حکم وجود گِل بعد تطهیر لباس نجس

توضیح المسائل مراجع مسأله 169 اگر بعد از آب کشیدن لباس و مانند آن خُردۀ گِل یا اُشنان (نوعی گیاه) در آن دیده شود(1)(در صورتى که بداند که خُردۀ گل یا اُشنان با آب شسته شده)(2)،پاک است،ولى اگر آبِ نجس به باطن گل یا اشنان رسیده باشد ظاهر گِل و اشنان،پاک و باطن آنها نجس است(3).
(1)اراکى:پاک است.[پایان مسأله]
(2)گلپایگانى،صافى:در صورتى که بداند که آب مطلق زیرِ آن گِل یا اشنان رسیده..
[قسمت داخل پرانتز در رسالۀ آیات عظام:خوئى،تبریزى،نورى و بهجت نیست]
(3)بهجت:[و]اُشنان گیاهى است که در شستشو استفاده مى‌شود.
فاضل:مسأله اگر بعد از آب کشیدنِ لباس و مانند آن خُردۀ گِل یا اشیایى دیگر در آن دیده شود چنانچه بداند مانع رسیدن آب نشده پاک است،ولى اگر آب نجس به باطن گِل یا اشیاء رسیده باشد ظاهر گِل یا اشیاء،پاک و باطن آنها نجس است.
مکارم:مسأله هر گاه بعد از آب کشیدن فرش و لباس،مختصرى گِل یا ذرّات صابون و اشیاء دیگر در آن دیده شود پاک است،و اگر اشیاء بزرگترى باشد ظاهر آنها نیز پاک است،و اگر آب نجس به باطن آنها نفوذ کرده،براى پاک شدن باطن آنها باید آب پاک نیز به آن برسد و خارج شود.
سیستانى:مسأله اگر بعد از آب کشیدن لباس و مانند آن خُردۀ گِل یا صابون در آن دیده شود،چنانچه احتمال ندهند که جلوگیرى از رسیدن آب کرده،آن لباس پاک،ولى اگر آب نجس به باطن گِل یا صابون رسیده باشد،ظاهر گِل و صابون پاک و باطن آنها نجس است.
زنجانى:مسأله خُردۀ گِل یا صابونى که بعد از آب کشیدن لباس و مانند آن،در آن دیده شود پاک است؛ولى اگر آب نجس به باطن آنها رسیده باشد،ظاهر آنها پاک و باطن آنها نجس است.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مراجع اختلاف دارند در زیر مسئله ذکر شده است.) ( طهارت ، پاک شدن ، شستن )

[irp]

دکمه بازگشت به بالا