانواده ۲۸۰ دلار یارانه نقدی می‌دهد!

ماجرای دادن یارانه 280 دلاری به خانواده‌های عربستانی چیست؟!

به گزارش برنا، خبار جدیدی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. مشخص نیست یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. 

یارانه نقدی عربستان به چه شکل است؟!

دولت عربستان سعودی روز دوشنبه ۱۳ تیرماه برای مقابله با افزایش قیمت‌ها در این کشور، ۲۰ میلیارد ریال سعودی معادل پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار منابع مالی برای کمک به شهروندان اختصاص داد.

این بسته کمکی برای مقابله با اثرات افزایش قیمت‌ها بر زندگی شهروندان عربستان تصویب شده است.

نیمی از رقم یاد شده برای مشمولین بیمه اجتماعی و «برنامه حساب شهروندی» اختصاص خواهد یافت.

«برنامه حساب شهروندی» دربرگیرنده یارانه‌های نقدی است که دولت عربستان از دسامبر ۲۰۱۷ به‌صورت ماهانه به حساب بانکی شهروندان واریز می‌کند.

هر خانوار عربستانی ماهانه به‌طور متوسط بیش از ۲۸۰ دلار یارانه نقدی دریافت می‌کند که معادل ۱۰۵۵ ریال عربستان و حدود ۹ میلیون تومان ایران است.

این رقم بسته به شمار افراد خانواده و سطح درآمد آن‌ها تغییر می‌کند.

اختصاص بیش از پنج میلیارد دلار کمک‌ مالی بیشتر به شهروندان در حالی است که نرخ تورم در عربستان کمتر از ۲.۵ درصد است.

وضعیت یارانه نقدی تیرماه چه خواهد شد؟ 

مقامات دولتی در چند روز گذشته مدام تاکید کرده‌اند که زیرساخت‌های پرداخت کالا برگ هنوز فراهم نیست و یار​انه تیرماه همچنان نقدی پرداخت می‌شود.

رئیس جمهور هم در برنامه زنده تلویزیونی شنبه به همین مساله اشاره کرد و واریز یارانه نقدی را تایید کرد. بر این اساس ۹ دهک درآمدی که اردیبهشت و خرداد کمک معیشتی جدید را دریافت کرده‌اند، ۲۰ تیر ماه می‌توانند منتظر واریز مرحله سوم یارانه خود باشند.

هنوز مشخص نیست که پرداخت این یارانه تا چه زمان ادامه دارد اما نکته مشخص این است که فعلا از پرداخت کالابرگ خبری انیست و مشمولان می‌توانند ظرف چند ماه آینده هم منتظر دریافت نقدی باشند.

اما سوال دیگری که وجود دارد این است که یارانه معترضان چه زمان قابل 

زمان برداشت یارانه نقدی معترضان

اواسط خرداد ماه یارانه این گروه به حساب آنها واریز شد اما هنوز قابل برداشت نیست. هنوز هیچ کدام از مقامات سازمان هدفمندی یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمان دقیق قابل برداشت شدن یارانه جدید را اعلام نکرده‌اند. برخی می‌گویند بررسی اعتراضات ثبت شده در وزارت کار همچنان ادامه دارد و این روند با توجه به استعفای وزیر کار طولانی شده است.

اما رئیس جمهور دو شب قبل در برنامه زنده تلویزیونی تاکید کرد که یارانه این گروه از جاماندگان باید قبل از واریز یارانه خرداد ماه تعیین تکلیف شود. او گفت جالب نیست که مرحله سوم یارانه هم واریز شود اما این گروه هنوز منتظر باشند و بگوییم اطلاعات آنها در حال بررسی است.

یارانه تیرماه قرار است بیستم واریز شود و اگر قرار باشد یارانه جاماندگان قبل این تاریخ تعیین تکلیف شود، باید منتظر بود که نتایح بررسی‌ها ظرف هفته آینده اعلام و یارانه این گروه هم قابل برداشت شود.

