علت دو برابر شدن دیه در ماه های حرام
پرسش : علت دو برابر شدن دیه در ماه های حرام چیست؟
پاسخ : نظر به این که در موضوع مضاعف شدن دیه در ماههاى حرام، عمدتاً نظر به این است که تناسب زمان با تغییرش در دیه شناخته شود، مقدمات زیر شایان توجه مىباشد: الف) حکمِ قتل در ماه حرام: طبق تصریح روایات و فتاوى فقهاء، کسى که در ماه حرام مرتکب قتل شود، موظف است تمام مقدار دیه که در سایر ماهها پرداخت مىشود را بدهد و به اضافه، مقدار (یک سوم) نیز بر آن مقدار بیفزاید و همچنین دو ماه پى در پى از ماههاى حرام را روزه بگیرد (دیه، مرکب از سه بخش مىشود)V}ر.ک: وسائل الشیعه، ج 19، ابواب دیهالنفس، باب 3، ص 149، ح 1 و 2. در جواهر الکلام آمده: گذشته از روایاتِ متواتر و فروانى که گزارش شده، اجماع نیز وجود دارد. همان، کتاب الدیات، فى اقسام القتل و مقادیر الدیات{V . ب) منظور از ماه حرام چیست؟ اصطلاح «ماه حرام» بر چهار ماهى اطلاق مىشود که از دیرباز احترام و اهمیّت زیادى داشته که عبارتند از ماههاى ذىقعده، ذىحجه، محرم و رجبV}ر.ک: تفسیر نمونه، آیهالله مکارم، ج 7، ص 406{V. ج) دلیل حکم دیه ماه حرام؟ نظر به این که فقهاء و علماء در حرام و حلالهاى شرعى، به ادلّهى قرآنى و روایى استناد کرده و بر اساس این دو منبع به اظهار نظر و کارشناسى مىپردازند، به برخى ادلّه و مستندات فقهى آنان مىپردازیم: 1ـ مستندات قرآنى: در چهار آیهى قران کریم این مفهوم مشترک مورد تأکید قرار گرفته که چهار ماهاند که بسیار مهماند و: ـ در این چهار ماه جنگ نکنید، امّا اگر به شما تعدّى شد، حق مقابله به مثل برایتان محفوظ استV}بقره، آیهى 194{V. ـ حرمت و پاسداشتِ این چهار ماه را با حلال دانستن خشونت و جنگ از بین نبریدV}مائده، آیهى 2{V. ـ اساسِ احترام و عظمت این چهار ماه، منشأ الهى داشته و از ارادهى او برخاستهV}مائده، آیهى 97{V. ـ اگر مراعات توصیههایى که گفته شد را نکنید، در واقع به خودتان ظلم کردهایدV}توبه، آیهى 36{V. صرف نظر از سایر مفاهیمى که در این آیات وجود دارد (و ما در بحث «حکمتها» خواهیم گفت) منظور واقعى این آیات، آن است که بشر را متوجه حرمت و عظمتِ زمان (در قالب این چند ماه) کرده و به او بگویند که فایدهى این ارجگذارىها، به خودت برمىگردد و «هر چه کنى به خود کنى؛ گر همه نیک و بد کنى». نهایتاً این که همچنان که حفظ حریمها شایستهى قدردانى و ثواب است؛ طغیانگرىها و هنجارشکنىها هم، مجازات در پى دارد. 2ـ مستند روایى: در برخى کتب فقهى شیعه آمده: «روایات زیادى که دلالت بر مضاعف شدن و تشدید گشتنِ حکم دیهى قتل در ماههاى حرام دارند، وجود دارد»V}مسالک الافهام، شهید ثانى(ره)، «انَّ به نصوصاً کثیره»{V. و تعداى از این احادیث در کتاب «وسائلالشیعه، ج 19» ذکر شده که با کنار هم قرار گرفتن این پنج روایت حکمِ ذکر شده به دست مىآید. حکمتها: اینک با توجه به تذکرات و خاطرداشتهاى پیشین، به بیان حکمتها و چند و چونهاى حکم مىپردازیم: توجیه حکمت 1. ارادهى انسان بر کردارهایش اثر مىگذارد؛ و خود اراده نیز از ذهنیّتها تبعیت کرده و اثرپذیرى مىکند. وقتى این تفکر در جامعه حاکم باشد که قتل، حرام بوده و مستحقّ مجازات (دیه) است، دیگر به این زودىها، حریم خون و حیاتِ انسانها خدشهدار نشده و اکثریت درصددند تا با خویشتندارى، دست خود را به خونِ به ناحق ریختهى مسلمانى آلوده نکنند. حال اگر این ذهنیت و تفکّر شدّت بیشترى یافته و دریابد که در بعضى زمانها (مثل چهار ماه حرام) و در برخى مکانها (مکّه)، این مجازات، غلظت مىیابد، خود به خود ارادهها بیشتر