دعای روز دوم ماه مبارک رمضان با ترجمه + شرح و تفسیر
دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
ابن عباس نقل کرده است که پیامبر اکرم (ص) برای هر روز از ماه مبارک رمضان دعای ذکر فرموده اند: و ما می خواهیم در این پست دعای روز دوم ماه مبارک رمضان را با ترجمه به همراه شرح و تفسیر تقدیم شما کنیم.
همچنین میتوانید برای دیدن بقیه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان به لینک روبرو مراجعه کنید: (دعای هر روز ماه مبارک رمضان)
متن دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَهِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
ترجمه دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
خدایا مرا در این ماه به خشنودى ات نزدیک کن، و از خشم و انتقامت برکنار دار، و به قرائت آیاتت موفق کن، اى مهربان ترین مهربانان.
شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان از آیت الله مجتهدی (ره)
چگونه بدانیم خدا از ما راضی است
در دعای امروز از خداوند می خواهیم در ماه رمضان کاری کند که به رضایت و خشنودی او نزدیک بشویم؛ در روایت وارد شده، اگر می خواهی بدانی خدا از تو راضی است، ببین که تو از خدا راضی هستی یا نه؟!
بعضی ها از خدا راضی نیستند و به درگاه الهی گله می کنند که خدایا چرا همه دارند و من ندارم؟! یا چرا همه سالمند و من مریضم؟! نباید اینطور حالتی داشت بلکه باید در هر حالتی که هستی از خدا راضی باشی.
ملاک رضایت خدا
یکی از اولیاء الهی 30 سال مریض بود، از ایشان سوال کردند آیا دوست نداری خوب شوی ؟ و از این مسئله بیماری ناراحت نیستی؟
ایشان اصلا ابراز ناراحتی نکرده بود
پس اگر می خواهی بدانی خدا از تو راضی است یا نه؟! به دلت مراجعه کن، ببین در زندگی از خدا راضی هستی؟ اگر راضی هستی بدان که خدا هم از تو راضی است و اگر در گوشه دلت از خدا ناراضی هستی؛ متوجه باش که خدا هم از تو نا راضی است.
خداوند از سه گروه تعجب می کند
در روایت آمده است که خدای تبارک و تعالی از سه گروه تعجب می کند!
1- کسی که نماز می خواند و می داند مقابل چه خدایی ایستاده است، ولی در نماز حضور قلب ندارد و حواسش به نماز نیست.
استادی داشتیم که می گفت : ما باید از نماز خواندن مان هم استغفار کنیم.
عاصیان از گناه توبه کنند
عابدان یا عارفان از عبادت استغفار
2- کسی که عمری است روزی خدا را می خورد و غصه روزی فردا را دارد
غم روزی مخور بر هم مزن اوراق دفتر را
که قبل از طفل ایزد پر کند پستان مادر را
3- کسی که می خندد در حالی که نمی داند خدا از او راضی هست یا نه!
ادامه دعا:
«وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ»
خدایا یک کاری کن که از غضب تو اجتناب کنم؛ و کاری نکنم که در ماه رمضان از من ناراضی باشی
«وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَهِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین»
خدایا مرا موفق به خواندن قرآن کن؛ به رحمتت خودت ای خدایی که رحمت تو از همه بیشتر است
در قدیم رسم بود که در ماه مبارک رمضان چند ختم قرآن می کردند؛ ولی طلبه ها چون درس دارند حداقل یک ختم قرآن به نیت امام زمان (عج) داشته باشند، یا به نیت پدر و مادر و امواتتان حداقل یک بار قرآن را ختم کنند.
کسی که در ماه رمضان موفق به یک ختم قرآن نمی شود خیلی خسارت است، ماه رمضان ماه قرآن است و باید قرآن خواند؛ اگر کسی می خواهد زنگار دلش پاک بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند.
