چکار کنم که لقمه حرام گذشته در من اثر نکند؟
پرسش : لقمه حرامی که در گذشته خورده ام , می خواهم اثری در من نداشته باشد، چه کار کنم ؟
پاسخ : تأثیر لقمه حرام در حد زمینه و شرط است نه علت تامه؛ یعنى آن که زمینه را براى برخى گرایشهاى ناروا فراهم مىکند نه آن که از انسان سلب اختیار کند. چه بسا فرزندى که از پدر و مادر کافر به وجود مىآید ولى راه خیر در پیش مىگیرد، چون با اختیار و فطرت خویش به سوى کمال حرکت مىکند بنابراین شما نیز مىتوانید با اختیار و معرفت خویش آن نقیصه را جبران کنید. مسلما مراقبت شما جبران گذشتهها را خواهد کرد و خداوند نیز هم آمرزنده است و هم جبران کننده. آنچه مسلم است این است که عنصر وراثت در شخصیت انسان مو ثر است اما این تا ثیر به حدى نیست که اختیار را از انسان سلب کند بلکه تنها مسیر رسیدن به کمال معنوى را نزدیک یا طولانى مىکند. به عبارت دیگر آهنگ و میزان گرایش به سمت نیکیها و بدیها را کمتر یا افزونتر مىسازد و در نتیجه کسى که با وجود چنین عواملى راه درست را در پیش گیرد از پاداش افزونترى بهرهمند خواهد شد زیرا با دشوارى و تلاش بیشترى این راه را پیموده است. با توجه به آیه 27 سوره آل عمران که مىفرماید : «تخرج الحى من المیت و تخرج المیت من الحى ؛ خداوند زنده را از مرده و مرده را از زنده خارج مىسازد» مىتوان گفت که وراثت آزادى را از انسان نمىگیرد زیرا چه بسا انسانهاى زنده دل که از انسانهاى مرده دل پدید آیند و برعکس V}(تفسیر نمونه ذیل آیه){V اما این که گفتید پدرتان ربا میگیرد این مسا له دو صورت دارد صورت اول آنکه شما یقین ندارید به اینکه آنچه از وسایل و امکانات که استفاده مىکنید از حرام گرفته باشد فقط احتمال مىدهید که شاید این اموال پدر حرام باشد در این صورت شما مىتوانید از امکانات استفاده کنید و بر شما حلال است و هیچ مشکل شرعى ندارد و چون شما به حکم شرعى مجاز به استفاده از آنها هستید انشا الله گرفتار آثار سو نیز نخواهید شد. صورت دوم اینکه شما یقین داشته باشید که دقیقا همان مال خاصى که شما از آن استفاده مىکنید مورد ربا است. در این صورت باید احتیاط کرد و مصرف نکنید البته به چنین یقینى رسیدن کار مشکلى است و بر شما هم لازم و واجب نیست تحقیق کنید که آیا این مورد مورد ربا مىباشد یا خیر بنابر این در این مسا له خیلى نگران نباشید. در هر صورت اگر یقین به مخلوط به حرام بودن مال باشد، اگر صاحب آن را نمىشناسید به مقدار مال حرام که مخلوط شده «رد مظالم» به فقیر بدهید و خمس مقدارى را که مصرف مىکنید نیز بپردازید.