علت اختلاف در رویت هلال ماه رمضان و شوال
پرسش : علت اختلاف در رویت هلال ماه رمضان و شوال چیست؟
پاسخ : الف) در بعضى از سالها متخصصان علم نجوم ایران اعلام کردند، که از نظر علمى امکان رؤیت هلال ماه شوال در شب 29 رمضان وجود ندارد و در عین حال بیش از هشت استان کشور همان شب ماه را رؤیت کردهاند. این نشان از ضعف علمى مؤسسات نجومى است چرا که بهترین دلیل بر امکان چیزى، وقوع است و رؤیت در آن سالها واقع شد. حال آیا اگر شما به جاى علما، بودید اعلام آغاز ماه نو نمىکردید؟ ب) در محافل علمى و مطبوعات، بحثها و نقدهاى فراوانى حتى در حدّ تأیید و تکذیب بارها صورت گرفته است؛ اما مرکز یا مؤسسه علمى خاصى متکفل این گونه امور نیست. ج) این اختلاف مربوط به همه ماهها است؛ ولى چون در ماه رمضان و ذىالحجه (به جهت اعمال حج و روزه و عید فطر) مسأله اهمیت بیشترى پیدا مىکند، انعکاس عمومى و زیاد دارد. د) اگر یقین پیدا کنید که عید فطر نیست، مىتوانید به یقین خود عمل کنید؛ ولى ظن و گمان و امثال آن کافى نیست و از قول منجّمان فعلى ما هم حصول چنین یقینى ممکن نیست؛ زیرا بارها خلاف نظر آنها ثابت شده است. در پایان گفتنى است که ماه وقتى در هر ماه از محاق خارج شود (که در اصطلاح به آن تولّد ماه مىگویند) داراى دو تولد است (علمى و عرفى). تولد علمى ماه با دقّتهاى خاص علمى صورت مىگیرد؛ به طورى که قابل دیدن با چشم غیر مسلّح نیست و این در مقابل تولد عرفى است که مردم مىتوانند هلال ماه را با چشم غیر مسلح ملاحظه کنند. در شرع تولّد عرفى و رؤیت عادى هلال ماه ملاک ثبوت اول ماههاى قمرى است؛ یعنى، ممکن است از نظر علمى ثابت باشد که امشب ماه از محاق خارج مىشود؛ ولى این مناط ثبوت اول ماه شرعى نیست. پس اختلافى که در میان علماء پیدا مىشود، به این جهت است که براى برخى ثابت مىشود که ماه دیده شده؛ ولى براى عدهاى ثابت نمىشود. از طرفى برخى از فقیهان، رؤیت ماه در یک نیم کره را، دلیل بر شروع و اثبات ماه جدید در همه آن نیمکره مىدانند؛ ولى برخى دیگر قائل به لزوم رؤیت در همان شهر و کشور یا مکانهاى هم افق با آنها هستند.