عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید
پرسش : وقتی می گویند عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید برای این کار چه راهکار عملی باید انتخاب کنم؟
پاسخ : تعبیر «عالم محضر خداست» معناى لطیف و ظریفى در بردارد. اولین سورهاى که بر پیامبر(ص) نازل شد سوره علق است. خداوند در این سوره خطاب به انسان مىفرماید: «الم یعلم بانَّ الله یرى»(V}علق، آیهى 14{V). مفسّر خبیر و اندیشمند نادر این دوره آیهالله جوادى آملى (دامت برکاته) مىفرمایند: «همهى تعلیمات قرآن بر اساس تشویق به بهشت و ترهیب از دوزخ نیست. بلکه بخش قابل توجّهى از آن، معرفتهاى عارفانه و حکیمانه (V}ترساندن{V). است و ما را به حیاى از خداى وا مىدارد، مانند این که مىپرسد: آیا انسان نمىداند که خدا او را مىبیند؟ بنابر این اگر جهنّم نبود، باز هم جا داشت که انسان گناه نکند، چنان که هیچ انسان با حیائى در کنار سفرهى مهماندار و دوست خود آشکارا در برابر او به مخالفت برنمىخیزد». این مىشود معناى «حضور» و «شهود»؛ در واقع این ما هستیم که باید به آن درجه برسیم که در درون خود خدا را حاضر و شاهد اعمال و رفتار و حتى مکنونات دل خود بیابیم. براى مبارزه با گناه وهواهاى نفسانى رعایت چند نکته لازم است: الف) کوچک نشمردن هیچ گناهى هرچند به نظر صغیره باشد، ب ) عزم جدى و آهنین بر ترک معصیت و مراقبت جدى و دائمى نسبت به تمام افعال خود، ج ) شرط نمودن با خدا مبنى بر ترک معصیت و همچنین از او استعانت جستن، د ) هر گاه فکر گناه و وسوسه آن به ذهن آمد بلافاصله آن را از لوح ذهن خارج کردن و توجه خود رابه خدا و امور شریفه مشغول داشتن. جدیت و موفقیت در این امر پیروزى بزرگى است و در واقع دفع دشمن شیطان نفس از همان خاکریز اول است. قرآن مجید در وصف پارسایان مىفرماید: «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذاهم مبصرون ؛ پرهیزگاران چون گرفتار وسوسه شیطان شوند هماندم متذکر (یاد خدا) شده وبصیرت یابند»، V}(اعراف، آیه 201){V، ه ) مطالعه و تفکر پیرامون عواقب سوء و وخیم گناه. در این رابطه مطالعه کتب پیرامون معاد بسیار نافع و لازم است، و ) خود را همواره در محضر حق تعالى دانستن و او را به یقین در همه حال مراقب و بیناى به افعال خود نگریستن، ز ) استمداد از خداوند و دعا و نیایش که فرمود: اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود هیچ کدام به فضیلت و تزکیه روى نمىآوردید (و لو لا فضل الله علیکم و رحمته ما زکى منکم من احد ابدا..).، ح ) جایگزین سازى اعمال و عادات نیکو؛ مانند شرکت دائمى در نماز جماعت، نماز شب، زیارت اهل قبور و دعا. «ان الحسنات یذهبن السیئات؛ خوبىها سرانجام میدان را بر بدىها تنگ خواهد کرد و آنها را از بین خواهد برد» ط ) توجه به چهره کریه و زشت واقعى سیئات، ى ) براى ترک معاصى لازم است دربسیارى از موارد انسان از مکروهات و چه بسا از برخى مباحات نیز چشم پوشد تا او را به انجام زشتى ها نزدیک نسازند، ک ) در حد ممکن دورى جستن از مکانها و شرایطى که آدمى را به گناه ترغیب مىنماید، ل ) تقویت اراده، م ) محاسبه نفس همه روزه و در صورت رخداد خطا خود را محاکمه و توبیخ نمودن و بلافاصله استغفار کردن، ن ) مطالعه پیرامون زندگى پارسایان و زاهدان و مطالعه کتب اخلاقى و … . رعایت نکات زیر نیز شما را در این مسیر تعالى یارى خواهد کرد، ان شاءالله: – انجام یک سرى مستحبات؛ مثلا همیشه با وضو بودن و زبان را به ذکر مخصوصا H}«لاحول ولاقوه الا بالله العلى العظیم»{H عادت دادن. و نیز خواندن قرآن در اوقات مختلف که دواى هر دردى است. – سعى و کوشش در انجام وظایف و واجبات دینى، – خواندن نماز با حضور قلب و در اول وقت، – گرفتن روزه مستحبى به ویژه دوشنبه و پنجشنبه هر هفته، – تلاوت قرآن بویژه بعد از نماز صبح، – تأمل و اندیشه در آیات قرآن، – حتى المقدور سعى در خواندن نماز شب، – از تنهایى دورى گزینید. – سحر خیزى، – تنظیم برنامه براى تمام شبانه روز و پر کردن اوقات فراغت با برنامههاى صحیح و سودمند، – شرکت در ورزشهاى فردى و دسته جمعى، – شرکت در فعالیتهاى مذهبى و اجتماعى، – به صله رحم و ارتباطات اجتماعى بسیار بپردازید و به نزدیکان و اقوام خود بیش از پیش اظهار علاقه و محبت نمایید. – پرهیز از نگاه نامشروع، امام صادق(ع) فرمود: «نگاه پس از نگاه، در دل بیننده شهوت را مىانگیزاند»، V}(وسائلالشیعه ، ج 14 ، ص 138){V و باز فرمود: «نگاه، تیرى از تیرهاى شیطان است، چه بسا نگاهى که اندوههاى دراز در پى دارد»، V}(وسائلالشیعه ، ج 14 ، ص 139).{V – عدم معاشرت و دوستى با افراد منحرف و فاسد، – انتخاب دوستان مؤمن و سالم، – به یاد خدا بودن در همه اوقات، – از پرخورى و نیز از خوردن غذاهاى چرب و پرانرژى و تحریک کننده پرهیز کنید، – کنترل افکار و نیندیشیدن به صحنههاى شهوتانگیز، – از مشاهده صحنههاى مهیج و تحریک کننده دورى کنید، – برنامه منظم مطالعاتى براى خود قرار دهید و سعى کنید فرصتهاى خود را با تفکر و مطالعه مناسب پر کنید، همواره خود را نصیحت نموده و بر نفس خویش بانگ زنید: «اى بیچاره! تا کى گرفتار هواى نفس باشى و سرمایه گران مایه عمر را تباه سازى و به معصیت رب الارباب پردازى؟ چرا براى اندک لذتى پوچ و گذرا خود را گرفتار دوزخ ابدى سازى؟ اگر لحظهاى دیگر فرشته مرگ تو را در رسد و جانت به حلقوم رساند، با چه وضعى به دیار برزخ رهسپار مىشوى؟ نه!نه! هرگز! باید عزمى قاطع و استوار داشته باشم و با استمداد از خداى سبحان و پروردگار رحیم و مهربان – که با این همه معصیت باز هم مرا مشمول الطاف خود ساخته – پیمان بندم و سربه بندگى او سپارم و زنجیر شیطان نفس بگسلم. این بار باید چنان ابلیس لعین را از خود دورر سازم که دیگر در من وسوسه نکند و با دست خالى از من روى برتابد!» با خود بگو: P} با تبر بردار و مردانه بزن{E} تو على وار این در خیبر بکن{P