در کنترل درآمده و سعى مضاعفى در حفظِ خونسردى و بخشش و رعایت احتیاط مىکنند. نتیجه این که: شدّت حکم دیه در ماههاى حرام، موجب تشدید مراقبتهاى روانى شده و با ایجدا تعادل ذهنى – روانى، تعادلِ کردارى و اتخاذ تدابیر امنیّتى، قوّت یافته و عملاً آمار قتل و جنایت و دعوا و بىاحتیاطى کاهش مىیابد. به تعبیرى، حکم دیه، به اهرمى بازدارنده در برابر غضب، خطا و هنجارشکنىها تبدیل شده. در سورهى مائده آیهى 2، پس از امر به محترم شمردنِ ماههاى حرام و نشکستن حرمت آن و حلال شمردنِ اقداماتِ فاقد وجاهت و تناسب با این ماه، چنین آمده: «مواظب باشید تا به زنده کردنِ ذهنیّتهاى منفى (و هر چند واقعیّتدار) زمینههاى سوق به تعدّى و انتقام پدید نیاید! و شما به جاى این که دست به هم بدهید تا از همدیگر انتقام بگیرید، باید دست اتّحاد در راه نیکىها و تقوا به یکدیگر بدهید نه این که به پشتیبانى از هم، آن هم به قصدِ همکارىهاى شرارت بار و دردسرساز بپردازید»V}این ترجمه توضیحى را با کمک تفسیر نمونه، ج 4، ص 250، شرح و عبارتپردازى کردهایم{V. آن چه در این آیه، جالب توجه فزونتر است، این که: ـ نتیجهى آرامشبخشى که در آخر آیه به دست آمده، نتیجهى رعایت یک سیاست کلّى است؛ سیاستِ «حفظِ شعائر الهى و احترامِ ماههاى حرام» و اینجاست که به خوبى مىفهمیم که واقعاً حرمت ماههاى حرام چقدر در بازدارندگى و خویشتندارى مؤثر است و این تفکر حفظِ حریمها و مرزها، به حفظِ کردارها و «اهرم بازدارنده» تبدیل شده. ـ اسلام به جهت پایدار نگهداشتن این حرمت و احترام، آن را به موضوع دیهى قتلها تعمیم داده تا ضمن حفظِ جان انسانها از قتلهاى عمد، شبه عمد و خطا، به نتایج آرامشبخش حفظِ شعائر الهى و حرمت ماههاى حرام، فضاى عملکرد بیشترى بدهد. ـ در آخر همین آیه، آمده: A}واتقوالله انَّ الله شدید العقاب{A با رعایت حرمتها و حریمهاى خواسته شده به حفظِ تقواى عملى بکوشید و بدانید در غیر این صورت عقاب خواهید شد و عِقاب خدا هم شدید است. و شاید، شدید شدن دیهى این ماهها، هشدار عینى و نمونهى مجسّم عقاب خدا در دنیاى کوچک است چه رسد به آخرت؟! توجیه حکمت 2. یادآورى حرمت و احترامِ زمان (چهار ماه حرام) و توصیه به عدم جنگطلبى و استمرار به جنگ و در نهایت، تهدید به مضاعف شدنِ مجازات دنیوى (دیه) و اخروىِ قتل در این مناسبتها، بسترسازى براى آتشبس در برابر جنگهاى بینالمللى و درگیرىهاى داخلى و بین افراد است. به بیان دیگر، ساز و کار یاد شده، تاکتیک اسلام براى دعوت به آرامش و صلح در سطح کلان (بین کشورها) و خُرد (میان مردم و خردهفرهنگها) است و صد البتّه، مضاعف شدنِ دیه، افزایش تضمین اجرایى این تاکتیک از طریق راهبردهاى مالى است. شاهد این توجیه و حکمت، نکاتى از این قبیل است(گذشته از روایاتى که بیانگر مقدار مضاعف دیهاند): ـ در سورهى بقره، آیهى 194، تنها صورتى که مقابله به مثل جایز است را پیش دستى دشمن و یا متجاوز به تعدّى دانسته و در سایر شرایط، اجازهى جنگ یا برخورد فیزیکى (که چه بسا به قتل بینجامد) را نداده، مگر از بابِ دفع تجاوزات و دفاع از خود، آن هم به شرط حفظِ همانندى در برخورد و قصاص (مثل همان تعدّى باشد)؛ و این نیست مگر به خاطر حرمت ویژه داشتن «الشهرالحرام»V}به لفظِ «حرام» و تناسبش با حرمت توجه کنید{V. ـ در همان آیه، وعده این داده شده که اگر این ضوابط را حفظ کنید به تقوا مجهّز خواهید شد. تقوا از مادهى «وقایه» به معناى آرامش و به دور از التهاب است. از این رو تعهّد داده شده که با رعایت مفادّ آیه (که همگى حکمت و راهکار است) به آرامش