رهایی از آزار و اذیت جن ها
پرسش : من به طرز عجیبی مورد تهاجم و آزار و اذیت جن ها قرار می گیرم .چه راهکاری دارید؟
پاسخ : P}زاهد ار رندى حافظ نکند فهم چه باک{E}دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند{P (V}مضمون مصراع دوم، ترجمهى روایتى است از حضرت على(ع): البیت الّذى یُقرء فیه القرآن و یذکر الله عزّ و جلّ فیه، تکثر برکته و تحضره الملائکه و یهجره الشیطان؛ خانهاى که در آن قرآن قرائت شود، و یاد خداوند در آنخانه مرتب انجام شود، برکت آن خانه زیاد شود و ملائکه در آن خانه حاضر گردند و شیطانها از آن خانه بیرون روند. (دیوان حافظ دکتر انجوى شیرازى) {V) ما در پارهاى خبرها درباره شرارتها، وسوسهها و تهاجمهاى شیطانهاى جنّى مطالبى را مىشنویم یا مىخوانیم و با استفاده از قرآن کریم پى مىبریم که شیطان معنى وسیعى دارد و به معنى هر موجود سرکش و طغیانگر و موذى است، لذا در قرآن به انسانهاى پست و خبیث و طغیانگر نیز شیطان گفته شده است. (V}سوره انعام، آیه 112{V) در سوره ناس چنین مىخوانیم: «بگو پناه مىبرم به پروردگار مردم،… خدا و معبود مردم، از شرّ وسوسههاى شیطان و موجود شرورى که همواره ظهور مىکند و سپس پنهان مىشود؛ و براى تصرّف دل حمله و گریز دارد. آن که در سینههاى مردم وسوسه مىکند خواه از جنس جن باشد و خواه از جنس انسان» بنابراین، انسان باید پیوسته از شرّ شیطانهاى جنّى و انسى به خدا پناه ببرد. البته همه جنیان شیطان نیستند شیطان جنّى آن جنى است که کافر است و اسلام نیاورده و کارش خرابى و شرارت و شیطنت است. مطلب دیگر این است که منظور از ظهور جنّ و شیطان این نیست که از ماهیّت حقیقى خود خارج شوند و تغییر ماهیت بدهند! بلکه به این معنى است که در قوّه حسّ و ادراک انسان به صورتهاى مختلفى محسوس مىشوند. به همین جهت، گاهى جنیان به صورت یک آرم، گاهى موجودات کوچک، گاهى موجودات بزرگ با بدنها و چشمها و موهاى عجیب متمثّل مىشوند؛ و شیطان نیز بصورت یک پیرمرد، گاهى بصورت جوان و… ظاهر شده است. در خبرى مىخوانیم که شیطان انگشت پاى مبارک امام سجاد(ع) را در حال نماز نیش مىزند و مىخواهد حضرت را از توجه در نماز غافل سازد ولى امام با ذکر الهى از شرّ او نجات مىیابد. شیطان براى عموم مردم از طریق ایادى و لشگریانش لغزشگاههایى بوجود مىآورد تا مردم را از یاد خدا غافل ساخته، به گناهان سوق دهد. دربارهى کسانى که به سیر و سلوک و تهذیب نفس روى مىآورند شیطان از نیروهاى قویترى استفاده مىکند و به تعبیرى از عوامل اجرایى ویژه خود براى فریفتن و گمراه ساختن آنها بهره مىبرد هر چه سالک در تهذیب نفس تلاش بیشترى مىکند بیشتر مورد هجوم شیطان و عوامل او قرار مىگیرد تا جائى که خود شیطان یعنى شیطان اصلى که آدم و حوا را اغوا کرد (ابلیس) براى اولیاء الهى تمثل پیدا مىکند و بطرق مختلف ایشان را از سلوک الهى باز مىدارد یکى از کارهاى شیطان در این مرحله این است که پارهاى کارهاى مستحبّى را براى سالک جلوه و طول مىدهد و او را به مستحبات چنان مشغول مىسازد تا از امور اصلى دینى (واجبات) خود باز ماند. اساتید و مشایخ ما براى مقابله با وساوس شیطانى و محفوظ ماندن از شرارتهاى شیاطین جن و انس دستورالعملهایى مىدهند که ما در خصوص مشکل شما برداشت و توصیههایى ویژهاى داریم که انشاء الله جامهى عمل مىپوشید. الف) اگر ترس از هر موجودى سبب شود که فرد نسبت به تهجّد و شبزندهدارى، نماز و دعا سست شود این همان دام شیطان است. کم توجهى به امور عبادى، نوعى عقبنشینى و تسلیم شدن سالک محسوب مىشود. سالک الهى، با استفاده از عبادت و یاد خداوند متعال از