کرامت چیست ؟
پرسش : کرامت چیست و یک نمونه را که مربوط به جهان آخرت است را توضیح دهید؟
پاسخ : کرامت کار خارق عادتى است که از پیامبر یا امام یا یکى از اولیاى الهى و انسانهاى پاک و باتقوا سرمىزند و دلیل برداشتن مقام الهى است. اگر این عمل خارق عادت همراه با ادعاى نبوت باشد دلیل بر پیامبرى شخص است و اگر همراه با ادعاى امامت باشد، دلیل بر امامت است و اگر با هیچ کدام از این ادعاها همراه نبود، نشانه لطفى است که خداوند به این بندگان شایستهاش کرده و البته خداوند این لطف را به کسانى مىکند که از آن سوء استفاده نکنند. مثلاً عمل عجیب و خارق عادتى که آصف برخیا (وزیر حضرت سلیمان(ع« انجام داد و در یک چشم به هم زدن، تخت عظیم سلطنتى بلقیس را در جلو حضرت سلیمان(ع) حاضر کرد. نمونهاى از کرامت مردان خداست (داستان آن در سوره نمل آمده است). و خبر دادن از اسرار و امور پنهان و درون و ضمایر مردم و رفتن بر روى آب و نمونههایى از کرامت مىباشند البته اولیاى الهى و عارفان بالله به طور کلى جز در مواردى که مورد رضاى خداوند است و براى اظهار قدرت الهى و اتمام حجت کردن ضرورت دارد، از اظهار کرامات دورى مىکردند و به کرامت خود توجهى نمىکردند چون در نزد آنها نظام آفرینش و عجایب آن خود بالاترین کرامت است و اظهار کرامت در برابر این کرامت الهى را نوع بىادبى به حساب مىآوردند و در مورد اظهار کرامات از مکر و فریب نفس مىترسیدند چون توجه به هر چیزى غیرخدا را نوعى شرک تلقى مىکردند. قسمت دوم پرسش که مربوط به نمونهاى از کرامت در جهان آخرت است، چندان روشن و شفاف نیست. اگر منظورتان این است که آیا در آخرت نیز کرامات ظهور پیدا مىکند باید گفت، هدف از معجزات و کرامات از طرف مردان خدا، ارشاد وهدایت انسانها و زدودن شک از فضاى سینه آنها و نشان دادن گوشهاى از قدرت و عظمت الهى بوده و با این کار مىخواستند بر انسان اتمام حجت نمایند تا عذرى در ایمان نیاوردن و گمراهى برایشان باقى نماند و این امر و هدف مربوط به دنیاست نه آخرت. و اگر منظور این باشد که کرامتى که در دنیا انجام گرفته ولى در مورد امور آخرتى است باید گفت، در این مورد نمونههاى زیادى داریم. مثل کنار رفتن پرده از جلو چشم فردى که به امام سجاد(ع) عرض کرد، امسال حاجى زیاد است و با کنار رفتن پرده و باز شدن چشم حقیقت بین آن فرد، تعداد زیادى از مردم را که مشغول طواف به دور خانه خدا بودند به شکل حیوانات مختلف دید و تنها تعداد کمى را به شکل انسان. و یا در مواردى با تصرف و اعمال قدرت امام(ع) چشم برزخ بین عدهاى باز شده و بهشت و جهنم برزخى را دیدهاند [در این باره مىتوانید به کتاب معاد و داستانهاى شگفت شهید دستغیب شیرازى به کتاب معادشناسى علامه تهرانى و نیز کتاب نشان از بىنشانها که شرح زندگانى مرحوم حسنعلى نخودکى است مراجعه نمایید].