چکار کنم تا با حجب و حیا باشم؟
پرسش : چه کنم تا شخصی با حجب و حیا باشم؟
پاسخ : سؤال در مورد حیاء و نحوه دستیابى به آن سؤال بسیار ارزشمندى است چه اینکه این سؤال در واقع درباره یکى از بهترین صفات انسانى و الهى است که هر کس آراسته به آن باشد از متانت و وقار و شخصیت والایى برخوردار است و جالب اینکه حیا گرچه براى زن و مرد زیبنده است اما آراستگى زنها به حیاء از دو جهت حائز اهمیت است یکى از این جهت که زنان با حیاء از شخصیت و متانت والایى برخوردارند و دیگر اینکه حیاء موجب مصونیت آنها از آفتها و آسیب هایى است که گوهر وجود زن را نشانه مىگیرد از این رو بسیار شایسته است که به تبیین آن پرداخته و حیاء پسندیده را از آنچه بظاهر حیاء نامیده مىشود ولى پسندیده نیست متمایز کنیم و در پایان به عوامل دستیابى به این صفت زیبا بپردازیم. T}معناى لغوى و اصطلاحى حیاء {T حیاء در لغت یعنى شرم داشتن از ارتکاب به زشتیها و در اصطلاح حیا یک حالت روانى خاصى است که موجب متانت و وقار در رفتار و تمام حرکات و سکنات انسان مىشود و در نتیجه هر چه این حالت در انسان قوىتر باشد رفتار آدمى سنجیدهتر و شخصیت او وزینتر خواهد بود و از آنچه که موجب سبکى و منافى با آراستگى شخصیت است بیشتر اجتناب مىکند. T}حیاء در لسان روایات {T حیاء در زبان روایات از جایگاه ویژهاى برخوردار است بگونهاى که حیاء را محصول ایمان و حتى عین ایمان و از آن یاد مىشود و امام صادق(ع) مىفرماید حیاء از ایمان است و ایمان در بهشت است (پس هر کس که با حیاء باشد در بهشت است). و در جاى دیگر فرمود: حیاء و ایمان در یک رشتهاند و همدوش همدیگرند و چون یکى از آن دو رفت دیگرى هم مىرود. بنابراین حیاء محصول و ثمره ایمان است هر چه انسان از ایمان بیشترى برخوردار باشد حیاء بیشتر در رفتار او مشاهده مىشود و از ارتکاب به کارهاى زشت بیشتر احساس شرمندگى مىکند و هر چه ایمان انسان ضعیف باشد گستاخى او براى انجام اعمال گناه آلود و آنچه منافى با وقار و متانت است بیشتر خواهد شد در روایت دیگرى امام صادق(ع) فرمود کسى که حیاء ندارد دین ندارد. در این روایت امام(ع) حیاء را معادل دین قرار داده و این اهمیت حیاء و جایگاه رفیع آنرا در معارف دینى نشان مىدهد. T}اقسام حیاء {T همانطور که براى چیزهاى با ارزش مادى در بازار بدل درست مىکنند و گاهى اوقات نیز افراد سود جو ممکن است افراد غیر وارد و بدون مهارت و تخصص را فریب دهند و مثلاً بجاى طلا یا نقره بدل آنرا به آنها بفروشند در بازار معنویت نیز گاهى اوقات چیزهاى بدلى را افراد به خاطر جهل و عدم آشنایى با معارف دینى بجاى امور پسندیده ارزشمند تلقى مىکنند از جمله این موارد همین ویژگى حیاء است از اینرو امامان معصوم و پیامبر گرامى براى جلوگیرى از اینگونه اشتباهات معناى واقعى این واژهها را براى ما بیان کردهاند: پیامبر گرامى فرمودهاند: دو نوع حیاء داریم ؛ حیاء عقل و حیاء حُمق، حیاء عقل علم است و حیاء حمق نادانى است. حیائى که برخواسته از عقل است در واقع همان حیاء پسندیده است که معادل ایمان و دین معرفى شده است انسان مؤمن با حیاء است ولى حیاء او مانع از سؤال کردن او نمىشود لذا هر کجا که چیزى را نمىداند با کمال متانت و جرأت مىپرسد و جهل خود را تبدیل به علم مىکند ولى افرادى هستند که یا مهارتهاى ارتباطى را نیاموختهاند و یا