فلسفه و اسرار ارکان نماز چیست؟
پرسش : فلسفه ارکان اصلی در نماز چه می باشد؟
پاسخ : فلسفه قیام: «بدان که اهل معرفت قیام را اشاره به توحید افعال دانند؛ چنانچه رکوع را به توحید صفات، و سجود را به توحید ذات اشاره دانند. اما بیان آن که قیام اشاره به توحید فعلى است آن است که در خود قیام وضعا و قرائت لفظا، اشارت به آن مقام است: اما این که قیام وضعا اشارت به آن است این است که در آن اشارت به قیام عبد به حق و مقام قیّومیّت حق است که آن تجلّى به فیض مقدس و تجلّى فعلى است، و در این تجلّى مقام فاعلیّت حق ظاهر شود و همه موجودات مستهلک در تجلّى فعلى و مضمحل در تحت کبریاى ظهورى شود. و ادب عرفانى سالک در این مقام آن است که این لطفیه الهیه را به یاد قلب آورد و ترک تعنیّات نفسیّه را هر چه بتواند بکند و حقیقت فیض مقدّس را به قلب تذکّر دهد و نسبت قیّومیّت حق و تقدّم خلق به حق را به باطن قلب برساند. و چون این حقیقت در قلب سالک متمکّن شد، قرائت او به لسان حق واقع شود و ذاکر و مذکور خود حق گردد. و بعضى از اسرار قدر بر قلب عارف کشف گردد «و انت کما اثنیت على نفسک؛ تو همچنان هستى که خود را ستودهاى، از دعاى پیغمبر اکرم(ص) در سجده،V}(فروع کافى، ج 3، ص 324){V «و اعوذ بک منک؛ از توبه تو پناه مىبرم»، V}(فروع کافى، ج 3، ص 324){V. و بعضى مراتب براى او مکشوف شود و بعضى از اسرار صلوه را قلب عارف دریابد؛ چنانچه در نظر نمودن به محل سجود، که تراب است و نشئه اصلیّه است، و در خاضع نمودن رقبه و سر به زیر انداختن که لازمه آن است، اشاره به ذل و فقد امکانى و فناى تحت عزّ و سلطان کبریا است ـ «یا ایّها الناس انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحمید؛ اى مردم شمایید نیازمندان به خدا و خداست بىنیاز ستوده»، V}(فاطر، 15؛ خمینى، روحالله؛ آداب الصلوه (آداب نماز)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(س)، چ دوم، 1372، ص 146 و 147){V. فلسفه نیت: «بطور اختصار، عنصرى که به عمل انسان، بها مىدهد، نیت و انگیزه و هدف اوست. از همین رو، در آیات قرآن، کلمه «فى سبیل الله، فراوان به کار رفته (70 بار) و این هشدارى است که انسانها مواظب اعمال و نیّات خود باشند که در راه خدا باشد، نه براى غیرخدا یا انگیزههاى نفسانى، مانند جاده خطرناکى که تابلوهاى هشداردهنده فراوانى در آن نصب مىکنند، بندگى خدا راهى است که لغزشگاههاى فراوانى دارد و این همه تأکید، هشدار براى دورى از انحرافها است. بخصوص در عبادات، که بدون «قصد قربت» و نیّت خدایى ارزش ندارد. نیّت رکن عبادت است. اگر عملى بدون نیّت انجام شود، یا نیّت غیرخدایى داشته باشد، باطل است. نیت، اصل و اساس عمل است. مقدسترین کارها بخاطر نیت بد فاسد مىشود و سادهترین کارها، با نیّت خوب، ارزشى بسیار پیدا مىکند. نیّت خدایى، عامل جذب الطاف الهى است. هر که در راه خدا تلاش کند خداوند هم راههاى خودش را به او مىنمایاند: «و الذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا»، V}(عنکبوت، 69){V . و نیت شرط قبولى عمل است. امام صادق(ع) از قول خداى متعال نقل مىکنند و مىفرمایند: «لم اقبل الاّ ما کان خالصا لى ؛ جز آنچه را خالص براى من مىباشد، نمىپذیرم»، V}(قرائتى، محسن؛ پرت وى از اسرار نماز، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، ج اول، 1369، ص 115 و 116){V. فلسفه تکبیره الاحرام: پس از نیت که تصمیم بر انجام عبادت براى خداوند است و برپایى