فلسفه حرمت ازدواج با خواهر کسی که لواط شده
پرسش : فلسفه حرمت ازدواج با خواهر لواط شده چیست , آیا توبه واقعی کفایت نمی کند؟
پاسخ : باید توجه داشت که همه احکام الهى براساس مصالح و مفاسدى است که در متعلقات آنها هست و هر کدام فلسفه خاصى دارد (گرچه بیشتر آنها براى ما روشن نشده است). البته ممکن است از نظر پزشکى و بهداشتى هم اینگونه ازدواجها عواقبى داشته باشد که باید از متخصصان در علوم پزشکى سؤال شود، لکن مدرک و دلیل احکام الهى مسائل پزشکى و بهداشتى نیست؛ بلکه تابع آیات و روایات است و چه بسا فلسفهاى فرابهداشتى و فراپزشکى داشته باشد. لواط از گناهان بزرگ است. شخصى که مرتکب این عمل شنیع مىشود، از نظر خدا و رسول او و ملائکه مورد لعنت واقع مىشود و اگر در حال بلوغ و یا اختیار، اراده و عقل مرتکب این عمل شده باشد و بدون توبه واقعى مرده باشد، عذاب او شدید خواهد بود. پیامبر اکرم(ص) مىفرماید: «وقتى که لواط کننده در قبر نهاده شد بیشتر از سه روز باقى نمىماند و خداوند او را میان قوم هلاک شده لوط پرتاب مىکند و روز قیامت هم با آن قوم ستمکار محشور مىشود» ، V}(میزانالحکمه، ج 11، ص 5369){V. حال اگر هر دو یا یکى بالغ بوده و عمل لواط در نزد حاکم شرع یا با اقرار و یا شهادت شهود، ثابت شود، باید حد شرعى بر او جارى گردد و حد آن به یکى از چند صورت است: الف) کشتن با شمشیر و امثال آن، ب ) سوزاندن، ج ) دست و پاى او را بسته و از کوه پرتاب کنند، د ) سنگسار کردن، ه ) خراب کردن دیوار بر روى او. البته هر کدام را حاکم صلاح بداند، اجرا مىکند و این در صورتى است که دخول محقق شده باشد. اما اگر دخول نکرده باشد، حد آن صد ضربه شلاق است. حال اگر قبل از شهادتِ شهود توبه کند، حد ساقط مىشود؛ ولى اگر لواط کننده و مفعول یا یکى از آنها بالغ نبودهاند حد جارى نمىشود؛ بلکه اگر نزد حاکم ثابت شود تأدیب مىشوند و چون بالغ نبودهاند، گناهى در نامه عمل آنها نوشته نمىشود ، V}(تحریرالوسیله، ج 4، ص 198 و 199){V. کسى که خداى ناخواسته با پسرى عمل لواط انجام داده، اگر یقین دارد که هنگام عمل حتی قسمت کمی از آلت داخل در دبر شده است، خواهر و دختر و مادر لواط دهنده بر لواط کننده حرام است، ولى دختر و مادر فاعل بر مفعول حرام نیست. بله، اگر عمل لواط به صورت متقابل انجام شده باشد؛ یعنى، هر یک هم فاعل بوده و هم مفعول، ازدواج با افراد مذکور براى هر دو حرام است. اما اگر لواط به حدّ دخول نرسیده و فقط در حد تفخیذ انجام گرفته و اگر الان شک دارد که آیا لواط همراه با دخول بوده یا به صورت تفخیذ انجام شده، افراد مذکور حرام نمىشوند و ازدواج با آنها مانعى ندارد. الف) در صورتى که مورد از موارد حرمت ازدواج باشد ازدواج درست نیست و از اساس باطل مىباشد، بنابر این لازم است بىدرنگ از هم جدا شوند. ب ) این که این دو مسأله چه ربطى با هم دارد خدا مىداند، ملاک در حکم شرعى روایاتی است که از ناحیه شارع مقدس رسیده و همه باید تابع آن باشیم. لازم به تذکر است که بسیارى از احکام فلسفههایى دارند که ما از آنها بىخبریم و با خیالبافىهاى خود نباید در برابر آنها استعجاب و یا خداى نخواسته به انکار برخیزیم. گرچه مىتوان فهمید که برخى از کارهاى زشت یا نیکو در دنیا نیز مجازات یا پاداش دارد و از جمله مجازاتهایى که براى لواط کننده در نظر گرفته شده، محدودیت در ازدواج با خواهر، دختر و مادر طرف مقابل است. علاوه بر آن که این محدودیت خود راهى براى کاهش این عمل شنیع و ارتکاب آن است، چه این که فرضا بر اثر فشار غرایز اگر غفلت کرد و مرتکب این گناه شد، با توبه بتواند مورد مغفرت قرار گیرد. اما براى همیشه با این محدودیت مواجه خواهد بود؛ چون اگر بخواهد این قلم را نیز نادیده بگیرد، براى همیشه با عذاب وجدان و احساس این که هر روز در درون با جنگ و بحران روبهرو است سر خواهد کرد. اما در صورت گردن نهادن به این حکم الهى خود را در مبارزه با خدا و دستورات او احساس نمىکند. علاوه بر آن که از جهت روانشناسى نیز نمىتوان آینده ازدواج این افراد را موفق دانست؛ چه این که قطعا این عمل تأثیر روحى خود را بر آن فردى که مرتکب این عمل شنیع شده است، در تمام طول زندگى – به ویژه در روابط جنسى و زناشویى – خواهد داشت و چنانچه دختر، خواهر یا مادر طرف مقابل نیز متوجه قضیه گردند، مسأله و عواقب فروپاشى خانواده و روابط خانوادگى آنان غیرقابل پیشبینى است. پ ) استغفار رافع عذاب اخروى عمل انجام شده است، ولى هرگز آثار وضعى آن مانند حکم فوق را برنمىدارد، همین طور جهل و علم طرفین و اطرافیان آنها هیچ دخلى در حکم وضعى ندارد. ت ) در صورتی که عمل لواط قبل از ازدواج صورت گرفته باشد به طور وضعى مانع تحقق و ثبوت ازدواج مىشود، اما اگر بعد از ازدواج باشد ازدواج به ثبوت رسیده را باطل نمىکند، زیرا قبلاً ازدواج ثبوت و تحقق یافته است و در زمان تحققش مانعى براى آن وجود نداشته است.