نظر اسلام درباره حقوق بشر
پرسش : نظر اسلام درباره حقوق بشر و رابطه آن با عقل و دین چگونه تحلیل می شود؟
پاسخ : پاسخ به این پرسش به چند مقدمه نیاز دارد که بطور خلاصه ذکر مىکنم. 1. مسئله حقوق بشر و آزادىهاى اساسى در طول قرون و اعصار هستهى انگیزه اصلى مبارزات علیه ظلم و بىعدالتى را تشکیل داده. و در طول تاریخ فلاسفه و دانشمندان تلاش بسیار کردهاند تا حدّاقل حقوقى را که براى افراد جامعه ممکن است تأمین بنمایند. طبیعى است که مذاهب مختلف نیز به نوبه خویش تأمین این حقوق را جزء رسالت خود قلمداد کردهاند. ولى توجه بین الملل به حقوق بشر و آزادىهاى اساسى آن امر تازه و جدید است که از سالها بعد از جنگ جهانى دوم کانون توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هر چند سخن گفتن پیرامون مصادیق حقوق بشر و تنظیم استاتدارهاى بین الملل آن، موضوع حساس و در عین حال مشکل است. در پرتو شرایط ویژه فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى ملتهاى گوناگون، به گونههاى متعدد تفسیر و تحلیل مىشود. ولى به طور کلى مىتوان آنرا معادل حقوق اساسى بشر دانسته و آن را براى زندگى نوع بشر ضرورى تلقى نمود. باید توجه داشت که مکانیزمهاى نظارت و اجراى حقوق بشر به لحاظ تداخل با صلاحیت داخل کشورها هنوز ابهام آلوده بوده و از آنجا که اغلب از طرف صاحبان ابزار سیاست بینالملل بمثابهى ابزارى در جهت منافع آنها، ایجاد، فشار براى ملتها ضعیفتر مورد استفاده قرار مىگیرد و بر پیچیدگى امر مىافزاد و همچنان على رغم همهى سر و صداها در تمام کره زمین، این انسانهاى مظلوم هستند که قربانیان اصلى سیاست جهانى مىشوند. 2. در دسامبر 1948 مجمع عمومى بیانیه جهانى حقوق بشرا را با 48 رأى موافق و 8 رأى ممتنع، مورد پذیرش قرار دارد. و از آنجا که تبعات حقوقى مواد منشور به صورتهاى بسیار متناقض با هم تفسیر مىشد، عدهاى مأمور شدند یک قدر جامعى درست کنند ولى نتوانستند چون بر اساس حساب و کتاب و برهان نبود. بیانیه جهانى حقوق بشر از یک مقدمه تشکیل مىشود و 30 ماده که مواد 3 تا 21 آن درباره حقوق مدنى و سیاسى است مواد 22 تا 27 درباره حقوق اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى مىباشد. و مواد 28 تا 30 او وجود سیستمى را که تحقق حقوق بشر را در آن ممکن و میسر باشد جز، حقوق اصلى بشر قلمداد کرده. 1. نخستین گام در بررسى حقوق بشر، حقشناسى است یعنى اگر ما حق محور نباشیم هرگز نمىتوانیم حقشناس گردیم و ابعاد گوناگون حق را درک کنیم. 2. حق تعیین حقوق بشر، تنها از آن خداست یعنى آن یگانه فردى که مىتواند براى بشر حق معین کند که روى حساب و کتاب باشد تنها خداست چون او خالق همه موجودات مىباشد. و همه ابعاد وجودى آنها را درک مىکند، پس او مىتواند بهترین دفترچه راهنماى تکاملى موجودات را بیان کند. و ممکن است برخى تصور کنند که مىتوان بدون عنایت به جهانبینى و پیوند انسان با جهان، تدوین حقوق بشر بکنند و از همین جهت حامیان همین اندیشه با صرف قرارداد میان خود به تنظیم توافقنامه دربارهى حقوق بشر پرداختند و آن را اعلامیه جهانى حقوق بشر خواندند. 