چرا پیامبر در تعداد همسر محدودیتی نداشته است؟
پرسش : چرا خداوند برای پیامبر در مورد زن گرفتن محدودیتی قائل نشده ولی برای سایر افراد عادی محدودیت قائل شده؟
پاسخ : تعداد همسران پیامبر که «امّهاتالمؤمنین» به حساب مىآیند، یازده تن مىباشند به این ترتیب: خدیجه، سوده، عایشه، حفصه، زینب دختر خزیمه، امسلمه، زینب دختر جحش، جویریه، صفیه، ام حبیبه و میمونه.V}(ازواج النبى(ص)، دکتر موسى شاهین لاشین، چاپ ریاض، چاپ اول، ص 21 / سیره ابنهشام، ص 297، چاپ مصر، 1355 هجرى قمرى){V. دربارهى اهداف پیامبر اسلام از تعدد همسرانش، توجه شما را به مطالب زیر جلب مىکنیم: الف) علامه طباطبائى در این مورد مىگوید: ازدواجهاى آن حضرت، هر کدام روش خاصى را داشت. نخستین همسر آن حضرت خدیجه است. پیامبر اولین بار با او ازدواج کرد و بیش از بیست سال با او زندگى کرد و غیر از او با کسى ازدواج نکرد. پس از وفات خدیجه و پس از هجرت به مدینه، زنان دیگرى را به همسرى انتخاب کرد. برخى از این زنان بیوه بودند، برخى جوان بودند و برخى پیر بودند. معلوم است که این روش، روش شهوترانان نیست. آن حضرت با امسلمهى کهنسال ازدواج کرد و با زینب پنجاه ساله ازدواج کرد، آن حضرت همسران خود را از زیادخواهى منع مىفرمود. در غیر این صورت طلاق بگیرند. با این محاسبه، انسانِ محقق دوراندیش نمىتواند براى آن حضرت، انگیزههاى شهوانى در نظر بگیرد. حضرت محمد)ص( برخى از همسران را براى قدرتمند شدن اسلام و مسلمین، بعضىها را براى دلجوئى آنان، بعضىها را براى حفظ از خطرات جانى، بعضىها را براى تأمین زندگى آنان و بعضىها را براى بیان حلال و حرام خدا به همسرى انتخاب کرد. به عنوان مثال، آن جناب پس از خدیجه، سوده را گرفت. سوده به حبشه هجرت کرده بود و شوهرش پس از رجوع از حبشه، مُرد. سوده زنى بود مؤمن و خویشانش هم کافر بودند. اگر او را به خویشان تحویل مىدادند، او را مىکشتند و یا گمراه مىساختند. براى حفظ آن زن مؤمن از این خطرات، پیامبر اسلام با او ازدواج کرد و با این ازدواج سوده نجات یافت. زینب دختر خزیمه، از زنان مؤمن بود. در جنگ احد شوهرش کشته شد و رسول خدا با او ازدواج کرد تا بىسرپرست نباشد. امّسلمه هم شوهرش درگذشت و خود امسلمه پیر شده بود و با چند تا یتیم پیامبر با او ازدواج کرد و به این ترتیب مشکل امّسلمه حل شد. صفیه دختر حُیى بن اخطب یهودى بود. شوهرش در جنگ خیبر و پدرش در جنگ بنىقریظه کشته شد و خودش هم اسیر شد. پیامبر خدا او را براى خود انتخاب کرد و آزاد ساخت و پس از آزاد ساختن به عنوان همسر انتخاب کرد و به این ترتیب دختر رئیس یهود را از ذلّت رها کرد. جویریه دختر رئیس طایفهى بنىمصطلق بود. رئیس، دخترش و تعداد زیادى از افرادش اسیر شدند. پیامبر جویریه را به همسرى انتخاب کرد و مسلمانان گفتند: حال که این طایفه، فامیل پیامبر ما شدند، ما همهشان را آزاد مىکنیم و بنىمصطلق هم که چنین دیدند، همه مسلمان شدند. میمونه، امحبیبه و حفصه هم شوهرانشان مرده بودند و پیامبر با ازدواج با اینها، آنان را نجات مىداد. فقط عایشه در میان اینها شوهر نداشت. با توجه به این خصوصیات و با توجه به خصوصیات روحى پیامبر اسلام به هیچ عنوان نمىتوان گفت که ازدواجهاى پیامبر اسلام مانند ازدواجهاى متعارف بوده است.V}به المیزان، ج 4، ص 195، چاپ دوم، بیروت، 1974، در ذیل آیه 2 تا 6 مراجعه کنید{V. ب) در جزوهى «نگرشى کوتاه به زندگى پیامبر اسلام» دربارهى فلسفه تعدد همسران پیامبر اسلام چنین آمده است: ازدواجهاى پیامبر اسلام(ص) براى چند هدف بوده است: 1. محافظت از یتیمان، درماندگان و حفظ آبروى آنان مانند ازدواج با سوده. 2. وضع قانون و شکستنِ سنّت غلط جاهلى مانند ازدواج با زینب دختر جحش که رسول خدا به فرمان خدا پس از آن که زید او را طلاق داد، او را به همسرى انتخاب کرد تا مردم بدانند که زن پسر خوانده، مانند زن پسر نیست، و مىتوان با زنِ پسر خوانده ازدواج کرد، گر چه در زمان جاهلیت، ازدواج با زنِ پسر خوانده ممنوع بود. 3. آزادسازى اسیران و بردگان مانند ازدواج با جویریه. پیامبر اکرم جویریه را گرفت و مسلمانان به خاطر خویشاوندى بنىمصطلق با پیامبر، همهى اسیران را آزاد کردند و بنىمصطلق هم با مشاهده این وضعیت، مسلمان شدند. 4. برقرارى پیوند با قبایل و طوایف بزرگ عرب و حفظ اسلام و مسلمین مانند ازدواج با عایشه، حفصه، امحبیبه، صفیه و میمونه.V}نگرشى کوتاه به زندگى پیامبر اسلام، ص 29، چاپ پنجم، از انتشارات مؤسسه در راه حق{V. ج) جان دیون پورت انگلیسى مىگوید: با این که در آن زمان، زیاد زن گرفتن کار بدى نبود، ولى با این حال حضرت محمد(ص) تا پنجاه سالگى با یک زن زندگى کرد و تا خدیجه زنده بود، زن دیگرى نگرفت. آیا ممکن است کسى شهوتران باشد و هیچ مانعى هم براى زن گرفتن در کار نباشد، با این حال با یک زن زندگى کند آن هم با زنى که سنّ بالائى داشته باشد؟! V}همسران پیامبر، عقیقى بخشایش، ص 78، چاپ قبل از انقلاب{V. د) توماس کارلایل مىگوید: به رغم دشمنان، حضرت محمد(ص) هرگز شهوتپرست نبود و این تهمت، بىانصافى استV}(همان).{V ه) گیورگیو مىگوید: محمد(ص) در سال 595 میلادى ازدواج کرد و زندگى خانوادگى او نمونهى زهد، تقوى و پاکى بود. او همانند ابراهیم، نوح و یعقوب در محیطى ساده و بىآلایش زندگى مىکرد V}(همان).{V براى آگاهى بیشتر ر.ک: الصحیح من سیره النبى الاعظم، سید جعفر مرتضى عاملى، ج 4، ص 68، چاپ جامعه مدرسین.