تفاوت بین عقاید و اعمال شیعه و سنی
پرسش : تفاوت بین عقاید و اعمال شیعه و سنى (مانند وضو و نماز) ناشى از چیست؟
پاسخ : در ابتدا ذکر یک مطلب به عنوان مقدمه و به صورت کلى لازم است: به اعتقاد شیعه امامیه، هیچ کس جز نبى اکرم(ص) حق تشریع، تفسیر و تبیین احکام الهى را ندارد. پیامبر اکرم(ص) از طریق اتصال به منبع غیب، از احکام الهى مطلع مىشدند و مأمور به تبلیغ این احکام بودند. پس از پیامبر اسلام طبق نص و تصریح ایشان، ائمه(ع) براى تبیین احکام الهى (و نه تشریع آن)منصوب شدهاند. از جمله طبق حدیث مورد اتفاق جمیع فرق مسلمین: {Hان تارک فیکم الثقلین کتاب اللهو عترتى ما ان تمسکتم بها لن تضلوا ابداًH}؛ {Mدو شىء گرانبها میان شما باقى مىگذارم: کتاب خدا و اهل بیتم، مادامى که به این دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شدM}. اگر ائمه(ع) حکمى یا کیفیت عملى را بیان مىکنند، صرفاً بیان حکم الهى و نحوه عمل و سیره رسول اکرم(ص) است و از پیش خود چیزى را تشریع نمىکنند. منشأ پیدایش برخى تفاوتها در کیفیت نماز و وضو، به دو عامل اساسى برمىگردد: 1- دور شدن از عصر حضور پیامبر اکرم(ص) و پیدایش سؤالات جدید: با رحلت رسول اسلام، دوران دسترسى به کسى که مبیّن حکم الهى بود به سیر رسید. با گذشت زمان و دور شدن از عصر نبىاکرم و پیدایش مسائل و سؤالات جدیدى در زمینههاى مختلف (از جمله در زمینه مسائل مربوط به نماز و وضو) اهل سنت – که راه دسترسى به بیانگر حکم الهى را بسته مىدیدند – براى یافتن پاسخ سؤالات خود، با اجتهاد و سلیقه خود به پاسخ آنها پرداختند. اما از دیدگاه شیعه ائمه معصومین، مفسر و بیانگر حکم الهى بعد از نبىاکرم و بنا به سفارش ایشان بودند. آنان تا حدود 250 سال پس از رحلت نبىاکرم، نیز دسترسى به مبیّن و مفسر احکام الهى داشتند و ائمه(ع)، آنچه را که حکم الهى بود تبیین مىکردند؛ مثلاً در مسائلى چون: آیا مىتوان با کفش نماز خواند؟ آیا اگر بر روى زمین و محل سجده نمازگزار، چیزى غیر از اجزاى زمین (مثل فرش) فاصله شود، مىتوان بر آن سجده کرد یا نه؟ ایا خواندن سورههایى که سجده واجب دارد در قرائت نماز جایز است و…، در حالى که اهل سنت در این امور به فهم و رأى خود استناد کردهاند. 2- تغییرات و تشریعاتى که از سوى خلفا، پس از رحلت رسول اکرم(ص) صورت گرفت – مانند مسأله تکتف (دست بسته نماز خواندن)، عموماً از زمان عمر خلیفه دوم مرسوم شد. به عنوان نمونه وقتى اسیران فارس را نزد وى آوردند، آنان مقابل عمر دستبسته ایستادند. وى علت این عمر را جویا شد، گفتند ما مقابل امیران و بزرگان خود به جهت احترام اینگونه مىایستیم. عمر از این نحوه اظهار ادب خوشش آمد و گفت خوب است ما هم در مقابل خداوند در نماز اینگونه بایستیم، {V(مستند العروهالوثقى، آیتالله خویى، ج 4، ص 445 – جواهرالکلام، ج 11، ص 19)V}. در مسأله وضو آمده است که وضوى همه مسلمانان تا خلافت عثمان صورت واحدى داشته و مانند وضوى کنونى شیعه بوده است. این مسأله با آیه قرآن نیز تطبیق دارد که مىفرماید: {A{/Bوَ اِمْسَحُوا بِرُؤُسِکُمْ وَ أَرْجُلَکُمْ{w15-19w}{I5:6I}/}A}، {V(مائده ، آیه 6)V}در این آیه خداوند امر به مسح سر و پاها نموده است، در حالیکه اهل تسنن پاها را مىشویند، علت تغییر وضو این بود که عثمان در اواسط دوران خلافت خود نسبت به چگونگى وضوى پیامبر گرفتار تردید شد، او سپس وضوى پیامبر را به شکلى که اکنون در میان اهل سنت مرسوم است اعلام نمود. این قضیه مورد مخالفت بسیارى از صحابه پیامبر واقع شد، لکن حکومت اموى بنا به اغراض سیاسى در نقاط مختلف اسلامى شیوه عثمان را تبلیغ کردند و جوى به وجود آوردند که برخى از صحابه جرأت مخالفت با روش دستگاه حاکم را نداشت و در نتیجه این گونه وضو گرفتن رواج یافت. براى آگاهى بیشتر ر.ک: وضوءالنبى من خلال ملابسات التشریع، علىالشهرستانى، نشر مشعر.