داراى اضطراب اجتماعى هستند از سؤال کردن خجالت مىکشند و بعبارت دیگر کمرو هستند و همواره این کمرویى باعث مىشود اوّلاً از توانائیهاى خود بخوبى نتوانند استفاده کنند و ثانیا در آنجایى که چیزى را نمىدانند جرأت سؤال کردن نداشته باشند و در جهل باقى بمانند و این نوع حیاء امرى ناپسند است و همان چیزى است که روان شناسان آنرا بعنوان یک اختلال ارتباطى تلقى مىکنند وافراد خجول و کمرو را در واقع بیمارانى مىپندارند که نیاز به درمان دارند و باید از طریق شیوههاى روان درمانى کمرویى آنها که معمولاً ناشى از اضطراب مىباشد درمان شود. اما گروه دیگرى هستند که راه افراط را پیموده براى انجام هر عملى بدون تفکر و اندیشه اقدام مىکنند و بقول معروف جرأت و تهور و گستاخى بیش از حدّ از خود نشان مىدهند چنین افرادى نیز دچار مشکل اند و به فرموده قرآن با دست خودشان موجبات هلاکت خود را فراهم مىکنند از این رو قرآن انسان را از انجام اعمال نسنجیده نهى مىکند و بفرماید: A}و لا تلقوا بایدیکم الى التهلکه و احسنوا ان الله یحب المحسنین {A ؛ M}خودتان را با دستان به هلاکت نیندازید بلکه سنجیده و نیکو عمل کنید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد{M از آنچه گفته شد استفاده مىشود که حیاء حالتى است متعادل و فردى که این حالت را دارد هم دین و ایمان خود را حفظ مىکند و از گستاخى در عمل نسنجیده اجتناب مىکند و هم از رفتارهاى حماقتآمیز و انزواطلبى و کمرویى پرهیز مىکند و از آنچه نمىداند سؤال مىکند اما اینکه انسان چگونه مىتواند به مرز اعتدال در روابط اجتماعى و فردى نزدیک شود و حالت حیاء را ایجاد کند نیاز به راهکارهایى دارد که به برخى از آنها اشاره مىشود. T}راهکارهاى دستیابى به حیا {T 1. اجتناب از گناه و لو گناهان کوچک چه اینکه اگر انسان در گناهان کوچک بى مبالاتى کند کم کم در انجام گناهان بزرگ گستاخ مىشود. 2. انجام واجبات و تکالیف دینى به نحو صحیح بهترین تمرین براى تقویت ایمان و در نتیجه حیاء در انسان مىشود. 3. عمل به مستحبات و دورى از مکروهات در حدّ امکان 4. معاشرت و دوستى با افراد مؤمن و در عین حال اجتماعى 5. دورى و قطع ارتباط از افراد گناهکار که گستاخانه هر عمل زشتى را مرتکب مىشوند. 6. از پرگویى اجتناب کردن و بقدر ضرورت سخن گفتن چه اینکه در روایات آمده کسى که خیلى حرف مىزند لغزشهاى او زیاد مىشود و بدنبال آن شرم و حیاء او کاهش پیدا مىکند. 7. هرگاه مىخواهید اظهار نظر کنید اول کمى فکر کنید و با تأمل و احتیاط سخن بگوئید و نظر خود را بیان کنید. 8. اگر یقین به صحت چیزى ندارید از بیان آن بصورت قطعى خوددارى کنید و اگر هم چیزى در مورد آن گفتید با لفظ شاید و امکان دارد اینچنین باشد سخن بگوئید. 9. نگاه خود را کنترل کنید و به هر صدایى گوش ندهید و دست به هر کارى نزنید و قدم در هر راهى بر ندارید بلکه تمرین کنید که اعضاء و جوارح شما در اختیار خودتان باشد و از هر غذاى شبهناکى تناول نکنید. 10. بالاخره اینکه ایمان خود را تقویت کنید و براى تقویت ایمان سعى کنید معرفت خود را نسبت به خداوند و معاد بیشتر کنید و متوجه باشید که تقویت ایمان به تدریج حاصل مىشود لذا باید تمرین و پشتکار به آنچه بیان شد عمل کنید تا انشاء الله به گوهر زیباى حیاء نائل آیید و حیاء را سرلوحه همه اعمال و رفتار خود قرار دهید. انشاء الله