مشکل عدم تمرکز حواس
پرسش : چگونه می توان تمرکز حواس داشت و آن را تقویت کرد؟
پاسخ : مشکل مطرح شده «عدم تمرکز حواس» موضوعى است که بسیارى از دانشجویان از آن رنج مىبرند و دلایل مختلف و متعددى مىتواند داشته باشد. همان طور که خود مىدانید تمرکز حواس در هر کارى از جمله مطالعه ودرس خواندن از ضروریات قطعى است. تمرکز حواس حالتى ذهنى و روانى است که در آن حالت تمام قواى حسى، روانى و فکرى انسان روى موضوع خاصى متمرکز مىشود و تضمین کننده امر یادگیرى و انجام صحیح کارها و رهاییدن از خطرات احتمالى است. به هر حال در یک جمعبندى کلى مىتوان گفت اکثر افراد به دلایل عمده زیر با عدم تمرکز فکر و حواس مواجه مىشوند: 1- کسانى که خود را به انجام کار یا مطالعه درسى مجبور مىکنند که تمایل درونى چندانى به آن ندارند که در این صورت تمام قواى ذهنى و روانىشان به طور خودکار از آن موضوع پرت مىشوند و دچار حواسپرستى مىشوند. چنین افرادى ممکن است مدتها با بىعلاقهگى کارهایى انجام مىدهند یا به دنبال درس یا رشته تحصیلى خاصى تلاشهایى صورت مىگیرد و به عبارت دیگر خود را مجبور به انجام آن کار یا مطالعه مىبینند. 2- فشارهاى روانى نیز از عوامل عمده تشتت فکرى است. بیشتر افراد زمانى که با مسألهاى مواجه مىشوند اگر معتقد باشند زمان کافى براى حل آن ندارند و یا توانایى حل مسأله و کسب توفیق را در خود نبینند دچار نگرانى و اضطراب مىشوند و در نتیجه این نگرانىها، ترس از شکست، افکار منفى عدم اعتماد به نفس و خیالبافىهاى منفىگرایانه توان عمل و ابتکار و خلاقیت را از شخص سلب مىکند و به جاى این که روى موضوع خاص تمرکز کنند، بر ترس و احتمال شکست خود تمرکز مىکند و یأس و ناامیدى بر او چیره شده و موجب حواسپرتى مىشود. 3- گاهى نیز برخى حوادث و اتفاقات که فضاى روانى فرد را دچار اختلال مىکند (نظیر آنچه در زندگى شخصى، تحصیلى، خانوادگى، اجتماعى و اقتصادى و… رخ مىدهد) امکان تمرکز حواس را از بین مىبرد. 4- گاهى عدم رعایت بهداشت مطالعه و اصول و قوانین آن و بهره نگرفتن از روش مناسب مطالعه باعث خستگى جسمى و روانى شده و آمادگى روانى لازم براى مطالعه و درس خواندن از بین رفته و احساس بىعلاقهگى و به دنبال آن عدم تمرکز حواس بر او مستولى مىشود. 5- تکثر و تعدد فعالیتهاى فرد مخصوصا اگر در توان انسان نباشد باعث عدم تمرکز حواس مىشود. T{راههاى مقابله با عوامل حواسپرتى:}T روشن است براى مقابله با هر یک از عوامل فوق که هر کدام به گونهاى مانع تمرکز حواس مىشود، باید به راهکار خاص و مناسب با آن توجه نمود. در عین حال نکات زیر مىتواند به عنوان راهکارهاى کلى مؤثر واقع شود که امیدواریم با عمل کردن بر آنها به نتیجه مطلوب و ثمربخش آن دست یابید: 1- در ابتدا و قبل از هر چیز براى تمام فعالیتهاى درسى و غیردرسى برنامهریزى کنید. اوقات شبانهروز را در یک جدول زمانبندى شده از هنگام بیدارى تا موقع خواب یادداشت نموده و براى هر کارى، زمان خاصى و مناسب آن را معین نمایید و سعى کنید طبق همان برنامه تنظیم شده به انجام همان فعالیت مشخص (کلاس، مطالعه، استراحت، عبادت، ورزش و…) بپردازید. حتى زمان معین و مشخصى را در طول روز براى اندیشیدن درباره موضوعات مختلف با تخیلات و افکار مزاحم اختصاص