فلسفه صیغه و ازدواج موقت چیست؟

پرسش : ازدواج موقت چگونه است و فلسفه آن چیست ؟
پاسخ : در رابطه با ازدواج موقت توجه به چند نکته ضرورى است: 1) پیشینه ازدواج موقت در اسلام، از زمان پیامبر(ص) مشروعیت داشته و در زمان ابوبکر نیز عمل مى‏شده است؛ ولى خلیفه دوم آن را منع نمود. این روایت مکرر در متون شیعه و اهل سنت نقل شده است که خلیفه دوم اعلام کرد: «متعتان کانتا فى عهد رسول‏اللّه‏ و انا احرمهما و اعاقب علیهما» و یا «انا محرمهما و معاقب علیهما»؛ یعنى، دو متعه (متعه الحج و متعه زنان) در زمان پیامبر(ص) وجود داشت ولى من آن دو را تحریم نموده و عامل آنها راعذاب مى‏کنم. و این یکى از هفتاد مواردى است که خلیفه برخلاف نص دست به اجتهاد رأى زده است. براى آگاهى بیشتر ر.ک: اجتهاد در مقابل نص، علامه سید شرف‏الدین. 2) فرق متعه و ازدواج دائم این است که در اولى زمان فسخ از اول مشخص است و نیاز به صیغه و عقد یا ایقاع جدیدى ندارد؛ ولى در دومى طلاق نیاز به اجراى صیغه دارد. اکنون سؤال مى‏شود اگر کسى زنى را به عقد دائم درآورد و پس از یک ساعت صیغه طلاق جارى کرد، آیا به نظر مستهجن نمى‏رسد؟ در حالى که از نظر شرعى و حقوقى هیچ اشکالى ندارد. پس چرا یکى مورد تمسخر قرار مى‏گیرد و دیگرى نه؟ سرّ قضیه آن است که از اول داورى نادرستى نسبت به ازدواج موقت در ذهن‏ها وجود دارد؛ ولى نسبت به دومى چنین نیست. و همین پیش داورى‏ها راهزن عقل و اندیشه و بررسى صحیح است. 3) برخى، ازدواج موقت را با فحشا برابر دانسته‏اند؛ در حالى که هرگز چنین نیست. ازدواج موقت، هنجارها و قوانین ویژه‏اى دارد، از جمله این که در حال ازدواج موقت، زن حق ارتباط جنسى با دیگران را ندارد و پس از اتمام دوره آن باید مانند زن مطلقه عده نگهدارد. بنابراین پس از متعه یک ساعته نیز عده وجود دارد و از این طریق بهداشت جنسى و بهداشت نسل مانند ازدواج دائم رعایت مى‏شود. هم‏چنین فلسفه متعه تأمین مشروع و قانونمند نیازهاى جنسى موقت مى‏باشد. به عبارت دیگر در شرایطى که امکان بهره‏ورى غریزى از طریق ازدواج دائم مقدور نیست سه راه فراروى انسان قرار دارد: 1- رهبانیت و سرکوب غریزه جنسى. چنین چیزى نه مطلوب است (زیرا موجب بسیارى از فشارها و ناراحتى‏هاى روانى مى‏گردد) و نه ممکن است، مگر براى افرادى بسیار نادر و در غالب افراد به انحرافات جنسى و در نهایت به نوعى عصیان و انفجار اجتماعى مبدل مى‏شود. 2- هرج و مرج جنسى؛ این روش مفاسد بسیارى در پى دارد. از جمله: از بین رفتن بهداشت نسل، پدید آمدن انواع بیمارى‏هاى جسمى مانند: ایدز و … از دست رفتن علایق، سست شدن پیوندهاى خانوادگى و تعهدناپذیرى مردان در تشکیل خانواده. 3- داشتن برنامه‏اى روشمند و مضبوط که علاوه بر تأمین بهداشت نسل و سوق ندادن‏جامعه به التذاذات آنى و گریز از تعهد خانوادگى بتواند نیازهاى غیر دائم جنسى را تأمین کند و مانع انحرافات جنسى نیز بشود. این برنامه همان ازدواج موقت است و با فحشا بسیار تفاوت دارد. زیرا با نگاه داشتن عده اختلاط نسلى از بین مى‏رود. اگر زن حامله شده باشد باید تا آخر حمل عده نگه دارد. افزون برآن بیمارى ناشى از مقاربت‏هاى متنوع و پشت سر هم نیز پدید نمى‏آید. 4- امروزه با توجه به مشکلات بسیار دوران جوانى و طولانى بودن زمان تحصیل، برخى از متفکران و اندیشمندان غربى مانند راسل و… نیز پیشنهاد نوعى ازدواج موقت براى رهایى از خطرات و آفات هرج و مرج جنسى را مى‏دهند؛ در حالى‏که در گذشته، غرب، شدیدا اسلام را در این رابطه سرزنش مى‏نمود. براى آگاهى بیشتر ر.ک: نظام حقوق زن در اسلام، شهید مطهرى. ناگفته نماند ازدواج موقت باید با کسی انجام گیرد که زندگی آینده او به خطر نیفتد مانند برخی خانم هایی که شوهر خود را از دست داده اند و سنی از آنها گذشته است .اما متاسفانه برخی با شنیدن بحث ازدواج موقت زندگی آینده دختران جوان خود را در خطر می بینند که چه بسا همین توهم در جامعه ما باعث شده که با ترویج ازدواج موقت مخالفت شود. همچنین ازدواج موقت باید راهی برای ارضای شهوت کسانی باشد که دسترسی به همسر خود را ندارند و تحت فشار می باشند .اما متاسفانه برخی زیاده طلبان به این بهانه کانون زندگی خود و دیگران را متزلزل می کنند وجود چنین موارد سوءاستفاده موجب شده است که در فرهنگ عمومی جامعه با نگاه منفی به این مسئله بنگرند.در صورتی که با رعایت دو مورد فوق از بهترین راههای کنترل شهوت و جلوگیری از فساد و تزلزل خانواده هاست.

دکمه بازگشت به بالا