آیا نمازهای که بدون توجه و حضور قلب است ارزشی دارد؟
پرسش : آیا نمازهایی که انسان بر طبق عادت و بدون توجه به خدا انجام می دهد باطل است ؟ و آیا ترک چنین نمازهایی بهتر از انجام دادن آنها نیست ؟
پاسخ : J}نماز داراى مراتبى است و قبولى آن نیز مراتب مختلف دارد. در این رابطه از دو دیدگاه مىتوان به این مسأله نگاهکرد: منظر فقهى (فقه اصغر) و منظر عرفانى (فقه اکبر). الف) از نظر فقهى نمازى که با شرایط ذکر شده در رسالهها خوانده شود صحیح است و خواننده آن تکلیف خود راانجام داده است. بنا بر این اگر در بین نماز افکار گوناگونى هم در ذهنش آمد وظیفه اولیه خود را به انجام رسانده وعقاب ترک از او برداشتهشده است و ثوابى هم – هر چند حداقل پاداش – دارد. بنابراین نمىتوان به این معنا آن رابتپرستى و گناه دانست. بلکه عملى واجب است که اگر همین عبادت حد اقل را هم نکند گنهکار است و موجب بعدشدید از ساحت قرب ربوبى مىباشد. ب) از نظر عرفانى نماز هزاران مرتبه دارد و چه بسا عارفان بسیارى از عباداتى که نزد ما عالى محسوب مىشودرانوعى پرستش بت نفس قلمداد کنند. ولى این به معناى آن نیست که عبادتش باطل است و باید ترک کند بلکه بایدبکوشد تا مرزهاى نفسانیت را یکى پس از دیگرى بدرد و روز به روز در تهذیب و پالایش عبادت از رگههاى پیدا وپنهان خودبینى و خود خواهى – حتى در شکل آخرت گرایانه آن – بپرهیزد و برسد به آن عبادتى که جز معشوق نبیندو نخواهد. براى آگاهى بیشتر در این زمینه ر . ک : (1) آداب الصلاه امام خمینى. (2) اسرار الصلاه میرزا جواد ملکى تبریزى.{J