با وجود مشکلات شغل و مسکن چگونه می شود ازدواج کرد؟
پرسش : با توجه به مشکلات زیاد ازدواج، چگونه با توکل به خداوند می توان در این زمینه اقدام کرد؟
پاسخ : چون محور اصلى سؤال درباره ازدواج مىباشد، لذا در ابتداى سخن به موضوع مشکلات و موانع ازدواج اشاره مىکنیم: الف)جوان اولین مشکل را در امر ازدواج، مشکل امور مالى و اقتصادى مىداند. اگر زندگى ما براساس مبانى اسلام و فطرت انسانى استوار شود، این مشکل وجود خارجى نخواهد داشت، یا بسیار اندک خواهد بود. 1- خداوند و رهبران اسلام، در این باره نویدهاى امیدبخش فراوانى دادهاند که مىتوانند پشتوانههاى اطمینانبخشى براى جوانان باشند. براى نمونه خداوند مىفرماید: A}و انکحوا الایامى منکم… ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضلهM}؛{Aجوانان بدون همسر را همسر دهید… اگر فقیر باشند، خداوند با فضل و رحمت خود آنان را غنى و بىنیاز مىکند{M؛V}نور، آیه 32{V). این وعده و تضمین صریح و روشن خداوند است و چه تضمینى بالاتر از تضمین خدا؟! عموم کسانى را که ازدواج کردهاند ملاحظه کنید، اکثر ایشان قبل از ازدواج بهرهاى از خانه و ثروت نداشتهاند ولى بعد از ازدواج، خانهدار و متمکن شدهاند. 2- پیامبر اکرم(ص) که امین اسرار خداوند است درباره امدادهاى الهى به جوانان مجرد چنین مىفرمایند: H}زوجوا ایاماکم، فان الله یحسنُ لهم فى اخلاقهم و یوسع لهم فى ارزاقیهم و یزیدهم فى مرواتیهمM}{Hبىهمسرانتان را همسر دهید، زیرا خداوند در پرتو ازدواج اخلاق آنان را نیکو مىگرداند و رزق و توان مالى آنها را وسعت مىدهد و بر مروت و ارزشهاى انسانىشان مىافزاید{M؛V}نوادر الراوندى، ص 36{V). و باز آن حضرت مىفرمایند: H}من ترک التزویج مخافه العیله، فقد ساء ظنّه بالله، ان الله یقول «ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضلهM}{Hکسى که ازدواج را از ترس فقر ترک کند همانا به خداوند گمان بد برده است، زیرا خداوند مىفرماید: اگر فقیر باشند خداوند با فضل و رحمت خویش آنان را بىنیاز مىسازد{M؛V}وسائلالشیعه، ج 3، ص 5{V). در پرتو ازدواج، افقهاى جدیدى به روى انسان باز مىشود که پیش از ازدواج وجود نداشته، زیرا انسان در اثر ازدواج، احساس مسؤولیت بیشترى مىکند و خود را مسؤول اداره زندگى جدید و تأمین معاش و حفظ آبروى خانواده مىبیند، بنابراین تمام ابتکار و استعدادهاى نهفته و پنهان را به کار مىگیرد و از سوى دیگر فشارهاى جنسى، پریشانى، تنهایى و احساس حقارتها و کمبودها، در پرتو ازدواج و قرار گرفتن در کنار همسرى مهربان و همدم و دلسوز از بین مىرود و در نتیجه جان انسان شکوفا مىشود و شوق تکامل در او بالنده مىشود. بسیارى از جوانان در سایه ازدواج شخصیتى تازه پیدا مىکنند و سیرشان در تمام امور، سرعت بیشترى به خود گرفته است. – با ازدواج مىتوان از تسهیلات و مزایاى شغلى در مؤسسات و ادارات برخوردار شد. – در جامعه معمولاً براى متأهلها بیش از مجردها اعتبار و ارزش قائلند. – صندوقهاى قرضالحسنه مخصوص ازدواج و وامهاى بانکى براى این امر مهم در همه جاى میهن اسلامى تأسیس شده که مىتوان از اعتبارات این مؤسسهها برخوردار شد. – اگر تشریفات و خرجهاى اضافى در امر ازدواج کنار گذاشته شود و یا تعدیل شود ازدواج یکى از سهلترین امور زندگى خواهد بود. ب ) مشکل دیگرى که براى جوانان تحصیلکرده ساخته شده و واقعیت ندارد این است که جوان ازدواج را مانع ادامه تحصیلات علمى خود مىداند در حالى که این معضل با یک برنامهریزى حسابشده و عزم و اراده راستین برطرف مىشود و از ازدواج مىتوان نردبانى براى بالا رفتن و پیشرفت در تحصیلات علمى بهره جست. ج ) مشکل انتخاب همسر سومین مشکلى است که جوانان را رنج