پاک کردن زنگار دل از چند راه
دل ما با گناه زنگ می زند برای پاک شدن زنگ دل چند کار را باید انجام داد
یکی اینکه در سحر ها قرآن بخوانی؛ دوم اینکه استغفار کنی و دیگر اینکه دست بر سر یتیم بکشی و کمک و مددی به ایتام داشته باشی
خدایا در روز دوم ماه رمضان ما را موفق کن که آیات تو را بخوانیم «برحمتک یا ارحم الراحمین» ای خدایی که از همه رحم کننده ها رحمتت بیشتر است.
شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان از جواد محدثی
أَللّـهُمَّ قَـرِّبْنى فیهِ اِلى مَرْضـاتِکَ وَجَنِّبْنى فیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَنَقِماتِکَ
وَ وَفِّـقْنى فـیهِ لِقَـرآءَهِ ایـاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَـمَ الرّاحِـمینَ.
تا در ره عشق او مجرّد نشوى
هرگز زخودىِّ خویش، بیخود نشوى
دنیا همه بند توست بر درگه او
در بند «قبول» باش تا ردّ نشوى
آنچه انسان را به بهشت مى برد، یا به دوزخ مى کشد، «رضا»، یا «سَخَط» پروردگار است.
خشم و رضاى خدا
خشم و خشنودى خدا هم، نتیجه و بازتاب عمل ماست.
ماییم که با عملمان، خدا را راضى مى کنیم یا به خشم مى آوریم.
«طاعت» ما، مایه رضایت اوست و معصیتمان، او را ساخط و خشمگین خواهد کرد.
چه عذابى دردناکتر از غضب و نارضایى خدا؟!…
و چه پاداشى برتر و بزرگتر از خشنودى و رضاى حق؟!
پس باید موجبات رضایتش را فراهم کرد، باید با عمل صالح، کار خیر، حق طلبى، ایثار و اخلاص، انفاق و صدقه، طاعت و عبادت و… به خداوند نزدیک شد و رضاى او را کسب کرد.
باید از نافرمانى، کینه توزى، بدخواهى، سوءنیّت، حسد و غیبت، احتکار و زراندوزى، گرانفروشى و حرامخوارى، ستم و حقکشى دورى کرد، چرا که اینها مایه غضب الهى است، و هر کس مغضوب درگاه خدا گردد، خیر و برکت از او روى گردان خواهد شد و درهاى تباهى و گمراهى و عذاب به رویش گشوده خواهد گشت. به فرموده پیامبر خدا صلى الله علیه و آله به على علیه السلام: بالاترین عمل در این ماه، پرهیز از گناه است:
«اَفضَلُ الأعمالِ فى هذَا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّه .»
از آیات قرآن در این زمینه چه برمى آید و چه عملى موجب رضاى حق، و کدام عمل سبب خشم و نارضایتى خالق، به حساب آمده است؟
در برخى آیات، رضایت طرفینى مطرح شده است، یعنى هم رضایت خدا از انسان و انسان از خدا، و در این زمینه، تعبیر «رَضِىَ اللّه ُ عَنهُم وَ رَضُوا عَنْه» آمده است. امّا موارد این سخن:
اوّل: نسبت به آنان که در ایمان و عملشان و در عقیده و جهادشان «صادق»اند.
دوم: درباره آنان که در دوره هاى سختِ نهضت اسلامى، جزو پیشگامان انقلاب و دیندارى بودند و در دوره مکّى و مدنى، لقب مهاجرین و انصار را به خود اختصاص دادند و در پیوستن به پیامبر، دست به هجرت زدند.
سوّم: تابعین و پیروانى که در تداوم راه پیشتازان، تلاش کرده، با پیامبر که رهبر نهضت بود، بیعت کردند.
چهارم: مؤمنان راستین و راسخى که با دشمنان خدا و پیامبر، و مخالفانِ مکتب و دینشان هرگز سازش نکرده و دشمن را به دوستى نگرفتند و رابطه ولایى و مودّتى برقرار نکردند، هر چند که دشمنان خدا و دین، از بستگان نزدیک و خویشاوندانشان بودند
پنجم: آنانکه داراى «ایمان» و «عمل صالح» و «خشیت» از خدا بودند.
