چرا خداوند نعمت هایش را به همه بصورت یکسان نمی دهد؟
پرسش : چرا خداوند عده ای را خوشبخت کرده و به وصال می رساند؟
پاسخ : افراد بشر هم از نظر استعداد و هم از نظر شرایط اقتصادى و سیاسى در وضعیتهاى مختلفى قرار دارند. این تفاوت به دلیل اهداف و فلسفه خاصى است که بر جریان آفرینش انسان حاکم است. شما دنیایى را فرض کنید که همه انسانهاى موجود در آن از نظر شرایط فکرى، اقتصادى و… یکسان بودند و هیچ تفاوت و تغییرى نیز در آن حاصل نبود، آن گاه شکل زندگى و حیات اجتماعى به چه صورتى در مىآمد؟ آیا در این صورت کارخانهاى به گردش در مىآمد و زمینى کاشته مىشد؟ مسلما نه! چرا که کسى به کس دیگر نیازى ندارد و همه یکسان فرض شدهاند. هم چنین هیچ تحرّکى در آنان مشاهده نمىشد؛ چون هیچ کس از دیگرى عقب نیست تا بخواهد به او برسد. مىبینیم که نظام انسانى در این طبیعت، بنا به سلسله علل و اهداف آفرینش، به گونهاى خاص تنظیم شده است. لذا روزى روم و ایران دو ابر قدرت جهان و منبع ثروت و قدرت بودند و روز دیگر اروپا چنین مىشود و سپس رو به زوال مىگذارد. تمدّنها، قدرتها و … به وجود مىآیند و با درگیر شدن با شرایط خاصى، متلاشى شده و از بین مىروند و از خاکستر آنها تمدّن جدیدى پا به عرصه وجود مىگذارد. فلسفه همه این حرکتها، در تفاوتها و اختلافهاست؛ چنان که قرآن مىفرماید: «و من آیاته خلق السماوات والارض و اختلاف A}السنتکم والوانکم{A؛ از آیات او آفرینش آسمانها و زمین و اختلاف زبانها و رنگهاى شماست»، V}(روم، آیه 22).{V اگر از زاویهاى دیگر به بحث نگاه کنیم، خواهیم دید که بسیارى از ارزشها در پرتو همین اختلافات شکل مىگیرد. عدالت وقتى معنا پیدا مىکند که ظلمى نیز مشهود و ملموس باشد و عدالتخواه نیز وقتى منصور است که ستمگرى در کار باشد. در تقابل فقر و غنا نیز همین نکات وجود دارد. بسیارى از احساسات عمیق و ارزشمند انسانى در این تقابلها شکل مىگیرد. کتاب بینوایان که حاکى از احساسات متعالى درباره پدیده فقر است، از کجا نشأت گرفته است؟ نکته دیگر در این باب آن است که تکالیف خداوند و بازخواست او از بندگان در قیامت، متناسب با امکاناتى است که در اختیار آنان قرار دارد. حساب و بازخواست از اغنیا در قیامت و نیز مسؤولیت آنان در دنیا، با حساب فقرا و مسؤولیتشان برابر نیست. بنابراین روزى عدالت به طور کامل برقرار خواهد شد، اگر چه در دنیا و بر حسب ظاهر تفاوتها به چشم بیایند. مسأله مهم دیگر، امتحان نمودن اقشار مختلف مردم است که فقیر و غنى به فقر و غنایشان مورد امتحان قرار گیرند. براى آگاهى بیشتر ر.ک: 1- عدل الهى، شهید مطهرى 2- حکمت عبادات، آیتالله جوادى آملى با شناخت در موضوع ملاکهاى خوشبختى بهتر مىتوانیم قضاوت کنیم که چه کسى خوشبخت است. پس از برخوردارى مردم مرعوب نشوید، راه رسیدن به بهرههاى مادى و معنوى براى همه گشوده است هر کس آن توان را دارد که با استعداد و شرایط خود به مطلوب برسد پس قدمى از سر صدق و اراده راستین بردارید و تا رسیدن به مقصود از پا ننشیند و دائما از خداوند و اهل بیت استمداد جویید تا از زمره نیکبختان دنیا و آخرت باشید.