راه شناخت و نزدیکی به امام زمان

پرسش : راه شناخت و نزدیکی به امام زمان(عج) چیست؟
پاسخ : امام رضا(ع) از پدرانش نقل نموده که على(ع) فرمود: برادرم رسول خدا(ص) به من فرمود: هر آن کس دوست دارد خداى عزّ و جلّ را ملاقات کند، در حالى که به او روى نموده و از او اعراض نکرده باشد، باید که ولایت على(ع) را دارا باشد؛ و هر کس مایل است خداوند را ملاقات نماید در حالى که از او راضى باشد، فرزندت حسن را دوست بدارد؛ و هر کس مى‏خواهد خداوند را ملاقات کند در حالى که بر او ترسى نباشد، دوستدار فرزندت حسین گردد؛ و هر آن که مایل است در حالى خداوند را ملاقات نماید که گناهانش آمرزیده شده باشد، دوستدار على بن الحسین سجّاد گردد؛ و هر کس دوست مى‏دارد که خداى تعالى را با روشنى چشم ملاقات کند، دوستدار محمد بن على باقر باشد؛ و هر کس دوست دارد خداوند را ملاقات کند در حالى که پرونده او را به دست راستش دهند، دوستدار جعفر بن‏محمد صادق باشد؛ و هر کس دوست دارد مى‏دارد خداى تعالى را پاک و پاکیزه ملاقات نماید، دوستدار موسى کاظم باشد؛ و هر کس دوست مى‏دارد خداوند را خندان و شادمان ملاقات کند، علىّ بن موسى الرّضا را دوست بدارد؛ و هر کس دوست دارد خداى را ملاقات کند در حالى که درجاتش بالا رفته و سیّئاتش به حسنات تبدیل گشته باشد، محمد جواد را همى دوست دارد؛ و هر کس دوست مى‏دارد که خداوند را ملاقات کند و از او به آسانى حساب کشد، علىّ هادى را دوستدار باشد؛ و هر کس دوست دارد خداوند را ملاقات نماید در حالى که از رستگاران باشد، دوستدار حسن عسگرى شود؛ و هر کس دوست مى‏دارد خداى را ملاقات کند در حالى که ایمانش کامل و اسلامش نیکو باشد، ولاى حجّت صاحب‏الزّمان منتظر را پیشه کند. اینان چراغ‏هاى تاریکى، و امامان هدایت، و نشانه‏هاى تقوى مى‏باشند. هر آن که آنان را دوست بدارد و ولایتشان را دارا شود، براى او از خداوند تعالى ضمانت بهشت کنم»V}بحارالانوار، ج 36، ص 296{V. مراد از تولّى هر یک از امامان(ع) اظهار محبّت قلبى همراه با اعمال بدنى و کارهاى پسندیده است، زیرا که ولایت قلبى نسبت به تمامى آن‏ها واجب است، و اظهار محبت نسبت به هر یک از ایشان، اثر به خصوصى دارد که در این حدیث بیان گردیده است. بدون تردید دعا در حق مولایمان صاحب الزمان(ع) و خواستن فرج و ظهور آن جناب از درگاه خداوند، اظهار محبّتى است که در دل‏ها نهفته، پس این اثر بر آن مترتّب مى‏گردد. امّا ریشه محبّت و دلدادگى به امام در معرفت ایشان نهفته است، هر چه معرفت خالص‏تر و عمیق‏تر باشد محبّت حاصله نیز شدیدتر و قوى‏تر خواهد بود. براى معرفت امام هم دلیل عقلى هست و هم دلیل نقلى؛ دلیل عقلى: علت‏هایى که براى ضرورت وجود پیامبر ذکر شده، همان علّت‏ها براى ضرورت وجود جانشین و وصى پیامبر نیز صادق است، تا مردم بعد از پیامبر، به جانشین او درشئون مختلف زندگى خود مراجعه کنند (همان گونه که به پیامبر مراجعه مى‏کردند) پس بر خداوند متعال واجب است که او را نصب نماید و بر مردم نیز واجب است آن امام را بشناسند، زیرا پیروى کردن بدون معرفت و شناخت امکان ندارد. دلیل نقلى: روایات بسیارى درباره لزوم شناخت امامان در حدّ تواتر، رسیده است. از جمله امام صادق(ع) درباره آیه مبارکه: A}و لله الاسماء الحُسنى فادعوهُ بها{A(V}اعراف، آیه‏ى 180: و براى خداوند نام‏هاى نیکى است، خدا را با آن بخوانید{V). فرمود: به خدا قسم ما آن اسماء حُسنااى هستیم که خداوند هیچ عملى را از بندگان نمى‏پذیرد، مگر با شناخت و معرفت ما(). یکى از راه‏هاى شنV}اصول کافى، ج 2، ص 249{V. اخت امام «درخواست معرفت امام عصر از خداوند عزّ و جل» است. دعاهاى مختلفى از معصومین رسیده است. از جمله بعد از نماز صبح، توصیه شده، دعاى عهد را بخوانید و شامگاهان زیارت «آل یس» را به صورت مداوم قرائت کنید، روزهاى جمعه و در اعیاد اسلامى دعاى ندبه را و… بعد از فرایض دعاى: H}اللهم عرّفنى نفسک فانّک ان لم تعرّفنى نفسک لم أعرف نبیّک، اللهمّ عرّفنى رَسولک، فانّک اِنْ لَمْ تُعرفنى رسولک لم اعرف حجتک، اللهم عرّفنى حجّتک، فانّک اِنْ لم تُعرفنى حجّتک ضَللتُ عن دینى{H(V}اصول کافى، ج 1، ص 337 و مفاتیج الجنان{V). را به صورت مداوم قرائت کنید. همزمان دل را از علایق و شوایق دیگر بشوئید، دل که از محبّت غیر شسته شد خود به خود محبّت اولیاى الهى از آن جریان باید، آن گاه که محبّت لبریز شد، هر روز به محبوب خود راغب‏تر و جاذب‏تر شود تا آنجا که واله و شیدایش گردد و مجنون‏وار، در فراغش سر از پا نشناسد. براى کسب اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به: 1. خورشید مغرب، علامه محمد رضا حکیمى 2. ترجمه‏ى مکیال المکارم 1 و 2، سید محمد تقى موسوى اصفهانى

دکمه بازگشت به بالا