اینها از جمله مواردى است که نشانى قبول و رضاى الهى بر آنها خورده است و ما که در دعایمان نزدیک شدن به موجبات رضایت خدا را مى طلبیم، با توجه به موارد یاد شده، باید از طریقِ:
ـ ایمان و عمل صالح و خشیت
ـ صداقت در عقیده و جهاد
ـ پیشاهنگى در هجرت و نصرت انقلاب و دین
ـ بیعت مستحکم با رهبرى و ولایت
ـ پیوندهاى مکتبى داشتن و رعایت مرزهاى عقیدتى و مرامى و ارزشى،
وسایل این قرب را فراهم کنیم.
قرائت قرآن
مطلب دیگر نیایش امروز، توفیق براى قرائت قرآن است.
قرآن، کتاب خداوند و وحى الهى است، مجموعه آیات روشن پروردگار است. برخورد ما با قرآن نیز ممکن است در «رضا» و «سخط» الهى مؤثّر باشد.
خواندن ونخواندن آن، عمل کردن وعمل نکردن به آن،
قرآن را روى سرنهادن یا زیرپا افکندن، در این که خدا از ما راضى باشد یا ناراضى، نقش تعیین کننده داد.
قرآن را باید گشود و خواند، که این قانون، مرامنامه زندگى و منشور حیات است.
چه خوش است یک شب، بکُشى هوا را
به خلوص خواهى، زخدا، خدا ر
ابه حضور خوانى، ورقى ز قرآن
فکنى در آتش، کتب ریا را
راستى آیا قرآن حق ندارد که از غربت خویش در میان مسلمین، به شکوه برخیزد؟
آیا جا ندارد که از مهجور ماندن قرآن میان امّت هاى اسلامى بنالیم؟
قرآنى که آیه آیه اش الهام دهنده است و سوره سوره اش، درسى گران و آموزشى عمیق دارد، چگونه مورد فراموشى قرار گرفته است!…
امام صادق علیه السلام فرموده است:
«قرآن، عهد خـدا با خلق است و سزاوار است کـه هـر مسلمان، به این « عهدنامه » نـگاه کنـد و هر روز مقدارى (50 آیه) از آن را بخواند.»
امّا آنچه مهمّ است، صِرف تکرار الفاظ نیست، بلکه فهم معانى و عمل به امر و نهى و احکام آن است.
خواندنى با تأمّل و تدبّر، قرائتى همراه با عبرت و اعتبار، و تلاوتى با اندیشه و استبصار.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«بر شما باد قرآن… هر آیه اى را یافتید که سبب نجات پیشینیان شما گشته، به آن عمل کنید و هر آیه اى را دیدید که بیان هلاکت اقوام گذشته را داراست، از آن مسأله اجتناب کنید.»
این، خود بیان یک فلسفه بلند حیات و تاریخ است.
مسأله عبرت گرفتن و آموزش و تجربه اندوزى.
باید قرآن را تلاوت کرد، زیاد هم باید خواند، با تفکّر و تأمّل، باید قرائت کرد، با وضو و با شستشوى دهان به تلاوت پرداخت،
و با صداى خوب و لحن زیباى عربى باید خواند. (اِقرَؤُوا القُرآنَ بِلُحُونِ العَرَبِ وَ اَصواتِها.)
پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:
«براى هر چیزى زینتى است و زینت قرآن، صداى خوب است».
در سیره معصومین روایت شده است که در ماه رمضان زیاد قرآن مى خواندند و گاهى چند ختم قرآن در این ماه داشتند و به اصحاب خود نیز چنین سفارش مى کردند.
از خداى ارحم الراحمین مدد بخواهیم که با توفیق قرائت قرآن، زمینه عمل به آیات الهى را فراهم کنیم، تا به دیدار حق و قرب الهى و مقام «رضا» نایل گردیم.