چکار کنیم که همیشه حال دعا داشته باشیم؟
پرسش : چه کنیم تا همیشه حال دعا داشته باشیم؟
پاسخ : P}کى رفتهاى ز دل که تمنا کنم تو را؟{E}کى بودهاى نهفته که پیدا کنم تو را؟{P P}غایب نگشتهاى که شوم طالب حضور {E}پنهان نگشتهاى که هویدا کنم تو را{P V}(فروغى بسطامى) {V هر چیزى اندازهاى دارد، امّا براى دعا کردن اندازهاى مشخص نشده است و خداوند متعال درباره دعا توصیه به کثرت و زیادتى نموده است: A}«یا ایّها الذین آمنوا اذکُروا الله ذکرا کثیراً * و سبّحوه بکرهً و اصیلاً؛{A اى کسانى که ایمان آوردهاید، خدا را بسیار یاد کنید و بامداد و شامگاه به تسبیح او بپردازید»V}(احزاب، آیه 42).{V «ذکر کثیر»، تنها به تعداد و کمیت محدود نمىشود، بلکه «حال» و «کیفیت» ذکر را نیز دربرمىگیرد. زمان و مکان مناسب براى دعا موضوع مهمى است که در آیات قرآن کریم به روشنى بیان شده است. از جمله در آیه بالا وقتى به زمان بامداد و شامگاه تصریح شده، معلوم مىشود در این اوقات ارتباط با خداوند مؤثرتر و عمیقتر مىباشد و شاید اشاره به این نکته باشد که زمانى را به دعا و نیایش اختصاص دهید که ذهنتان از اندیشههاى گوناگون پاک باشد. خداوند عزیز خلوت شب را براى دعا کردن مناسبتر دانسته و به پیامبرش اینگونه سفارش مىنماید: A}انّ ناشئه اللّیل هى اشدّ وطأً و اَقومُ قیلاًM}{Aشب هنگام از بستر برخاستن، موافقت زبان در دل را افزایندهتر است و بیان سخن را استوار دارندهتر{M(V}مزمل، آیهى 6. یعنى ذکر خداوند در سخرگاهان آثار و فواید عظیمى دارد که یکى از آن آثار توفیق یافتن در طول روز مىباشد{V. ) آرى روزمرهگى و گرفتارىهاى گذراى روزانه مانع تمرکز انسانى مىشود، حال آن که شباهنگام، این گونه موانع، حضور ندارند و انسان بهتر مىتواند با محبوب خود، راز و نیاز کند. مطلب بعد آن است که کسى که به دست دعا به سوى معبود برمىکشد، باید بداند به میهمانى بزرگى مىرود و در برابر خالق هستى، قرار مىگیرد. از این رو لازم است تا تن و لباس خود را از هر گونه آلودگى بپیراید و آن را به زیبایىها بیاراید. این طهارت و پاکى تنها در طهارت ظاهرى نیست، بلکه مهمتر از آن، طهارت درونى و زدودن دل از رسوبات و دغدغههاى نفسانى است، هر قدر درون صافىتر تزکیه یافتهتر باشد اثر دعا و راز و نیاز عمیقتر و وسیعتر خواهد بود. سخن دیگر آن که ادب دعا اقتضا مىکند که داعى (دعا کننده) خداى خویش را با الفاظى درست بخواند و خطاهاى کلامى و بیانى خود را تصیحیح نماید و نیز در موارد مختلف و براى برآوردن نیازهاى گوناگون باید حتماً دعاى خاصّ خوانده شود تا کمکم توفیق حاصل شود و فرد به آنجا برسد که زبان حال او زبان دعا شود. یعنى باید به اندازه کافى شناختى از حقایق به دست آورد و به آن درجه از آگاهى دینى برسد که زبان دعا را خود بیافریند: P}هیچ آدابى و ترتیبى مجو {E}آن چه مىخواهد دل تنگت بگو{P V}(مثنوى، دفتر دوم، بیت 1787) {V اما داعى مىبایست پیوسته ادب را رعایت کند و از خداوند توفیق ادب در دعا را بخواهد: P}از خدا جوییم توفیق ادب {E}بى ادب محروم ماند از لطف رب{P و سخن پایانى آن که خداوند مهربان به داوود پیامبر فرمود: این پیام را به ساکنان زمین برسان که: A}اِنى حبیبُ من احبّنى، و جلیسُ من جالَسنى، و مونس مَن انَس بذکرىM}{Aمن دوستدار کسى هستم که مرا دوست بدارد، و همنشین کسى هستم که مرا دوست بدارد و انیس و مونس کسى هستم که به یاد من و نام من اُنس گرفته باشد{M(V}بحارالانوار، ج 70، ص 26{V). خدایا! تو فرمودى بندگان تو کسانىاند که در هر حال؛ نشسته، خوابیده، ایستاده تو را یاد مىکنند. من نیز تو را با اعضاء و جوارحم، با روح و معنایم، با گفتارم و با پندارم، با نیّتم و با عملم، با انجام واجبات و ترک محرّمات تو، با پیروى از تو از رسول تو، به پیروى از اهل بیت رسول تو،… مىخوانم، تو را به اسماء حُسنایت، مىخوانم. پس تو نیز خوانندهات را دریاب که خود فرمودى: A}فاذکُرونى أذکرکُمM}{Aیاد کنید مرا تا یاد کنم شما را{M(V}بقره، آیهى 152{V). خدایا توفیقم ده که پیوسته تو را بخوانم و بجویم و نیز توفیقم ده که حلاوت یادت را بچِشَم و بنوشم A}اَذقنى حلاوه ذکرک{A.