3. حقوق بشر اسلام بر مبناى فطرت و جهانبینى الهى و با ملاحظه تمام ابعاد، مادى، روانى، اجتماعى و… مطرح شده است. ولى حقوق بشرى که دیگران داشتهاند، بسیار جاى اشکال و تأمل دارد که چند اشکال به حقوق بشرى که سازمان ملل مطرح کرده است را بیان مىکنیم. غفلت از رابطهى انسان و جهان آفرینش و اعمال او در نظام آفرینش شده ولى در حقوق بشر از دیدگاه اسلام، حق بشر با توجه به رابطه انسان با جهان خلقت مطرح شد. و این مسئله هم مطرح شده که کارهاى خیر و شر انسان در زندگى او مؤثر مىباشد. رابطه انسان با خدا در حقوق بشر رکن اساسى است که در دیدگاه اسلام مطرح شده ولى در دیدگاه حقوق بشر سازمان ملل مطرح نشده است. بنابراین اسلام مىگوید حقوق بشر باید بر این اساس ریخته شود 1. از روى جهانبینى الهى این حقوق بشر گرفته شده باشد. 2. حقوق بشر باید قابل برهان و استدلال باشد یعنى مطابق واقعیت باشد نه احساسات و عرفیات غلط. 3. رابطه انسان با خدا در این حقوق بشر رعایت شود. 4. رابطه انسان با جهان هستى خوب تشریح شود که رفتار انسان در نظام عالم هستى مؤثر است. 5. باید با توجه به اینکه انسان ابدى است و به یک زندگى ابدى تعلق دارد این برنامه مطرح شود. 6. با کرامت انسان و کمالات انسانى او منافات نداشته باشد. 7. بر اساس فطرت و ابعاد وجودى انسان مطرح شده باشد. 8. باید این برنامه از منابع اصیل و سالم و پاک گرفته شده باشد. مانند قرآن، روایات عقل و فطرت و وجدان انسان و… 9. در مطرح کردن حقوق بشر از تقلید، عادات، آداب، تعصب و خواستههاى حیوانى بشر دور باشد بلکه بر اساس عقل و مصلحت و مفسده واقعى و حسن و قبح عقلى مطرح شده باشد. 10. و در این حقوق بشر باید رعایت شود که حقوق مظلوم از ظالم گرفته شود. 11. مسائل نژادى و انحصارى براى گروه خاص در او نباشد. 12. این حقوق بشر براى همه بطور مساوى باشد غنى، فقیر، شهرى، روستائى و…، براى آگاهى بیشتر به این کتابها مراجعه شود: 1. فلسفه حقوق بشر از آیتالله جوادى آملى 2. حقوق بشر از دیدگاه مجامع بینالمللى، دفتر مطالعات سیاسى و بینالملل در پایان به آیاتى از قرآن مجید که براى تنظیم حقوق بشر مىتوان از آن استفاده کرد اشاره مىکنیم. 1. الغاء امتیازات قومى و قبیلگى و برابرى عمومى(حجرات / 13؛ یونس / 14). 2. زندگى اشخاص مىباید از هر جهت مصون بوده نباید مورد ظن و تجسس و سخنچینى قرار گرفته و از آنها با القاب زشت یاد کرد یعنى حفظ عزّت و کرامت انسانى و محترم شمردن آبرو و شئون زندگى هر کسى، V}(حجرات / 11){V. 3. امنیت حفظ جان اشخاص، V}(اسراء / 32){V. هیچ کس حق ندارد خود را بکشد تا چه رسد به اینکه دیگران را به قتل برساند. 4. امنیت مسکن V}(نور / 27 و 28){V یعنى کسى حق ندارد بىاجازه وارد خانه کسى شده و کوچکترین تصرف در او بکند. 5. امنیت اموال و حق برخوردارى از مالکیتى که بر کار استوار است، V}(بقره / 188){V یعنى هر کس مالک اموال خود هست و نباید هیچکس اموال دیگران را بناحق بخورد و یا تصرف کند. 6. آزادى عقیده V}(بقره / 256؛ سوره یونس / 99){V. در دین هیچ اجبارى نیست و الا خداوند اگر مىخواست همه مؤمن شوند، همه را مجبور به پذیرش دین مىکرد. 7. شناخت حقوق مذاهب دیگر، V}(ممتحنه / 8){V. باید حقوق مذاهب دیگر رعایت شود و به آنها تجاوز نشود با شرایط مخصوص خود. 8. برخورد با دیگران باید در چهارچوب حکمت و به طریق احسن باشد، V}(125 سوره نحل؛ بقره / 111؛ عنکبوت / 46){V. 9. حق مقاومت در برابر ظلم و قیام مردم براى برقرارى قسط و عدالت، V}(نساء / 148){V. یعنى مظلوم مىتواند در مقابل ظالم قیام کند، و انبیا(ع) براى برپا کردن قسط، V}(حدید / 14){V و عدل و داد از طرف خداوند آمدهاند. براى مطالعات بیشتر به این کتابها مراجعه شود: 1. ستارههاى فضیلت، ج 4، ص 350 2. حقوق بشر از منظر اندیشمندان، ص 129