مراتب سه گانه روزه

مراتب سه گانه روزه چیست؟ و بر چه اساس علمای اخلاق روزه را به سه گروه روزه عوام ، روزه خواص و روزه خواص الخواص تقسیم کرده اند؟

احادیث روزه

علمای اخلاق روزه را به سه دسته روزه عوام، روزه خواص و روزه خواص الخواص تقسیم کرده اند و این درجه بندی برگفته از روایات می باشد که تقدیم شما می کنیم:

1. روزه عوام

امام باقر علیه السلام درباره روزه «عوام» مى‏ فرماید: «روزه‏ دار هر کارى انجام دهد، براى روزه او زیانى ندارد؛ اگر از چهار کار خوددارى کند: خوردن، آشامیدن، آمیزش با زنان و فرو رفتن در آب».
همانطور که از روایت پیداست این گونه روزه گرفتن که به روزه عوام مشهور است، روزه دار فقط از مبطلات هشتگانه روزه خودداری می کند و فقط ظواهر آن را رعایت می کند. ولی دیگر محرمات الهی مانند غیبت ، دروغ و … را مرتکب می شوند.

2. روزه خواص

امام صادق علیه السلام درباره روزه «خواص» مى ‏فرماید: «هرگاه روزه ‏دار بودى، باید گوش و چشم تو در برابر کارهاى حرام و همه اعضاى تو در برابر کارهاى زشت نیز روزه ‏دار باشد».
این دسته علاوه بر ترک مبطلات روزه بلکه باطن آنها نیز روزه است و از محرمات الهی پرهیز می کنند و دچار گناه و معصیت نمی شوند، و طبق آیه روزه:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ﴿۱۸۳بقره﴾
اى کسانى که ایمان آورده‏ اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید .
باید روزه گرفتن ثبت شود که انسان از محرمات الهی پرهیز کنند و متقی شود.

3. روزه خواص الخواص

حضرت على علیه السلام درباره روزه «خواص الخواص» مى‏ فرماید: «روزه قلب و خوددارى از فکر گناه، برتر از روزه شکم و خوددارى از خوراک است».
این چنین روزه ای که انسان حتی در فکر نیز دچار گناه نشود، روزه اهل بیت علیهم السلام و علمای اخلاق و عرفان و کسانی که یک عمر به تقوا الهی و دوری از محرمات بوده اند و حال به درجه ای رسیده اند که حتی فکر گناه در مقابل خداوند عزوجل نمی کنند.

دکمه بازگشت به بالا