نماز به قصد تقرّب به پروردگار، وارد نماز مىشویم. همراه با «حضور قلب» و آمادگى روحى و توجّه کامل به پروردگار، تکبیر مىگوئیم. این توجّه و حضور دل، همچون روح براى نماز است. خدا برتر و بزرگتر از فکر و خیال ما و برتر از توصیف با قلم و بیان ماست. عظمت او، فراتر از درک و شناخت و تصوّر ماست. هرچه را اراده کند، در همان لحظه انجام مىگیرد. فرمانش مطاع است. پدیدهها و انسان را از نیستى به وجود آورده، همه را روزى داده، هدایت کرده، بازگشت همه به سوى اوست و جان و هستى همه جانداران و جمادات، در دست قدرت اوست. اوست که عزّت مىبخشد و ذلیل مىکند، بىنیاز است و همه به او محتاجند، انسانها را در رحم مادران، تصویرگرى مىکند، غرائز هدایتگر را در فطرت آنها به ودیعت مىگذارد، بیمارىها را شفا مىدهد، ناتوان را توان مىبخشد، همه چیز مردنى و فانى است مگر ذات او. در قیامت، حساب و کتاب و پاداش و کیفر همه، با اوست. آن روز معلوم خواهد شد که همه کاره اوست و دیگران را کارى ساخته نیست و آنانکه به درگاه غیراو روى آوردهاند، باخته و زیان کردهاند…»، V}(همه اوصافى که ذکر شد، برگرفته از آیات قرآن است){V . نمازمان با نام چنین خداى عظیمى، شروع مىگردد. الله اکبر، شعار برترى و اعتلاى مکتب و عقیده ماست. نماز با «الله اکبر» شروع مىشود و با «رحمهالله» ختم مىگردد. نمازى که با نام «الله» آغاز مىشود، نه مثل بتپرستان و مسیحیان و طاغوتیان، که با نام بت، یا نام عیسى(ع) یا طاغوتها و شاهان، کار را شروع مىکنند»، V}(همان، ص 149 و 150){V «نمازى که همراه با الله اکبر است، و این شعار، که خط بطان بر باطنها و قدرتهاى پوچ مىکشد. و این شعار، در طول نماز تکرار مىشود و رمز رشد و تربیت ما در ابعاد معنوى، در سایه همین تکرارهاست. خدا بزرگتر از همه چیز است. بزرگتر از آن که با دیگران مقایسه شود و با حواس ظاهرى درک شود. اگر خدا در نظر ما بزرگتر باشد و «الله اکبر» از عمق جانمان و از روى ایمان و باور، برآید، دیگر دنیا و جاذبههایش، قدرتها و جلوههایشان، در نظر ما کوچک و بىجلوه خواهد شد»، V}(همان، ص 150 و 151){V. فلسفه رکوع: رکوع آن است که پس از پایان سوره، به نیّت تعظیم و فروتنى در برابر فرمان و عظمت پروردگار، تا حدى خم شویم که دستها به زانوها برسد، کمر صاف باشد، گردن کشیده باشد، گویا نمازگزار حاضر است که در راه خدا گردنش زده شود. رکوع که از ارکان نماز است و کم یا زاد شدن آن، چه به عمد یا سهو، نماز را باطل مىکند، از بهترین نوع اظهار بندگى است. رکوع ادب است و سجود قرب، و کسانى به خدا نزدیک مىشوند که در اظهار ادب کوتاهى نکرده باشند و این مضمون کلام امام صادق(ع) است»، V}(همان، ص 172 و 173){V. فلسفه سجده: سجده، نشان تذلّل و خاکسارى در برابر خداوند و عالىترین درجه عبودیت است. انسان با سجده، خود را همرنگ با هستى مىکند « و للّه یسجد ما فى السموات و الارض»، V}(نحل، 49){V . سجده بهترین حالتی است که انسان به خدا نزدیک می شود. سجده , رمز دوران های چهارگانه زندگی انسان است . علی (ع ) می فرماید: سجده اول , یعنی این که از خاکم , سر برداشتن رمز زندگی دنیایی است . سجده دوم , رمز مردن و به خاک خفتن است , سربرداشتن , رمز محشور شدن است , V}(بحار, ج 82, ص 139){V. و این مضمون این آیه است که : شما را از خاک آفریدیم و به خاک بر می گردانیم و بار دیگر از خاک , بیرونتان می آوریم , V}(طه , 55){V. سجده نشان عبودیت است «, V}(همان , ص 174 و 175){V.