دهید. این کار حداقل 2 فایده مهم دارد: الف) نظم و انضباط در تمام فعالیتها حتى در اندیشهها و افکارتان راه پیدا مىکند که خود بسیار ارزشمند است. ب ) اگر افکار مزاحم در غیر زمان معین به سراغتان آمد و باعث حواسپرتى شما مىشود مىتوانید به خود وعده بدهید که زمان اندیشیدن در این باره فلان زمان خاص و معین شده است و بدینوسیله از آن عامل مزاحم نجات پیدا کرد. تأکید مىکنیم براى هر کار و فعالیتى وقت مشخص معین گردد و در آن وقت به هیچ امرى غیر از آن کار نپردازید. 2- اصول و قوانین لازم براى یک مطالعه سودمند را بشناسید و آن را به دقت رعایت فرمایند ما نیز در اینجا به چند مورد اشاره مىکنیم: الف) با مد نظر قرار دادن هدف خود از مطالعه و درس خواندن احساس نیاز به مطالعه را در خودتان شعلهور سازید. ب ) به هنگام مطالعه یا حضور در کلاس از افکار ناامیدکننده کسل کننده و غیرمنطقى بپرهیزید و همواره امید و قدرت و توانایى را در ذهن خود حفظ کنید. ج ) همیشه براى مطالعه یا سر کلاس، کاغذ و قلمى داشته باشید و نتبردارى کنید یا خلاصهاى از مطالب را یادداشت کنید تا در فضاى روانى درس و مطالعه قرار داشته باشید نه این که به دنبال افکار و ذهنیات خود باشید. د ) با پیشمطالعه وارد کلاس شوید و پرسشهایى که درباره درس به ذهنتان مىرسد بلافاصله از استاد بپرسید و به خود اجازه ندهید سؤال مطرح شده، ذهنتان را به خود مشغول نموده و به تدریج از فضاى روانى کلاس خارج شوید. با این روش ساده مىتوانید فرایند تدریجى و محتواى درسى کلاس را پىگیرى کرده و خود را در فضاى درسى یا مطالعه قرار دهید. ه ) زمان و مکان مطالعه باید از نظر فیزیکى و روانى از شرایط مناسب برخوردار باشد و هرگونه عاملى را که مىتواند باعث حواسپرتى شود (نظیر سر و صداها، سرما و گرما، نور کم یا خیلى شدید و…) از محیط مطالعه خود حذف کنید. 3- در صورتى که تعدد کارها و فعالیتهاى غیردرسى باعث عدم تمرکز مىشود آنها را به حداقل ممکن برسانید و به خود بگویید در این دوره و زمان مهمترین وظیفه و کار من مطالعه و درسخواندن و ارتقاء سطح علمى است و فعالیتهاى جانبى متعدد مزاحم وظیفه اصلى من است و با آنها خداحافظى کنید. 4- اگر مشکلات شخصى، اجتماعى، خانوادگى و… یا آنچه شما آن را یک شکست عاطفى نامیدید، باعث عدم تمرکز حواستان مىشود، بدانید که: الف) زندگى فردى هیچکس خالى از مشکل نیست و ذهن هیچ فردى خالى محض نیست و از طرف دیگر با صرف فکر کردن و مشغولیت ذهنى درباره چنین مشکلاتى، هیچ دردى دوا نخواهد شد پس به خود تلقین کنید که هنگام درس یا مطالعه ذهن خود را از آن مسایل برهانید. ب ) به هنگام مزاحمت آن افکار به خود قول بدهید در این باره خواهم اندیشید (و زمانى را براى این کار در شبانهروز اختصاص دهید). ج ) در صورت امکان به اتفاق یکى از دوستان خود مطالعه کنید و یا مباحثه کنید. 5- در صورتى که موضوع یا موضوعات خاص و محدودى باعث حواسپرتىتان شده به دنبال راه حل مناسب آن باشید چرا که آن موضوع خاص در حکم علت عدم تمرکز حواس شماست. پس براى مقابله با آن باید ابتدا علت و عامل اصلى را شناسایى کرده و در پى حذف یا تقلیل آن برآمد ولى اگر موضوعات متعدد مختلف باعث حواسپرتى مىشود به نکات چهارگانه فوق توجه فرمایید.