مىدهد و از اقدام به ازدواج باز مىدارد. این مشکل به عکس دو مشکل قبل، واقعى است و باید با دقت و آیندهنگرى در امر ازدواج این مانع را از سر راه برداشت. در این زمینه به معیارهاى انتخاب همسر که در کتابها و تحقیقات مختلف به آن اشاره شده است مراجعه نمایید. مانند کتاب: جوانان و انتخاب همسر، على اکبر مظاهرى. سخن پایانى ما درباره کسب موفقیت در امور است. P}همتم بدرقه راه کن اى طایر قدس{E}که دراز است ره مقصد و من نوسفرم{P؛V}(دیوان حافظ){v موفقیت در هر امرى از امور مربوط به دنیا و آخرت یک فرایند تجربى است که با آزمونهاى زیادى راهکارهاى آن مشخص شده است. شناخت و به کارگیرى این راهکارها موفقیت را در دسترس ما مىنهد و ناآگاهى ما نسبت به آنها، کامیابى را به کام مرگ مىکشاند. درک باورهاى درست و راهکارهاى شایسته، یکى از بنیادىترین شیوههاى دستیابى به پیروزى است. لذا به راهکارهاى موفقیت به طور اجمالى مىپردازیم: 1- شناخت و ارزیابى دقیق، درباره هدفى که در پى آنیم، امکانات و توانایىهایى که آن هدف نیاز دارد و شناسایى توانایىهایى که داریم، آفتها و موانع راه ما را در رسیدن به موفقیت بسیار کمک خواهد کرد. حضرت على(ع) مىفرمایند: H}العامل بالعلم کالسائر على الطریق الواضعM}{Hکسى که آگاهانه عمل مىکند، چونان کسى است که در راه آشکار ره مىسپرد{M؛V}غرر الحکم{V). 2- کار و تلاش، از عناصر دگرگون ساز، زندگىآفرین، پیشرفتآور و موفقیتپرداز است. دین مقدس اسلام از یک سو با تنبلى، بىکارى و کمکارى به ستیز برخاسته است واز سوى دیگر مردم را به کار فرا مىخواند. P}ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست{E}عاشقى شیوه رندان بلاکش باشد{V}P(حافظ){v قرآن شریف مىفرماید: A}و ان لیس الانسان الا ما سعىM}{Aو این که براى انسان بهرهاى جز تلاش او نیست{M؛V}نجم، آیه 39{V). زندگى بزرگان را اگر مرور کنیم، کار و تلاش بىوقفه را جزء لاینفک شخصیت ایشان خواهیم یافت. 3- پشتکار، استمرار، استقامت و شکیبایى، گذر از سنگلاخها، آب کردن کوههاى یخ و زدودن دلزدگى پایههاى موفقیت در کلیه امور مخصوصا در امر خطیر ازدواج است. چنان که امیر بیان على(ع) مىفرماید: «صبر پیشه، پیروزى را از دست نمىدهد، گرچه زمان بر او بگذرد»(V}نهجالبلاغه، فیضالاسلام، ص 1163{V). 4- نظم و برنامه، داشتن ساز و کار صحیح و اجراى منظم آن و تدبیر و مدیریت پویا، از دیگر عوامل رهیافت به دنیاى موفقیتهاست. آخرین وصیت امیرالمؤمنین(ع) به فرزندان خود و خاندانش و به همه مردم تقواپیشگى و رعایت نظم است(V}نهجالبلاغه، نامه 47{V). 5- عوامل معنوى از قبیل تکیه بر تقوا و دانش، ایمان، اخلاص، توکل، توسل، نیایش، مهمترین نقش را در کسب موفقیت ایفا مىکند. هستى برابر با مادیات نیست. این جهان مادىبخش اندکى از هستى است زندگى فردى و اجتماعى همانگونه که تحت تأثیر کنشها و واکنشهاى مادى است به شدت در قلمرو کنشها و واکنشهاى معنوى نیز هست. وقتى عوامل مادى در هر موضوع فراهم شد، پارهاى مسائل باطنى از قبیل دل واپسى و اضطراب، بیم و امید، توهم، امل و آرزو و… ظهور مىکند براى این که فرد بتواند از این مشکلات رهایى یابد توجه به عوامل معنوى راهگشا مىباشد. P}هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ {E}از یُمن دعاى شب و ورد سحرى بود{P سعدى نیز فرموده است: P}بخت و دولت به کاردانى نیست{E}جز به تأیید آسمانى نیست{P و در روایت نیز آمده است: H}من ا حب ان یکون اقوى الناس فلیتوکل على اللّهM}{Hهر که مىخواهد توانمندترین مردم باشد، باید بر خدا توکل کند{M؛V}بحارالانوار، ج 71، ص 151{V). P}تو با خداى خود انداز کار و دل خوشدار{E}که رحم اگر نکند مدعى به خدا نکند{P