چرا در میان حیوانات خوک و سگ نجس است؟
پرسش : چرا در میان حیوانات، فقط خوک و سگ نجس هستند؟
پاسخ : قبل از بیان حکمت نجاست سگ و خوک، به شناخت مفهوم «نجس» مىپردازیم: در اصطلاح فقهى، نجس به آن چیزى مىگویند که یا از لحاظ ظاهرى و مادّى آنچنان پلید، زیان بار و خطرساز است؛ و یا از لحاظ باطنى و روحى داراى شقاوت، پلیدى و خباثت مىباشد؛ و یا این که در بردارندهى هر دو بُعد یاد شده است. به حدّى که حتى وجود یکى از ابعاد یاد شده، در لزوم اجتناب و پرهیز داشتن از آنها کافى است. سگ و خوک نیز هم از لحاظ ظاهرى و هم از لحاظ باطنى و روحى، خطرساز و ضررآفریناند و اجتناب از آنها ضرورى است و دربردارندهى نوعى پلیدى و در نتیجه «نجاست»اند. وجودِ «تریشینوزیس»، براى بیمارىهاى انگلى، کرمها و داشتن بستر مناسب براى انتقال میکروبها در بدن سگ و خوک به انسان همگى موجب اتّخاذ تدابیر بهداشتى و محدودیّتهاى سنگین در مورد این جانداران شده. البتّه شاید ادّعا شود که اگر محیطى فراهم آید که ما یقین کنیم دیگر این میکروب در وجود چند مورد محدود از سگ و خوکها وجود نداشته یا به حدّاقل برسند، آیا باز هم حکم به نجاست آنها ادامه خواهد داشت؟ در پاسخ گفته مىشود: 1. این ادّعا شامل آن دسته از میکروبهایى مىشود که شناخته شدهاند و نمىتوان ادعا نمود که گندزدایى کامل در مورد تمام میکروبها صورت گرفته. به عبارتى: شما حتى اگر بتوانید واکسنى تهیه کنید که بشر و زندگى طبیعى او را در برابر تمام سگ و خوکها سالم و بهداشتى نگهدارد، این واکسن فقط در مقابل میکروبهاى موجود و شناخته شده کارساز است و شامل میکروبهاى ناشناخته و بلکه به وجود نیامده نخواهد بود. 2. روش پذیرفته شده در قانونگذارىهاى عقلاء جهان آن است که در قوانین، همواره حالات و موقعیّتهاى اکثریّتى مدّ نظر بوده و چنانچه فرد یا افرادى به عللى جزء استثناءها باشند، باز خدشهاى در عمومیّت قانون ایجاد نمىشود و آن موارد نیز باید تابع قانون باشند. روى این جهات، حفظ مصالح عمومى ایجاب مىکند که همهى افراد و موضوعات، مشمول یک قانون باشند و وحدت رویهى قانونى حفظ شود. 3. سلامتى فرد و اجتماع آن چنان اهمیت دارد که حتى وجود احتمال ضرر و لزوم دفع آن نیز قابل توجه است. یعنى با در نظر گرفتن تمام تلاشها باز هم احتمال مىرود که شاید بستر براى ایجاد ضرر فراهم باشد، پس اجتناب ضرورى است. 4. ضررها فقط محدود به بهداشت ظاهرى نبوده و توجه به آسیبهاى روحى و معنوى نیز ضرورى است. و این جنبه نیز در حکم به حرمت و نجاست مهم است. از این رو، خوک از یک سو به علت تغذیه نامناسب و حتى استفاده از فضولات و از سوى دیگر به علت بىمبالاتى در رعایت جفتگیرى به عنوان حیوان «بىغیرت» مشهور است و تغذیه از گوشت آن و همزیستى براى پرورش آن، چه بسا موجب انتقال این روحیات در آدمى شود. درباره سگ نیز اگر چه وفادارى آن در دفاع و شکار مورد توجه است و سگ را ارزشمند مىکند، اما همزیستى با سگ و ورود آن به محیط داخلى خانه آسیبهاى گوناگون بهداشتى و روانى را در پى دارد. لذا در روایات همزیستى با سگ بسیار نکوهش شده است و حضور آن مانع نزول فرشتگان دانسته شده است.