چرا بر مهر و خاک سجده می کنیم؟
پرسش : دلیل سجده بر مهر چیست ؟
پاسخ : در مورد سجده روایت گردیده است: که در زمان پیامبر (ص) همه بر خاک کف مسجدالنبى سجده مىکردند و براى عدم تأذّى از خشونت سنگریزهها و نیز براى تسطیح آن، ماسه نرم ریخته بودند؛ نیز براى جلوگیرى از سوزش در تابستانها در محل سجده حصیر مىگذاشتند. این مطلب با مبانى فقهى شیعه نیز کاملاً سازگار است؛ زیرا مهر از نظر فقهى موضوعیت ندارد؛ بلکه تسهیل کننده دسترسى به خاک است. در روایت صحیحه هشام بن حکم – که همه فقها طبق آن فتوا دادهاند – آمده است : «انه قال لابى عبداللّه – علیه السلام – : اخبرنى عما یجوز السجود علیه و عما لایجوز، قال: السجود لایجوز الاعلى الارض او على ما انبتت الارض الا ما اکل او لبس. فقال له: جعلت فداک ما العله فى ذلک؟ قال: لان السجود خضوع للّه – عز و جلّ – فلا ینبغى ان یکون على ما یؤکل و یلبس؛ لأن ابناء الدنیا عبید ما یأکلون و یلبسون، والساجد فى سجوده فى عباده اللّه – عز و جلّ – فلا ینبغى ان یضع جبهته فى سجوده على معبود ابناء الدنیا الذین اغترَوا بغرورها ؛ هشام از حضرت امام صادق(ع) پرسید: مرا آگاه ساز بر چه سجده رواست و بر چه ناروا. فرمودند: سجده تنها بر زمین و آنچه مىروید جایز است، جز آنچه که پوشیدنى و خوردنى است. باز پرسید: فدایت شوم! فلسفه آن چیست؟ فرمودند: زیرا سجده خضوع در پیشگاه خداوند – عز و جل – است، پس نشاید که بر پوشیدنى و خوردنى انجام گیرد؛ زیرا دنیا گرایان بنده خوردنىها و پوشیدنىهایند، و سجدهگر در سجدهاش خداى را پرستشگر است. لاجرم نشاید که پیشانى خود برمعبود دنیا گرایان – که فریفته فریبایى آنند – بسایند» ، V} (وسائل الشیعه، ج 3 ، باب 1 ، من ابواب مایسجد علیه، ح 1){V. از آنچه گذشت، روشن مىشود که بودن مهر مهم نیست و مىتوان بر زمین و هر چه از آن مىروید غیر از خوردنىها و پوشیدنىها سجده کرد V} (مانند چوب درختان){V.