و آسایش (که مصلحت و موافق با مفهوم تقواست) دست خواهید یافت. توجیه حکمت 3. ارج گذارى به حرمت ماههاى حرام و اتّخاذ مکانیزم حقوقى – مالى ویژه، تلاشى است جهتِ پاسداشتِ آداب و رسوم صحیحى که ریشه در وحى داشته، و در بین مردم جامعه به فرهنگ نهادینه شده تبدیل گشته. پیام آیهى 36 توبه در خصوص حکمت فوق: تعدادِ ماههاى سال طبق آن چه خداوند در کتاب آفرینش و شرایع الهى مقرر فرموده، دوازده ماه است؛ که از این تعداد، چهار ماه حرمتى ویژه دارند و دارندهى عنوان «ماه حرام»اند. از این رو، با پرهیز از ظلم و ستم به خود، احترامِ این آئین مقدّس و پابرجا (=اشاره به حرمت ماههاى حرام) را حفظ کنید! در غیر این صورت، با قَلَمِ ظلم، سرنوشتى ناگوار براى خودتان تقدیر نمودهاید! جالب است بدانید: «بعضى از مفسّران، تحریم جنگ در این چهار ماه را از زمان حضرتِ ابراهیم(ع) مىدانند؛ چنان که در عصر جاهلیّت عرب، نیز این حرمت به عنوان یک سنّت به قوّت خود باقى بود. هر چند آنها طبقِ امیال و هوسهاى خود، گاهى جاى این ماهها را تغییر مىدادند، ولى در اسلام این حکم همواره ثابت و لایتغبر است و از پارهاى روایات V}ر.ک: تفسیر برهان، ج 2، ص 122{V. استفاده مىشود که تحریم جنگ در این چهار ماه، علاوه بر آئین حضرت ابراهیم(ع) در آئین یهود، مسیح و سایر آئینهاى آسمانى نیز بوده است و جملهى A}ذلک الدّین القیّم{Aکه در همین آیه آمده) مىتواند اشارهاى باشد به ثابت بودنِ این قانون در همهى آئینهاى توحیدى» V}تفسیر نمونه، آیهالله مکارم، ج 7، ص 405{V. به این ترتیب، روشن مىشود که: ـ پیشبینى افزایش دیهى قتلها، راهکارى است جهت حفظِ سنتهاى حسنه و مصلحت آفرین. ـ قداست آن چه ریشهاى الهى دارد، نباید به هر بهانه (هر چند خطائى) مخدوش شود، از این رو وقوع قتل در این ماههاى واجد قداست، نوعى ضربه زدن به قداست بوده که هزینهاى برابر با ازدیاد رقم دیه و دو ماه روزهدارى آن هم در دو ماه متوالى از ماههاى حرام برمى دارد. توجیه حکمت 4. اختصاص دادنِ ماههاى حرام به ویژگى «حرمت و عظمت»، فرصتى است جهت ساماندهى روانى – اجتماعى جامعه، توضیح این که: در سورهى مائده، آیهى 97، یکى از نعمتهاى برتر الهى که بندگان مدیون آنند، نعمت کعبه معرّفى شده و چنین آمده: «خداوند، کعبه را، خانهاى داراى حرمت و عظمت و مایهى قوامِ امر مردم و مرکزى براى اجتماع دلها قرار داده؛ چندان که مىتوانند بسیارى از نابسامانىهاى خود را سامان بخشند و کاخ سعادت خود را بر پایهى آن استوار سازند. نکتهى مهم، تعبیر پرمحتواى «قیاماً للنّاس» است که در بردارندهى مفهومى وسیع براى کعبه است. این مفهوم که مسلمانان، مىتوانند در پناه این خانه و حرمتِ سازندهاش، همهى کارهاى خود را سامان ببخشند»V}ترجمهى مشروحى از آیهى 97 سورهى مائده با کمک تفسیر نمونه، ج 7، ص 89{V. آن چه در این آیه، مورد نظر ماست این که: خداوند در کنار معرفى کعبه و بیت الله الحرام، به عنوان وسیلهى ساماندهى و حفظِ قوام و موجودیّت مردم (للنّاس)، ماههاى حرام را نیز شامل همین اثرات دانسته و تمامِ اثراتى که براى قیام و قوامِ جامعه از کعبه ناشی مىشود را براى شهرالحرام هم معرّفى کرده A}جَعَلَ اللهُ الکعبهَ البیت الحرام قیاماً للناس و الشّهر الحرام{A. د) جمعبندى بحث: قداست این ماهها، موجب حفظ و حراست از موجودیت مردم و بقاىِ سالمِ زندگى آنها وسیلهاى براى زدودن دلهرهها و رسیدن به آرامش هاست؛ و صد البته، اقداماتِ مالى و افزایش دیهى این ماهها، نشانى است از جدیّت خدا در برابر کسانى که حرمت و قداست این ماهها را حفظ نکردهاند.