حرمت ربا بیشتر است یا حرمت زنا
پرسش : چرا حرمت ربا از حرمت زنا با محارم , بیشتر است ؟
پاسخ : ضمن تقدیر از روحیه کنکاشگرى شما، بدین وسیله در پاسخ به پرسش شما از مدرک حرمت شدید ربا به گونهاى که از حرمت زنا بیشتر است، به عنوان نمونه به روایات ذیل که از شیعه و سنى نقل شده است تقدیم مىشود: 1ـ امام صادق(ع): یک درهم ربا، گناهش نزد خداوند تبارک و تعالى بیشتر از 30 بار زنا که تمام آن با محارم مانند خاله و عمه صورت پذیرد، مىباشد. H} «درهم ربا اعظم عندالله من ثلاثین زنیه کلها بذات محرم مثل خالته و عمته»{H، V} (بحارالانوار، ج 3، ص 116، به نقل از میزان الحکمه، ج 4، ص 48){V. 2ـ امام صادق(ع): ربا هفتاد جزء دارد آسانترین آن مانند این است که کسى با مادرش در بیتالله الحرام نکاح کند (و در آمیزد). H} «الرّبا سبعون جزءا أیسره أن ینکح الرجل أمه فى بیت الله الحرام» {H؛V} (بحارالانوار، ج 103، ص 117، همان، ص 49){V. 3ـ شبیه همین روایات در منابع اهل سنت از رسول اکرم(ص) نقل شده است مانند: H} «الربا سبعون حوبا و أسرها کنکاح الرّجل أُمه»{H، V} (کنزلالعمال، خ 9773، همان، ص 49){V. 4ـ در کتاب شریف فقه الرضا آمده است «ربا حرام و از گناهان کبیره است که خداوند مرتکب آن را تهدید به آتش جهنم نموده است و این کار در زبان همه انبیاء و کتب آسمانى حرام بوده است»، V} (مستدرک الوسایل، ج 2، ص 478، همان، ص 46){V. 5ـ از رسول خدا(ص) نقل شده است که آن حضرت فرمودند: خداوند متعال خورنده ربا و کارگزار و وکیل در ربا و کاتب و دو شاهد بر این گونه معامله را لعنت نموده است: H} «اِنّ الله عزوجل لعن آکل الربا و موکله و کاتبه و شاهدیه»{H، V} (کنز العمال، خ 76، ص 330، همان، ص 46){V. 6ـ بدتر از همه این که در آیه شریفه 279 سوره بقره مىفرماید از این کار دست بردارید و الاّ استمرار این کار به منزله جنگ با خدا و پیامبر اوست «فان لم تفعلوا فأذنوا بحربٍ من الله و رسوله». انشاء الله خداوند همه ما را از گزند آلودگى به مال حرام به ویژه ربا دور فرماید. در پایان باید به این نکته مهم توجه کرد، که این گونه آیات و روایات، از راه «مقایسه»، شدت زشتى یک گناه را براى مردم محسوس مىکند؛ زیرا چه بسا گناهى مانند «ربا» که آثار شوم فردى و اجتماعى بسیارى دارد، در میان مردم رایج باشد. و به سادگى مرتکب آن گناه شوند. امّا هنگامى که با یک گناهى که وجدان هر انسانى از آن متنفّر است مقایسه شود، شدت زشتى آن به خوبى در اذهان ترسیم مىشود و از ارتکاب آن خوددارى مىکنند. و این گونه در جامعه فرهنگسازى مىشود و تغییر رفتار مردم به سوى حقایق هدایت مىشود.