مکر، وسوسه و شرّ هر موجودى در امان خواهد ماند به هر مقدارى که سالک به اعمال صالحه روى مىآورد، به همان نسبت تحت ولایت و سرپرستى خداوند قرار مىگیرد و شیطان هرگز بر او تسلّطى نخواهد داشت. همانگونه که خداوند مىفرماید: A}«انّ عبادى لیس لک علیهم سلطان{A؛ تو (اى ابلیس) هرگز بر بندگان من تسلّط نخواهى یافت»(V}سوره حجر، آیه 42{V) خود ابلیس هم اعتراف مىکند که من بر بندگان مخلص سلطهاى ندارم. A}«و لاغوینّهم اجمعین * الاّ عبادک منهم المخلصین؛{Aبطور حتم آدمیان را اغوا و گمراه خواهم ساخت مگر بندگان مخلص تو را.(V}حجر، آیه 39 و 40{V). که بر ایشان قدرت نفوذ ندارم) ـ آرى خداوند ولى و سرپرست صالحان است – خداوند ولّى و سرپرست مؤمنان است. ب) امام صادق(ع) چه زیبا و متین فرمودهاند: در شگفتم براى کسى که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر: «حسبنا الله و نعم الوکیل»(V}سوره آل عمران، آیه 173{V). پناه نمىبرد؛ زیرا که خداوند عزّوجل به دنبال ذکر یاد شده فرموده: پس (آن کسانى که به عزم جهاد خارج گشتند و ترساندن شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسّک جستند) همراه با نعمتى از جانب خداوند (عافیت) و چیزى که زائد بر آن (سود در تجارت) بود، بازگشتند و هیچگونه بدى به آنان نرسید.(V}رسالهى «نور على نور»، در ذکر و ذاکر و مذکور، علامه حسن زاده آملى{V). ج) چهار «قل» را مداومت نمائید؛ یعنى سورههاى «توحید»، «فلق»، «ناس» و «کافرون» را دائما مخصوصا به هنگام خواب ذکر نمائید. د) صدقه بدهید؛ به فرموده آیتالله شیخ حسنعلى اصفهانى در کتاب نشان از بىنشانها، هر روز ـ اگر چه به مقدار کم ـ صدقه بدهید. ز) توسل به چهارده معصوم و ذکر شریف صلوات در طول بیدارى و قبل از خواب نقش موثرى در اعاده حالات معنوى دارد. کسانى که اشتغالات روزشان زیاد است، با استفاده از ذکر صلوات مىتوانند حالات معنوى مانند حضور قلب خود را حفظ نمایند و در عین حال به کار و پیشه خود بپردازند. در خصوص استاد اخلاقى، راهنمایى ما این است در ابتدا برنامهى مطالعاتى قبل را تکمیل نمائید. بعد به کتاب شریف «دفتر معرفت نفس»V}دفتر معرفت نفس در سه دفتر تدوین شده است{V. ( از استاد علامه حسنزاده آملى (دامت برکاته) استفاده کنید البته اگر این کتابها را در نزد استادى که با مفاهیم و معانى اخلاقى و عرفانى آشنا است مطالعه و تحقیق نمائید فواید عظیمى عاید شما خواهد شد. بعد کتاب شرح چهل حدیث امام راحل را بصورت محققانه مطالعه نمائید. خداوند متعال بسیارى از بندگان خالص خود را، بدون این که استاد و راهنمایى داشته باشند؛ مستقیما دستگیرى و هدایت نموده است(V}سوره عنکبوت، آیهى آخر{V). حتى وعده داده «کسانى که در راه «ما» و رسیدن به کمال وجودىشان که همان قرب الهى است، تلاش و مجاهده کنند، ما بطور حتم راههاى وصول را به ایشان نشان خواهیم داد»V}کتاب کیمیاى محبت را در این رابطه مطالعه کنید.{V از طرفى اگر قابلیت شخص در نزد خداوند محرز شود استاد را نیز فرا روى او خواهد نهاد کما این که جناب خضر را استاد حضرت موسى(ع) نمود؛ حضرت علامه طباطبایى نقل مىکنند وقتى براى تحصیل به نجف اشرف رفتم، در حرم امیرالمؤمنین مشغول به کارى بودم ـ احتمالاً وضو مىگرفتند ـ دستى به شانهام خورد به عقب برگشتم، سیّد بزرگوارى را دیدم؛ او به من فرمود: اگر دنیا مىخواهى نماز شب بخوان، اگر آخرت مىخواهى نماز شب بخوان. از آن به بعد تا سالها ملازمت و معیّت او را ترک نکردم. آن سید بزرگوار آقا سید على قاضى تبریزى ستاره عالم اخلاق و عرفان بود در همین زمینه کتاب شریف: «طریق عرفان» ترجمه و شرح