دید ائمه نسبت به دنیا چگونه بوده است؟
پرسش : دید ائمه (ع ) نسبت به دنیا چگونه بوده است ؟ در این زمینه روایاتی را بیان نمایید.
پاسخ : در روایات رسیده از معصومین(ع) دو دید نسبت به دنیا وجود دارد. دنیاى ممدوح و خوب و دنیاى مذموم و بد. در نتیجه به طور مطلق نمىتوان گفت که دنیا بد است، زیرا دنیا مزرعه آخرت و راه رسیدن به بهشت و جوار الهى است. حضرت على(ع) فرمودند: «دنیا چه سراى نیکویى است براى کسى که آن را خانه همیشگى خویش نداند و چه جایگاه خوبى است براى کسى که آن را وطن خود قرار ندهد»، V}(ترجمه میزانالحکمه، ج 4){V. اما اگر همین دنیا موجب غفلت از آخرت و خداوند گردد و محبت آن در دل آدمى قرار گیرد فریب خوردن ز زر، زور و تزویر را به دنبال دارد. عن ابى عبداللّه(ع): «رأس کل خطیئه حب الدنیا؛ حب دنیا رأس هر خطا و اشتباهى مىباشد»، V}(اصول کافى، ج 2، ص 315، روایت 1، به نقل از سرالاسراء، استاد على سعادتپرور، ج 1، ص 102){V. اگر حب دنیا در دل انسان خانه کرد هم در مقابل زر، زود تطمیع مىگرددو هم در برابر تهدید زور، زود تسلیم مىشود و هم در قبال تزویر دیگران زود رنگ مىبازد. آیه شریفه قرآن مىفرماید: «یا ایها الناس ان وعداللّه حق، فلا تغرنکم الحیوه الدنیا ولایغرنکم باللّه الغرور؛ اى مردم! وعده خداوند حق است مبادا زندگى دنیا شما را بفریبد و مبادا شیطان شما را فریب دهد و به (کرم) خدا مغرور سازد»، V}(فاطر، آیه 5){V. چرا زندگى دنیا همه را نمىفریبد؟ زیرا زندگى دنیا براى اندکى از مردم حب و علاقه نمىسازد فقط زندگى دنیا کسانى را مىفریبد که حب و علاقه به دنیا دارند از این رو ریشه همان حب دنیا مىباشد. زر، زور، تزویر همه در حیطه دنیا مىباشند، اگر کسى حب دنیا داشت فریب هر سه را مىخورد وگرنه سرافراز بیرون مىآید نقطه مقابل حب دنیا، زهد مىباشد بنابراین زهد و بىرغبتى به دنیا هم انسان را از فریب و مکر زر نگه مىدارد و هم از فریب زور مصون مىسازد و هم از فریب تزویر سد مىکند. این نکته دقیق در خور دقت است که زهد یک صفت نفسانى است و این دل و باطن انسان است که باید نسبت به دنیا بىاعتنا و بىرغبت گردد نه این که زهد معنایش این باشد که انسان به کلى دنیا را رها سازد و نه مالى داشته باشد و نه ثروتى بیندوزد و… بلکه تلاش براى کسب مال حلال به هدف آسایش فرزند و عیال و پویایى جامعه انسانى و بالندگى جامعه اسلامى از عبادات بزرگ مىباشد و هیچ منافاتى با زهد ندارد. یکى از راههاى کسب زهد عمل به این حدیث است. عن ابى عبیده قال: قلت لابى جعفر(ع): «حدثنى ما انتفع به فقال: یا ابا عبیده اکثر ذکر الموت فانّه لم یکثر ذکره انسان الا زهد فى الدنیا؛ ابو عبیده مىگوید به امام باقر(ع) گفتم: سخنى را برایم بفرما تا به وسیله آن بهره برم سپس حضرت فرمود: اى ابوعبیده بسیار یاد مرگ کن زیرا یادآورى مرگ به انسان نمىافزاید مگر زهد در دنیا را»، V}(المحجهالبیضاء، ملا محسن فیض کاشانى، ج 8، ص 241){V. ولى چون این راه حل در درازمدت به دست مىآید علاوه بر آن مىتوان دست به نقد، قبل هر اقدامى و تصمیمى و بعد از هر پیشنهادى عمیقا به فکر و مشورت در جوانب آن پرداخت تا به همان اندازه از فریب زر و زور و تزویر در امان ماند.