حرمت ربا بیشتر است یا حرمت زنا

پرسش : چرا حرمت ربا از حرمت زنا با محارم , بیشتر است ؟
پاسخ : ضمن تقدیر از روحیه کنکاش‏گرى شما، بدین وسیله در پاسخ به پرسش شما از مدرک حرمت شدید ربا به گونه‏اى که از حرمت زنا بیشتر است، به عنوان نمونه به روایات ذیل که از شیعه و سنى نقل شده است تقدیم مى‏شود: 1ـ امام صادق(ع): یک درهم ربا، گناهش نزد خداوند تبارک و تعالى بیشتر از 30 بار زنا که تمام آن با محارم مانند خاله و عمه صورت پذیرد، مى‏باشد. H} «درهم ربا اعظم عندالله من ثلاثین زنیه کلها بذات محرم مثل خالته و عمته»{H، V} (بحارالانوار، ج 3، ص 116، به نقل از میزان الحکمه، ج 4، ص 48){V. 2ـ امام صادق(ع): ربا هفتاد جزء دارد آسان‏ترین آن مانند این است که کسى با مادرش در بیت‏الله الحرام نکاح کند (و در آمیزد). H} «الرّبا سبعون جزءا أیسره أن ینکح الرجل أمه فى بیت الله الحرام» {H؛V} (بحارالانوار، ج 103، ص 117، همان، ص 49){V. 3ـ شبیه همین روایات در منابع اهل سنت از رسول اکرم(ص) نقل شده است مانند: H} «الربا سبعون حوبا و أسرها کنکاح الرّجل أُمه»{H، V} (کنزل‏العمال، خ 9773، همان، ص 49){V. 4ـ در کتاب شریف فقه الرضا آمده است «ربا حرام و از گناهان کبیره است که خداوند مرتکب آن را تهدید به آتش جهنم نموده است و این کار در زبان همه انبیاء و کتب آسمانى حرام بوده است»، V} (مستدرک الوسایل، ج 2، ص 478، همان، ص 46){V. 5ـ از رسول خدا(ص) نقل شده است که آن حضرت فرمودند: خداوند متعال خورنده ربا و کارگزار و وکیل در ربا و کاتب و دو شاهد بر این گونه معامله را لعنت نموده است: H} «اِنّ الله عزوجل لعن آکل الربا و موکله و کاتبه و شاهدیه»{H، V} (کنز العمال، خ 76، ص 330، همان، ص 46){V. 6ـ بدتر از همه این که در آیه شریفه 279 سوره بقره مى‏فرماید از این کار دست بردارید و الاّ استمرار این کار به منزله جنگ با خدا و پیامبر اوست «فان لم تفعلوا فأذنوا بحربٍ من الله و رسوله». انشاء الله خداوند همه ما را از گزند آلودگى به مال حرام به ویژه ربا دور فرماید. در پایان باید به این نکته مهم توجه کرد، که این گونه آیات و روایات، از راه «مقایسه»، شدت زشتى یک گناه را براى مردم محسوس مى‏کند؛ زیرا چه بسا گناهى مانند «ربا» که آثار شوم فردى و اجتماعى بسیارى دارد، در میان مردم رایج باشد. و به سادگى مرتکب آن گناه شوند. امّا هنگامى که با یک گناهى که وجدان هر انسانى از آن متنفّر است مقایسه شود، شدت زشتى آن به خوبى در اذهان ترسیم مى‏شود و از ارتکاب آن خوددارى مى‏کنند. و این گونه در جامعه فرهنگ‏سازى مى‏شود و تغییر رفتار مردم به سوى حقایق هدایت مى‏شود.

دکمه بازگشت به بالا