نحوه تحویل یارانه نقدی

طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت ماه جاری از سوی دولت کلید خورد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، یارانه جدید برای ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) واریز شد که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بین چهار تا ۹ نیز ۳۰۰ هزار تومان بود

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوار و دهک‌بندی آنها را برعهده داشت از زمان آغاز اجرای طرح، سامانه‌ای را برای ثبت اعتراض مردم نسبت به دهک بندی اعلام و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز امکانی را برای ثبت نام افراد جامانده فراهم کرد. البته هنوز نتایج بررسی اعتراضات از سوی وزارت رفاه اعلام نشده است. 

چندی پیش عبدالملکی، وزیر سابق رفاه درباره نحوه اجرای این طرح توضیح داده و گفته بود «برنامه اصلی دولت که در متن قانون بودجه هم آمده،  «کالابرگ الکترونیک» است که افراد با همان کارت بانکی به فروشگاه‌هایی مراجعه و مقدار مشخص کالا را با قیمت مشخص دریافت می‌کنند که بناست نرخ آن کالاها، قیمت قبل از افزایش‌ها باشد. این کار زیرساخت‌هایی نیاز دارد و مدتی به طول می‌انجامد که طبق برنامه دولت، دوماه است. دولت در حال کار بر روی جزئیات است و هرزمان نهایی شود از یارانه نقدی به کالابرگ الکترونیکی منتقل می‌شویم. »

رئیس جمهور نیز شنبه شب گذشته با حضور در رسانه ملی، به سوالی پیرامون وضعیت اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها این گونه پاسخ داده است: «این طرح در راستای اجرایی کردن سیاست ریشه‌کن کردن فقر مطلق در دستورکار قرار گرفت. ما باید بتوانیم فاصله طبقاتی را بهبود ببخشیم. نظام جدید یارانه‌ها گامی برای بهبود این شرایط است. ما همچنین دنبال هدایت منابع ارزی به سمت تولید و جلوگیری از واردات بی‌رویه هستیم. اصلاح اقتصادی یک گام ابتدایی است و ما دنبال سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی هستیم. تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند، حتما پرداخت نقدی یارانه را ادامه می‌دهیم.» علی شهیدی، جانشین معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اخیرا پیرامون طرح اصلاح نظام یارانه‌ها و درباره راهکارهای کاهش تورم گفت: تورم‌های فعلی در اقتصاد ناشی از سه محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، رشد نقدینگی و افزایش قیمت کالاهای اساسی ناشی از جنگ اوکراین و روسیه است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اعتراضات مردم در بحث یارانه‌ها این بود که پرداخت‌های یارانه‌ای جوابگوی افزایش قیمت‌ها نیست و متاسفانه این مسئله برای مردم به درستی تبیین نشد که تورم فعلی ناشی از سه محل مختلف است و پرداخت یارانه‌ها فقط یک بخش از تورم را پوشش می‌دهد.

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تورم عمومی کشور که در این سال‌ها به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و همچنین تورم ناشی از جنگ اوکراین و روسیه، خارج از پک یارانه‌ای بود که دولت پرداخت کرد.

شهیدی گفت: قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود و مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که خوشبختانه کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته، اما فارغ از بحث آماده شدن این بستر و پلتفرم، تبدیل پرداخت یارانه نقدی به کالابرگ خیلی فرقی نمی‌کند و تأثیری بر تورم نخواهد داشت.

وی افزود: تبدیل پرداخت یارانه نقدی به کالابرگ هرچند منجر به کاهش اندکی از رشد نقدینگی خواهدشد، اما به دلیل اینکه پول به شکلی غیر از ریال وارد چرخه اقتصادی می‌شود نهایتاً تأثیری بر تورم نمی‌گذارد.

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، مدیریت مصرف مردم درباره برخی کالاها را ضروری دانست و در عین حال گفت: البته این موضوع معایب و محاسنی دارد که باید بیشتر درمورد آن بررسی و تحقیق کرد.

شهیدی معتقد است که پرداخت یارانه‌ها چه به شکل نقدی و چه به شکل کالابرگ به مردم، انحراف و فسادی ندارد چون مستقیماً و به صورت سیستماتیک به دست مصرف‌کننده اصلی می‌رسد.

آخرین جزئیات از خرید با کالابرگ/با کالابرگ چه کالاهایی و چگونه می‌توان خرید؟

دکمه بازگشت به بالا