رساله الولایه علامه طباطبایى را بخوانید. در قسمت بررسى نامه قبلى شما نکاتى به عرضتان مىرسانیم: 1. درباره توصیههایى که در نامه قبلى شده، حتما تدریج و پیوستگى را حفظ نمائید به این شکل که افراط و تفریط هر کسى را از رسیدن به مقصود باز خواهد داشت. اعتدال، توازن و میانهروزى در همه امور باید حفظ شود و الاّ همین حادثهاى که رخ داده است و شما نسبت به پارهاى مسائل معنوى سست شدهاید عارض خواهد شد. ظرفیت و حال خود را ملاحظه کنید اگر قلب و روح، به هر چیزى که سفارش شده، تمایل دارد همانرا به تدریج انجام دهید چیزى را بر خود تحمیل نکنید. دین ما به سر زندگى، نشاط و شادابى اهمیت بسیارى مىدهد و زندگى توأم با سلامتى، امنیت، رفاه و پرداختن به تفریحات سالم را توصیه مىکند.V}الگوهاى رفتارى ما ائمه اطهارند، در همین زمینه کتاب «امام على(ع) و تفریحات سالم» نوشته مرحوم محمد دشتى را ملاحظه کنید. ما مطمئن هستیم با مطالعه این کتاب دیدگاه شما نسبت به مطالب و سفارشهاى انجام شده، روشنتر و واقعىتر خواهد شد{V. 2. شما در حال حاضر، فعالیت تحصیلىتان مهمترین کار و پیشه شماست. لذا به حدّ کافى استراحت نمائید، شبها زود بخوابید، سعى کنید خوابى عمیق داشته باشید و هر زمان که راحتى و آسودگى جسم و روح تأمین شد از خواب برخیزید و به فعالیتهاى خود بپردازید. در طول روز، بین صبح و عصر حتما لحظاتى را استراحت کنید. به تجربه ثابت شده است استراحت ـ حتى کوتاه مدت ـ در طول روز نیرو و توان انسان را چند برابر مىنماید. تا زمانى که تحصیل مهمترین کار شماست سایر فعالیتها باید تحصیل شما را تسهیل و تسریع نمیا و هر چه شما را از تحصیل باز مىدارد باید تعدیل شود. 3. غذاى مناسب و به قدر کفایت میل کنید. در صبحانه حتما لبنیات مصرف کنید. اگر به روزههاى مستمر و پى در پى مبادرت مىکنید، این حالت را تعدیل نمایید. یعنى در ماه سه روز بیشتر روزه نگیرید (پنجشنبه اول و آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه) به ازاى آن وعدههاى غذایى را تعدیل کنید یعنى به قدر کفایت بخورید و از کم خورى و پرخورى بپرهیزید. 4. در ارتباطهاى اجتماعى و مناسبات فامیلى حتى المقدور شرکت کنید. با محارم خود رفت و آمد کنید و عواطف خود را نسبت به ایشان ابراز کنید. 5. بعضى مواقع پارهاى دستورات که قبلاً یا فعلاً داده شده است از قبیل مستحبات اگر فوت شد، یأس و ناامیدى بر شما غلبه نکند پیوسته امیدوارى را در خود زنده کنید و یأس را گردن بزنید. P}تکیه بر تقوا و دانش، در طریقت، کافرى است{E}راهرو گر صد هنر دارد، توکّل بایدش{P (V}حافظV}) خداى مهربان ما ولى و سرپرست ما هم اوست که فرمود: «A}و من یتوکل على الله فهو حسبه ان الله بالغ امره قد جعل الله لکلّ شىء قدرا؛{Aهر کس به خدا توکل کند خداوند او را کفایت مىنماید، خداوند فرمان خود را به انجام مىرساند، او براى هر چیزى اندازه و مقدارى قرار داده است»(V}سوره طلاق، آیات 2 و 3{V). در پایان توصیه مىشود که در شرایط فعلى و با توجه به مشکل خاص شما، تنها به انجام واجبات و ترک محرمات اکتفا نمایید و مستحبات را تنها در هنگام نشاط کامل و رغبت و آمادگى انجام دهید و محور اصلى در فعالیتهاى خود را پرداختن به تحصیل قرار داده و با تقویت جسم خود در حد اعتدال از هر گونه زیادهروى و افراط در عباداتى مانند روزهى مستحبى خوددارى نمایید و چون توصیههاى قبلى که در نامه اول ذکر شده بود مناسب با شرایط خاص آن زمان شما بوده لذا فعلاً از اجراى آن سفارشات و توصیهها خوددارى نمایید به ویژه تلاوت سوره مبارکه یوسف که در شرایط فعلى خواندن آن ترک شود بهتر است.