راههای جلوگیری از بدبینی و سوء ظن
پرسش : اثرات سوءبدبینی و راهکارهای جلوگیری از آن را توضیح دهید.
پاسخ : سوء ظن و بدگمانى آثار فردى و اجتماعى و معنوى زیانبارى به دنبال دارد و به همین دلیل در دین مقدس اسلام، به آن توجه ویژهاى شده و اهل ایمان را سخت از آن برحذر داشتهاند. بدگمانى به دیگران سرچشمه گناهان بزرگى چون تجسّس از کار و حال دیگران، غیبت، تهمت، حسادت و کینهتوزى نسبت به دوستان و اهل ایمان مىگردد و لذا خداوند متعال در قرآن کریم مىفرماید: «اى مؤمنان! از بسیارى از گمانها بپرهیزید. به راستى که برخى از گمانها، گناه مىباشد و نیز تجسس و غیبت نکنید، آیا کسى از شما دوست دارد گوشت برادر مرده خود را بخورد؟»V}حجرات، آیهى 12{V. البته در ابتدا ممکن است سوءظن بىاختیار حاصل شود و اگر در این مرحله باقى بماند و به مرحله عمل کشیده نشود حرمتى ندارد و زیان آن محدود مىباشد، ولى اگر به آن ترتیب اثر داده شود، گناه و حرام مىباشد و ترتیب اثر دادن به آن در دو مرحله مىباشد: 1ـ مرحله قلبى: یعنى در درون خود این گمان بدش را تصدیق کند و آن را در درون انکار و نفى ننماید و احتمال اشتباه ندهد. علماى اخلاق این مرحله را غیبت قلبى مىنامند و آن را حرام دانستهاند. پیامبر اکرم(ص) در این باره فرموده است: به هر کس بدگمان شوى، آن را تصدیق و باور مکن(V}نقطههاى آغاز در اخلاق اسلامى، آیهالله مهدوى کنى، ص 165{V). 2ـ مرحله عملى: یعنى بیان این گمان بد براى دیگران و یا اتهام وارد نمودن به کسى به صرف این احتمال و غیبت کردن از او بر این اساس. در روایتى از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) مىخوانیم: خداوند، خون و مال و آبروى مسلمان را محترم شمرده و بدگمانى به او را حرام نموده است(V}نقطههاى آغاز در اخلاق اسلامى، آیهالله مهدوى کنى، ص 168{V). زیانها و آثار بد بدگمانى: 1ـ گوشهگیر شدن شخص بدگمان، در روایتى از على(ع) مىخوانیم: کسى که به مردم گمان خوبى ندارد و نسبت به آنان خوشگمان نمىباشد، از تمام مردم وحشت مىکند(V}نقطههاى آغاز در اخلاق اسلامى، آیهالله مهدوى کنى، ص 172{V). 2ـ بدگمانى باعث گسستن رشته الفت و دوستى میان مردم مىشود و تفرقه و جدایى را بین مردم حاکم مىسازد. از على(ع) روایت شده است: بر هر که بدگمانى چیره شود، صلح و صفا میان او و دوستانش از میان مىرود(V}نقطههاى آغاز در اخلاق اسلامى، آیهالله مهدوى کنى، ص 173{V). 3ـ از نظر معنوى نیز بدگمانى، عبادت را تباه مىسازد و اثر آن را از بین مىبرد. باز در این مورد على(ع) مىفرماید: از بدگمانى بپرهیز. چون اثر عبادت را از بین مىبرد و گناه انسان را بزرگ مىکند. ایمان با بدگمانى جمع نمىشود. گمان بد نسبت به انسان نیکوکار، بدترین گناه و زشتترین ظلم است(V}نقطههاى آغاز در اخلاق اسلامى، آیهالله مهدوى کنى، ص 173{V). براى جلوگیرى از بدگمانى نسبت به دیگران باید به این نکات توجه داشت: 1ـ باید در همان مرحله فکر و ذهن، گمان بد را دفع نمود و اجازه ریشهدار شدن به آن نداد. 2ـ باید راههایى را که ممکن است با آن عمل و یا رفتار فردى را که به او بدگمان شدهایم، توجیه کنیم، بررسى نماییم و تا ممکن است عمل او را به نحوى توجیه کنیم و براى آن وجه درستى بسازیم. 3ـ توجه داشته باشیم که خود ما بدگمانى دیگران را در مورد خود نمىپسندیم، پس براى دیگران نیز نپسنیدم. 4ـ به رفتارهاى خوب و جنبههاى مثبت فردى که به او بدگمان گشتهایم توجه کنیم و تنها به امورى که موجب بدگمانى ما شده اکتفا نکنیم. 5ـ به دعا و توسل به ائمه(ع) از خداوند بخواهیم دلِ ما را از آلودگىها و بدبینىها پاک کند تا به دیگران محبت بورزیم. 6ـ به حدى به ضعف و نقایص خود بپردازیم تا فرصتى براى پرداختن به عیوب دیگران نیابیم.